Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har precis köpt en S80 -01 med 140hästars motorn. 17 000mil på mätaren och är verkligen i toppenskick förutom en liten detalj. Det klonkar från framvagnen. Verkar mest klonka när bilen är kall, när man kör över små gupp eller ojämnheter i vägen, men farthinder och dyl. kan man köra över utan att det låter det minsta lilla.

Parkerar man bilen och går ut och ruskar på höger framhjul så hör man hur det klonkar/klapprar litegrann. Har sökt runt på forumet och det verkar som att det är stabilistatorstagen (?) som felar?

Eller vad tror ni? :D
Nja, inte om det hörs där du rycker i hjulen, då tror jag mer på en styr- eller spindelled. Krängningshämmaren jobbar bara när framhjulen fjädrar olika, som när du kör i en håla med ena hjulet. Prova att gunga bilen i sidled, öppna en dörr så får du lite hävstång.
Så, då var bilen nybesiktad.

Fick dock bra att veta på "Länkarmslagring, båda sidor, fram, glapp". Dem ska bytas även om det bara är bra att veta på dem. Ungefär vad kostar detta hos Volvo? Och vad får man byta då, hela länkarmen eller?
Hade klonk på min s80 och alla sa att det var stabilisatorstag, bytte och ingen skillnad, det visade sig vara stötdämparen som var glapp på höger sida, bytte bägge sidorna och vips så var klonket borta, faktiskt riktigt enkel att byta själv på s80 om man har fjäderspännare och lite verktyg.
Om du tar ner och isär stötdämparen så rucka den lite fram å tillbaka, det skall inte finnas nå glapp i sidled.
Den kan iofs vara lagerbussningen som gått sönder å då klonkar det också, det är enkelt att kolla, ta bara bort plastskyddet vid stötdämparna i motorrummet sen gungar du bilen lite upp å ner så ser du om gummit är helt.
Detta var mina tips. lycka till.

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]

Svart rök

Har du läck på intercoler eller slang m[…]