Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Niclas_Sa
Hej.
Jag har läst ett antal inlägg om svårstartade 940/960.

Nu har jag med en sådan som krånglar, 965,24v, rak 6:a med automatväxellåda.
Den stod ute över påskhelgen i minusgrader och det var den inte van vid tydligen.
När jag försökte starta den så la den av och sedan så snurrade inte motorn runt alls men tändningen gick.
Jag bytte impulsgivaren och nu snurrar motorn men den tänder aldrig igång.
Jag har haft i K-sprit utan resultat.
Med Startgas startar den till men lägger genast av. Vad drar jag för slutsats av det?

Är det bränslepumpen, var sitter den och hur kollar jag det där med trycket i returslangen?
Är det bränslereläet? Det låter som vanligt, dvs att pumpen slår till innan jag försöker starta.

Även tempgivaren till styrboxen har varit på tal i forumet, kan det vara den?
Hur kollar man om tändstiften gnistrar om man är själv och mekar?
Mycket frågor, jag hoppas på någon info, jag letar vidare i forumet.
av I.H.P
Hej, en gissning i och med att den startar till med startgas är att du har gnista, men inget bränsle (Soppatorsk? :shock: ).
Tror att du bytt impulsgivaren i onödan, har inget att göra med om starten drar runt motorn eller inte.

I änden på fuelrailen till spridarna sitter en "däckventil" för tryckkontroll, om man trycker in mittenpiggen kan man se om det kommer bensin till spridarna när tändning / startmotor slås till.

Kolla spridarreläet enligt följande så hör/känner du om spridarna öppnar, reläet sitter tom-93 på vänster fjäderbenstorn.
Test Mode No. 3
This function is activated by briefly pressing test button
"A" 3 times. Control unit will respond by activating following
components in order:
* Radiator fan at half speed for 3 seconds.
* Radiator fan at full speed for 3 seconds.
* Fuel injectors.
* Idling (CIS) valve.
* Relay in ECC power unit, resulting in A/C clutch operation.
//Björn
av Niclas_Sa
OK, tack för informationen.
jag skall testa detta ikväll.

Jo jag tömde all bensin i reservdunken i tanken + ksprit för den uppför ju sig som att den har soppatorsk.
Det funkade inte, men med startgas vid luftfiltret så hoppade den igång men la genast av. Det hände vid tre försök faktiskt.
Jag återkommer.
av Niclas_Sa
Hej, jag kollade detta:

"Kolla spridarreläet enligt följande så hör/känner du om spridarna öppnar, reläet sitter tom-93 på vänster fjäderbenstorn.
Test Mode No. 3
This function is activated by briefly pressing test button
"A" 3 times. Control unit will respond by activating following
components in order:
* Radiator fan at half speed for 3 seconds. (1)
* Radiator fan at full speed for 3 seconds. (2)
* Fuel injectors. (3)
* Idling (CIS) valve. (4)
* Relay in ECC power unit, resulting in A/C clutch operation.
//Björn"

(1) och (2) funkade bra (3) och (4) genererade ett snabbt tickande ljud på (3) och ett sakta tickande ljud på (4).
Jag vet inte om det indikerade ett fel eller inte på (3) och (4)? Skall inget tickande ljud uppkomma om det är fel?
Efter detta bytte jag bensinfiltret också.

Till slut bytte vi relät för bensinpumpen (beläget vid fötterna på passagerarsidan fram) och även kablarna fram till impulsgivaren. Efter det så går den igen.
Mvh Niclas
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
3 och 4 ska ticka, då är allt i sin ordning. Kanon att du fick fart på den igen!!

//David
Val av motorolja

Jag har kört min 745-a (B234F 16V) på B[…]

Idag provade jag att låta tändningen va[…]

Vad kan förra T5:an kostat milen?

Volvo car UX

Att man ändrar vår vinter fattar jag me[…]