Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, är det någon som har något förslag på vad som kan vara mina problem (med bilen då alltså)? :D

1. Jag har något som susar och blåser till vänster om ratten men då jag ger bromspedalen en liten knuff så tystnar det, vad kan det vara? :shock:

2. När jag trampar ner bromsen så får jag felmeddelande i displayen som lyder "Kontrollera bromsljus" eftersom endast övre bromsljuset lyser (alttså det som sitt i överkant på bakluckan).
Jag har bytt glödlampor, bytt relä men inget hjälper, någon med en idé?

3. Fönsterhissarna fungerar icke i framdörrarna, jag har fått för mig att det kan bero på kontakterna i dörren men jag kanske är ute och cyklar...
Hur kollar jag? :cry:

Mvh
Per
Loner skrev:Tjenare!

2) Säkring 11D/3?
CEM skickar signal till REM som tänder dioderna och via relä-RMI5 bromsljusen, du har ju oxå shunten-RSH6.

3) Fungerar varken häger eller vänster "kontrollpaneler"?

/L
Tjenare det var ett tag sen... :D

2. Jag provade med att byta både relä och shunt men inte blev det bättre...
Så då hanteras bromsljuset och dioderna olika?

3. Nej båda har lagt av men dom där bak fungerar...
Först förarplatsen sen passagerarsidan.
När dom la av gick det inte plötsligt utan det började med att vissa gånger så funkade inte och sedan allt mer sällan till det slutade helt.
Senast redigerad av 1 frilins, redigerad totalt 0 gånger.
frilins skrev: Ja diodern går direkt på REM, och lysena via RMI5 som styrs av REM, men om t.ex Säkring 11D/3 är bränd, då lyser dioderna men inte ljusen.
frilins skrev: 3. Nej båda har lagt av men dom där bak fungerar...
När dom la av gick det inte plötsligt utan det började med att vissa gånger så funkade inte och sedan allt mer sällan till det slutade helt.
[/quote]

Hmm skummare, oxid i kontakt? funkar elspeglar, låsning osv som det skall?
DDM brukar ju kunna kasta in handduken....

/L
Loner skrev:
frilins skrev: Ja diodern går direkt på REM, och lysena via RMI5 som styrs av REM, men om t.ex Säkring 11D/3 är bränd, då lyser dioderna men inte ljusen.
frilins skrev: 3. Nej båda har lagt av men dom där bak fungerar...
Hmm skummare, oxid i kontakt? funkar elspeglar, låsning osv som det skall?
DDM brukar ju kunna kasta in handduken....

/L[/quote]

Ja elspeglar och låsning är utmärkt.
Oxid i kontakten är det jag tänkt men hur kollar jag det, jag menar man vill ju inte slå ihop två kablar som kortsluter och bränner hissmotorerna... :cry:

Vad är DDM och är den utbytbar? :oops:
Låter som om DDM och PDM krånglar. Min PDM slutar funka under +15C. Pratade faktisk med tillverkaren som bekräftade att de haft omfattande kvalitetsproblem med dessa vilket slutade med att Volvo bytte leverantör. PDM verkar kosta 4.400 hos Bilia eftersom den ska in på CAN-bussen. KUL! :evil:

/cme

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]

Svart rök

Har du läck på intercoler eller slang m[…]