Teemu skrev:Själv förstår jag mig inte på "dubb måstet". Är ju ändå bar mark större delen av vinter halvåret, så odubbade vinterdäck funkar kalas tycker jag. Dubbade däck får man ju dessutom längre bromssträcka med på asfalt än med odubbat. Kanske annorlunda om man bor längre upp i landet. Fick tyvärr med dubbade när vi köpte bilen, men får väl köra slut på dom och sedan köpa odubbade. Om det inte finns någon som vill byta och har fräscha däck och fälg ligger? (Kan eventuellt tänka mig bara däck då jag har en omgång 15" fälgar till övers)
Klart man skall vara beredd på det sämsta tänkbara väglaget under hela den hala och kalla årstiden.
Bromssträckan är inte speciellt mycket längre för dubbat på torr asfalt än för dubbfritt ca 0.4M mellan bästa dubbdäck och bästa dubbfria i just denna gren i dom test jag sett. Dubbfritt medför ett allvarligare problem, snålheten att frestas att köra på dom året runt och bränna upp dom sommartid som dåliga sommardäck så dom är totalt värdelösa som vinterdäck efterföljande vinter.
Men det är klart det beror också på var i landet man bor också som du påpekar.
Man kan ju nästan tro att "kaos" som brukar vara relaterat till storstäder i första hand beror på att nissar med sommardäck/dubbfritt härjar på vägarna trots isiga/snöklädda vägar. Räcker ju med ett ynka snöfjun på vägen för att det skall vara "kaos" ju på vissa håll :lol: Är samma visa varje år.
Trotts allt ser jag hellre att man slutar upp med idiotin att salta vägar i tid och otid så folk får lära sig att köra på snorhala men rena sandade vägar.