Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jocke34
#18369
Jag är inte säker på när det började. (Jag är inte så uppmärksam)
Kan vara före eller efter jag bytte batteri eller som jag monterade en pluskabel till mitt slutsteg.
Farthållaren är död iaf. har funkat felfritt hittils. något man ska kolla?

Men sen till ecc:n märkte att det började blinka lamporna på ecc:n i kupén. Så jag kollade felkoderna. :shock:
Det kan bara inte stämma att allt detta har hänt nu på en gång:

Felkod på B1:

134
414
416
417
418

fläkten och värmen fungerar utmärkt. har inte kollat hur kylan fungerar.
Den håller temperaturen fint och så.
Användarvisningsbild
av Sergej
#18385
134-passagerarsidan givare luftrummans temperatur
414- fäkten på förarsidan givareför innetemperatur är skuren
416- ingen styrspening till passagerarsidans temp.givare för inlagsfäkten
417- fläkten på passagerarsidans s givare innetemperatur är skuren
418- ingen styrsignal till fäktens kraftsteg
Användarvisningsbild
av Sparkz
#18387
Farthållaren har kontakter på bromsen och kopplingen. De justeras genom att trycka ner pedalen och dra ut knappen. När man släpper upp pedalen går knappen in lagom långt igen. Om man råkar lyfta pedalen (t ex när man monterar pluskabel :wink: ) kan knappen åka in för långt.
Felkoder på farthållaren finns i B2

414 och 417, kupetempsensorns aspireringsfläkt på förar/passagerarsida blockerad är vanligt. Det sitter en liten fläkt som drar in luft till givaren, den blir full med damm och stannar. Ta ner kurvhandtagen och vik ner innertaket lite så kommer du åt att ta loss givarna och blåsa rent dem.

416 säger att fläkten på högersidan inte har spänning. Sätt i kabeln efter att du gjort rent den och starta motorn och AC. Prova att byta med andra sidan om den inte går.

Om kupefläkten funkar bra så behöver du nog inte bry dig om 418

134... kan vara givaren, kan vara ett spjäll som inte hänger med riktigt...
Användarvisningsbild
av jocke34
#18403
Tack för hjälpen får ta och kolla dom sakerna
Användarvisningsbild
av Mysko
#18468
Sparkz skrev:Farthållaren har kontakter på bromsen och kopplingen. De justeras genom att trycka ner pedalen och dra ut knappen. När man släpper upp pedalen går knappen in lagom långt igen. Om man råkar lyfta pedalen (t ex när man monterar pluskabel :wink: ) kan knappen åka in för långt.
Felkoder på farthållaren finns i B2
Hmm jag har problem med farthållaren och har bytt knappen, som du säger så trycker mann ju in den å det knäpper till i den när den är ny. Hur får man ut den igen då? Är det bara att dra?

Jag har ju en automat så jag lär väl bara ha en knapp? Jag sög i slangen när jag tog bort knappen, å sög ingen luft varje fall. Det borde väl betyda att pump å klocka å slangar är hela varje fall?

Så sladden i B2 slå på tändningen i läge 2 och tryck in knappen i 1½ -2 sekunder å se om det börjar blinka nått? Rätt?
Användarvisningsbild
av jocke34
#18533
Farthållaren var brytaren på bromspedalen som hade spruckit och lossnat. Har inte hunnit kolla ecc:n ännu.
Vart tvungen hjälpa en kompis montera undercarledlights på hans bmw 540. Det blev grymt!

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]