Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
nu för 1timma sen när jag skulle parkera så använde jag elhissen på förarplats och då DOG motorn helt plötsligt!!
Sen dess har den inte gått att starta, och jag som behöver den till jobbet :cry:

När jag vrider om nyckeln till tändläge så händer flera saker samtidigt, bältesvarnaren tickar(mycket fortare än normalt),
jag hör något som knackar till från motorrummet tror jag och dessutom blinkar lampan till startspärren i takt med allting. Alla de här sakerna låter i takt med varandra. Helt jäkla skumt.

Är det någon som kan förklara för en rookie vad det kan vara?
Senast redigerad av 2 440 -95 1.8i, redigerad totalt 0 gång.
Jag ska göra det när jag har tid för det är definitivt en kortslutning. Jag drog ut säkringarna för elhissarna så de inte ska strula mer. Jag lyckades rulla ner för backen i morse o starta bilen :lol: Det var lite värre när jag skulle putta igång den efter jobb, försökte putta igång den lite så här i smyg och efter ett tag gick den igång. Sedan så prova jag att "starta" medans motorn var igång och det brukar ju inte låta något vidare men det var iaf ett tecken på att startmotorn funkar. Nu har den startat utan problem ända sen dess. :wink: Hoppas det inte strular igen bara 8)
Aa, det skulle faktiskt kuna vart det. Har fått höra det från folk jag frågat men bateriet är bara 3 mån gammalt. Nu startat den utan problem och jag har inte ens laddat batteriet. Iofs så känns det som om kupéfläkten blåser lite mindre och torkarna går långsammare..?
Kolla alla anslutningar till och från batteriet och generatorn så
att de inte är ärgiga eller att det är rost mot jordanslutningen.

Mät gärna vad generatorn ger, den bör ligga på drygt 14V med bilen igång
Mät mellan B+ och jord och mellan Batteriets +pol och jord
Jag ska ut o kolla anslutningarna så fort det slutar snöa :roll:
Jag har försökt mäta spänningen mellan batteripolerna men den visa "Out of range" och jag är helt säker på att multimetern var rätt inställd?

Eh, ursäkta den dumma frågan med vad är B+ och var hittar jag den? :roll: :oops:
Imorse starta inte bilen, batteriet orkade inte hela vägen, ett tre månader gammalt batteri!?:x Vid andra försöket började startmotorn klicka igen. Jag hann mäta spänningen över batteripolerna, den visade 9.5 Volt sen va jag tvungen o ta cykeln tíll jobbet. Jag ska sätta batteriet på laddning och försöka komma på vad det är som drar tjuvström?..
:???:
Kör du mycket korta streckor så hinner inte batteriet laddas upp
ordentligt, sedan kan det oxså bero på dåliga kol i generatorn
så att den inte laddar ordenligt för det oxså.

Det var därför som jag skrev att du skulle kolla, men det var ju inte
lätt när den inte ville starta heller.

Lycka till i alla fall. :D

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)