I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av CirruZZ
Jag har möjlighet att få tag i flygfotogen, eller rättare sagt JET A1, sånt som jetmotorer (flyg) går på. Det är i princip diesel fast att den är renare. Jag har hört mig för lite hos olika folk och vissa säger att man ska ha lite tvåtaktsolja i för att JET A1 inte smörjer lika bra, andra säger att man inte behöver bry sig.

Jag hade inte tänkt köra enbart JET A1 utan bara spä ut dieseln. Är det någon här på forumet som har erfarenhet av att köra med JET A1 i en modern dieselbil?
av Siqqe
Ja, det fungerar hur bra som helst. För säkerhetsskull bör du, precis som du säger, hälla i lite olja var 2-3-4 tank för att förbättra smörjningen. Dock är det inget måste då sveriges diesel är så dålig ändå så skillnaden på smörjningen blir inte så stor ändå.
av CirruZZ
Får väl bli till att prova då. Det jag inte vill är att bränsle pumpen skär, vilket skulle kunna vara fallet. Men om det är som du säger Siqqe, att svensk diesel smörjer dåligt från start så känns det säkrare.

Med dagens dieselpris så kan jag inte bortse från den här möjligheten jag har!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CirruZZ skrev:.Det är i princip diesel fast att den är renare.
Renare vet jag inte ????? Snarare extremt mycket skitigare....

Jet A1 innehåller väl mer än 30000 ggr så mycket svavel som miljöklass 1 diesel vid pumpen så din katalysator riskerar väl att klegga ihop totalt.
Det med svavlet kan vara lite lurigt, men för övrigt så är det väldigt rent om man tänker på föroreningar som vatten etc.

Visserligen är MK1 dieseln väldigt torr, men JET A1 är ännu torrare, är nog inte fel att blanda i någon slags additiv eller spä med vanlig diesel.
av CirruZZ
VolvoB20 skrev: Jet A1 innehåller väl mer än 30000 ggr så mycket svavel som miljöklass 1 diesel vid pumpen så din katalysator riskerar väl att klegga ihop totalt.
Hur menar du med att klegga ihop totalt? Är det så att katalysatorn inte klarar av allt de extra svavel som till kommer med JET A1? Är det verkligen så mycket mer svavel i JET A1?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CirruZZ skrev:
VolvoB20 skrev: Jet A1 innehåller väl mer än 30000 ggr så mycket svavel som miljöklass 1 diesel vid pumpen så din katalysator riskerar väl att klegga ihop totalt.
Hur menar du med att klegga ihop totalt? Är det så att katalysatorn inte klarar av allt de extra svavel som till kommer med JET A1? Är det verkligen så mycket mer svavel i JET A1?

Jag räknar som en kratta.... Miljöklass 1 diesel har 10 PPM svavel har jag för mig, alltså 10 milliondelar svavel, Jet A1 innehåller upp till 0.3% svavel. Alltså 300 ggr så mycket svavel... känns inte så bra för katten
av alan
Jag har kört flera år på ren JET A1. Det fungerar kanon. Har ingen kol på det där med svavlet men det är första gången jag hör något om det.

Men jag antar att det är dräner bränsle du får? Det finns en anledning till att man dränerar tankarna varje natt. Så var försiktig nu på vintern så du inte får isproppar. Dränera filtret varje gång du tankar lite. Jag brukar dränera i en pet flaska då ser man om det kommer vatten. Ibland har filtret varit fullt av vatten. Har fåt lambda varning ett par gånger. Men så fort jag dränerar filter så försvinner varningen.
Jag har även fått byta bränsle pump en gång. Firman som renoverade pumpen var jätte förvånade då det var första gången dom hade fått en pump som var rostig. Men då hade bilen stått några månader. Sen har bilen gått nästan 30 000 mil.
Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)

Tack för alla inlägg. Jag först&ari[…]

Elfel 855 -96

Inte många svar. Så kommer med svar p&[…]

@AlexanderE , Du kommer tyvärr inte kör[…]