Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Har nu för ett tag sedan börjat fundera på att byta bil. Inte för att de är något fel på min 240 men det skulle vara trevligt med något lite mordernare.
Problemet är att jag är så velig angående vad jag ska ha för någon bil, så nu tänkte jag att det kunde vara bra att bolla mina funderingar med allt kunnigt bilfolk här.
Prisklassen jag letar i är 20-40 000 kr. Det behöver inte vara Volvo (men vissa lär säkert försöka övertyga mig :wink: )

Bilen får gära vara lite sportigare.
Helst vill jag ha bakhjulsdrift, men jag tycker det är svårt att hitta passande alternativ med detta.
Behöver inget stort bagageutrymme.
Bilmärken som i prinsip är uteslutna: Ford, Opel, Skoda (ja de finns nog några till).
Uteslutet är också riktigt små bilar eller riktigt stora.

Jag får väl börja med att nämna en bil jag tycker verkar intressant. Honda prelude, typ en sån här http://www.blocket.se/vi/15206965.htm?ca=21_s.

Jag återkommer. Ni får gärna komma med förslag.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Föressten var och kollade på denna förra helgen: http://www.blocket.se/vi/15717120.htm?ca=21_s (Golf GTI)
När jag och min pappa som var med hade kollat lite runt bilen lyfte vi på huven och skruvade bort oljepåfyllningslocket... helt vitt runt om, de var t.o.m vitt på oljestickan :( vi testade också starta bilen och när man gasade lite så såg man hur kylarvätskenivån gick ner lite varje gång man varvade.
- Ehh det ser ut som topplockspackningen har gått här sa vi till han som sålde bilen.
- Ja ha, var sitter den, frågade killen.
Min pappa pekade.
- Jag byta den till på torsdag sa han.
-Nja e, men det är ganska svårt om man inte är van vid att mecka, påtalade vi.
Verkade inte som han förstod allt man sa för han var inte så bra på svenska, så han upprepade bara,
- Ja byta den tills på torsdag.

Jag hade redan för länge sedan bestämt mig för att inte köpa bilen men jag provkörde den ändå, och lade märket till att den acclererade lite ryckigt på ett visst varvtal och att tomgången ibland gick lite ojämt. Kan detta berott på topplockspackningen?
Användarvisningsbild
av camaro69
Glasluckor som du lyfter av så att du får en större del av taket borttaget jämfört med sollucka.
Brukar ofta vara ett satans krångel som läcker, låter illa och gör bilen vridkänslig "flexar".

Köp en riktig bil istället. :wink:
Användarvisningsbild
av uno83
Halv-cabriolet typ, det är öppet mellan vindrutan och balken som går bakom nackstöden. Du kan se det på tredje bilden i annonsen.
Användarvisningsbild
av Nexus
uno83 skrev:Halv-cabriolet typ, det är öppet mellan vindrutan och balken som går bakom nackstöden. Du kan se det på tredje bilden i annonsen.
Japp helt rätt :D På supran tar du bort "hela" taken och placerar i hållarna i bagaget.
Läckage kan förekomma japp det stämmer men är ju inte svårare än att byta listen i framkant där det kan läcka in :)
Men många är buskörda så skulle jag köpa en så leta runt och var mycket kräsen automaten kan strula oxå och kostar flis att laga :(
Men det var ju bara ett tips från en insnöad SUPRA älskare :P mera kommer säkert från andra här inne :roll:
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nä någon supra blir de nog inte. Även om jag vill ha en lite sportigare eller pigg bil så ska jag ju ha råd att försäkra den också.
Får väl kolla om han med Golfen bytt toppackningen än :)
Användarvisningsbild
av Nexus
Tomas88 skrev:Nä någon supra blir de nog inte. Även om jag vill ha en lite sportigare eller pigg bil så ska jag ju ha råd att försäkra den också.
Får väl kolla om han med Golfen bytt toppackningen än :)
Golfen är import det är du medveten omn va?????
Larmet troligtvis trasigt eller fel på då det är bortkopplat. :!:
och telefon saknar knappar men i nästa stund så fungerar den ihop med stereo(orginal) som jag då inte ser på på någon av bilderna ??:-/
Sen e inte en GTI gratis att försäkte och larm/start spärr måste väll fungera då det är en importerad bil ur försäkrings synpunkt??? eller ar jag fel om det ?:-/
av 945S
Tomas88 skrev: Bilen får gära vara lite sportigare.
Alfa 156
http://www.blocket.se/li?ca=11_s&q=alfa ... 4&w=3&sp=1
Mycket bil för pengarna, gillar man att köra slår den det mesta i sin pris/åldersklass. Visserligen framhjulsdrift, men den är ändå roligare och har bättre väghållning än de flesta bakhjulsdrivna... Köp fyran (2,0 TS)dock, V6:an är framtung och inte lika välbalanserad.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Polestar 4

Jag följer flera Polestar grupper på Fa[…]

Tysta sommardäck V90

Ifall det är resonansljudet som stör dig[…]

Hi Volvo fan :-) I`m new hear so its my first thr[…]

Valmöjligheter kommer finnas i decennier fram[…]