Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av azzo
Hej alla.

Jag hade min v40 -98 inne på den lokala verkstaden idag. Det är så att det luktar unket i bilen typp blöt hund. Jag trode att det var vatten i framdörren för när jag vevar upp så är det vatten på den. Men han sa att det troligtvis var AC´n som behövde rengöras. Han sa att det fanns någon skum man skulle spruta i AC´n. Finns det?? Vart i så fall ?
av Kojje
När byttes kupéfiltret sist det kan lukta unket om det inte är bytt på ett tag..
av azzo
vet ej jag har aldrig bytt det (ca 1.5 år) Är det svårt kan man göra det själv?
av Kojje
azzo skrev:vet ej jag har aldrig bytt det (ca 1.5 år) Är det svårt kan man göra det själv?
Nej det är inte svårt skall igentligen bytas var 2.000 mil men det är kanske lite overkill då det är ganska dyrt runt 400:- Finns pirat hos mekonomen som funkar kanon.som oxå är billigare än orginal.
Sedan tar du loss panelen (tyget) nedanför handsfacket där sitter eller rättare sagt står filtret det sitter en bygel som man lossar drar ner det gamla filtret och skjuter upp det nya...
av azzo
Ok. jag har letat men jag hittar inget filter där?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det sitter inte filter på alla, ser du inget lock där så har du nog inget.
av azzo
OK, om jag inte har något filter hur gör jag då :?:

skulle vara så skönt att bli av med det unkna lukten :???:

Någon som vet ba jag ska göra.
av andezon
ställ bilen på tomgång med alla dörrarna öppna och ac på max kyla samt full fart på fläkten. Låt gå en halvtimme så är säkert lukten bort, brukar funka kanon...

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]