Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NCR
Ett tips.

"Vadis" används inte längre utan nu heter det nya systemet som Volvo använder sig av "VIDA".

Så kan ni slänga upp det i ansiktet på dem så de vet att ni är uppdaterade :)
av poan
Visst sitter det en separat givare monterad i luftmassemätarhuset (ta fram mejselen och titta ordentligt). Den har såväl volvo som bosch-nummer. Läs av nummret och ge dig ut och snurra på nätet. Glöm inte att kolla vW, Porshe, alfa mfl. har du tur så hittar du en givare. Kolla även de amerikanska reservdelssajterna.
Byter du till samma givare som sitter i fn så behöver du inte joddla med programmering.
Jag satt själv i samma sits för ngra månader sedan med min s80.
Enklast var dock att köta beg komplett på skroten. Ha då i minnet att samma mätare kan sitta i ett flertal modeller.
P-O
Användarvisningsbild
av henka35
Hej greeeken

En S60 140hk -01:a med dina mil ligger ju på mellan 130 till 145 kkr på http://www.bytbil.com. Så 100 kkr är nog ett ganska normalt inbytespris. När det gäller fälgar och annat tillbehör så får man inget för dessa. 17" är ju inget som "Svensson" vill betala för...
Räkna med ett påslag på ca 30 kkr från inbyte till pris i hall.
Sen beror även priset av hur många S60 som de har i lager. Skulle gissa att Bilia i Stockholms regionen har ganska många beg.bilar i lager. Eftersom S60 och S80 inte är så där jätte lätta att sälja.

/Henrik
Användarvisningsbild
av CarMan
poan skrev:Visst sitter det en separat givare monterad i luftmassemätarhuset (ta fram mejselen och titta ordentligt). Den har såväl volvo som bosch-nummer. Läs av nummret och ge dig ut och snurra på nätet. Glöm inte att kolla vW, Porshe, alfa mfl. har du tur så hittar du en givare. Kolla även de amerikanska reservdelssajterna.
Byter du till samma givare som sitter i fn så behöver du inte joddla med programmering.
Jag satt själv i samma sits för ngra månader sedan med min s80.
Enklast var dock att köta beg komplett på skroten. Ha då i minnet att samma mätare kan sitta i ett flertal modeller.
P-O

man ska inte skacka skit när man har presis noll koll på vad man säger :!: :evil:

Luftmasemätaren har myckeriktigt en ditskruvad känslekropp. den känselkromm är kalibrerad ihop med röret, det äe alltså en enhet & går givetvis inte att köpa lös. & om det nu var så att den skulle gå att köpa lös så är det ju den delen som är den dyra delen, plastsöret kostar inge 4000:-

Jag blir så trött på när folk tror dom vet & skaratar åt en som har rätt.

jag tror ni har misförstått varandra, du lär ha kollat på en annan givare om den nu kostade 160:-

men om du går dit o är lite otrevlig mot dom så tycker dom nog att du är en topen kund & då får du nog bra service i fortsättninen.

Bilia Haga Norra är en av dom aldra största Volvo anlägningarna som finns, så mara för att många är missnöjga så behöver det iinte betyda att dom prosentuelt har fler missnöjda än nån annan.
av poan
Bäste Carman.
Kan du precisera vad det är för skit jag framför. Då jag måste ha missuppfattat något. Och har inte anedning att spida felaktig info eller starta något bråk.
Visst är givarna avsedda och kalibrerade för vissa specifika MAF-hus
Vad jag påstått är att det visst går att byta känselkropp (ett mot ett byte) i en given maf.
Givarna har succesivt ersatts under åren och efter en viss modell måste omprogramering ske.
Jag hävdar att givare bosch 00C 2g2 030 går att byta mot en 00C 2g3 030, det går även att stoppa in någon av de senare givarna, inget annat. trixet är att hitta givare. Dock kan du inte stoppa in senaste generationens givare.
Jag påstår även att en och samma MAF sitter i flera modeller. tex så sitter 9470640 i såväl V70 med D5244T som i S80 2,9. Denna ersätter den tidigare 9445148. Jag rekommendera ett titt hos våra vW-kolleger, de har ett större MAF-problem än vi.
P-O
Användarvisningsbild
av Malcolm x
Vadis specar inte ner till givaren.Men kan bara se hela enheten.
Användarvisningsbild
av CarMan
poan skrev:Bäste Carman.
Kan du precisera vad det är för skit jag framför. Då jag måste ha missuppfattat något. Och har inte anedning att spida felaktig info eller starta något bråk.
Visst är givarna avsedda och kalibrerade för vissa specifika MAF-hus
Vad jag påstått är att det visst går att byta känselkropp (ett mot ett byte) i en given maf.
Givarna har succesivt ersatts under åren och efter en viss modell måste omprogramering ske.
Jag hävdar att givare bosch 00C 2g2 030 går att byta mot en 00C 2g3 030, det går även att stoppa in någon av de senare givarna, inget annat. trixet är att hitta givare. Dock kan du inte stoppa in senaste generationens givare.
Jag påstår även att en och samma MAF sitter i flera modeller. tex så sitter 9470640 i såväl V70 med D5244T som i S80 2,9. Denna ersätter den tidigare 9445148. Jag rekommendera ett titt hos våra vW-kolleger, de har ett större MAF-problem än vi.
P-O
Lysna nu noga för jag säger bara detta en kång till då jag inte orkar at bråka, det jag säker är samt & inget på hit !

man får inte under några omständigheter skruva bort känslekorppen & ersätta den med en likadan & sen tro att samma kalibrering gäller.
man måste alltid byta den komplett !
av poan
helt rätt.
men jag ser inte VADIS som någon yttre begränsning.
P-O
av poan
Ok Carman
Jag begriper vad du skriver. Jag ser heller inget skäl att fortsätta att dividera om detta, då frågan är ner akademisk än praktisk för de flesta av oss.
Se'n kan vi i alla fall tillåta oss att ha olika åsikter.
P-O
Användarvisningsbild
av CarMan
poan skrev:Ok Carman
Jag begriper vad du skriver. Jag ser heller inget skäl att fortsätta att dividera om detta, då frågan är ner akademisk än praktisk för de flesta av oss.
Se'n kan vi i alla fall tillåta oss att ha olika åsikter.
P-O
man kan ha olika åsikter om vilken film som är bäst, men man kan inte ha olika åsikter om vilken tänföljden är på en B230 motor....

Fakta är fakta
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Ytterknut bytte jag på plats när jag in[…]

Byta stereo...

Hej, har en s40 2004, med orginal cd samt kassett[…]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat lä[…]