Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lavastorm
Tänkte fixa rostande bultar på bakluckehandtaget och började demontera. Skruvade loss de fyra bultar/skruvar som håller handtaget men stoppade...Hur får man loss låset och pinnarna som går till låsmotorn och öppningsmekanismen. Låset ser ut att hållas på plats av en låsbricka (något anfrätt...) men tänkte att lite tips på vägen inte vore så dumt. Sen undrar jag även hur sladdarna till nummerskyltsbelysningen sitter fast... vill inte bända för mycket...
Är det troligt att gummipackningen mellan lucka och handtag fortfarande går att köpa hos Volvo?.

Pyro

Volvo 965-92
Användarvisningsbild
av Örnen
Jag antar att 745 och 965 inte skiljer sig allför mycket. Låsmotorernas pinnar har en låsning i form av ett plåtbleck med ett hål som sätts i den vinklade delen av pinnen och sedan kläms blecket fast i pinnens raka del. Är de mycket rostiga och anfrätta bör de bytas så de inte hoppar lös då man smäller igen luckan. Pinnens vinklade del ramlar då ut och motorn kan inte låsa upp och igen. Säkert går tätningsgummit att köpa på Volvo. Kanske slipper du köpa handtaget också. Bakluckan är gjort av aluminium som du säkert känner till rostar inte men ändå besvärlig i kombination med saltet. Tror att skyltbelysningen sitter med flatstift på kablarna. Ett förslag är att köpa ny kabelmatta och ny skyltbelysning så slipper du framtida problem. Sätt rejält med vaselin eller kontaktfett så håller du fukten/saltet borta från kontaktytorna.
av lavastorm
Tack för utförlig info! En liten undring kvar bara - hur får man loss låset så att man kan ta loss handtaget - är det enbart med en låsbricka som jag tror...

Pyro
Användarvisningsbild
av Sparkz
Låset sitter kvar i handtaget, du tar bort den vinklade armen bara. Sitter med ett E-clips.
Val av motorolja

Jag har kört min 745-a (B234F 16V) på B[…]

Idag provade jag att låta tändningen va[…]

Vad kan förra T5:an kostat milen?

Volvo car UX

Att man ändrar vår vinter fattar jag me[…]