Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Borrboman
Har precis köpt en V70 2,5T -04 och nu tänkte jag byta olja.

Men vilken olja ska jag använda?

Vilket Märke, viskositet, helsyntet?

Såg i instruktionsboken att Volvo rekommenderade Castols oljor.

Tack på förhand..
Användarvisningsbild
av MathiasS
Xioz skrev:helsyntet, 5-40 eller 5-45, funkar fint

köp kvalitetsts olja!
Jag måste bråka lite.

Vad är kvalitetsolja? Olja med rätt namn på etiketten eller olja som uppfyller rätt kvalitetsnorm?

För att också komma med ett konstruktivt tips säger jag http://www.sga-ab.se. Där kan man köpa 20liter Shell Helix ultra (5w40) för 1640SEK. En sådan dunk (eller två) tänker jag köpa.
Användarvisningsbild
av Xioz
MathiasS skrev:
Xioz skrev:helsyntet, 5-40 eller 5-45, funkar fint

köp kvalitetsts olja!
Jag måste bråka lite.

Vad är kvalitetsolja? Olja med rätt namn på etiketten eller olja som uppfyller rätt kvalitetsnorm?

För att också komma med ett konstruktivt tips säger jag http://www.sga-ab.se. Där kan man köpa 20liter Shell Helix ultra (5w40) för 1640SEK. En sådan dunk (eller två) tänker jag köpa.

kvalitets olja. Sådan fin olja som ej slammar igen motorn kanske!
Användarvisningsbild
av Fluffen
Jag måste bråka lite jag med. :lol:

Jag skulle rekomendera swedols 5w-40 eller agrols 5w-40 (istort sett samma olja).
Jag gav runt 1000kr för 20 liter agrololja.
Biltemas helsyntet 5w-40 fungerar utmärkt den med och till ett överenskomligt pris.
Jag ser ingen anledning numera att köpa dyr olja för att det står castrol eller mobil på. :lol:
Finns en hel drös med trådar angående olja så det är bara att börja söka och läsa. :wink:
Användarvisningsbild
av Xioz
Fluffen skrev:Jag måste bråka lite jag med. :lol:

Jag skulle rekomendera swedols 5w-40 eller agrols 5w-40 (istort sett samma olja).
Jag gav runt 1000kr för 20 liter agrololja.
Biltemas helsyntet 5w-40 fungerar utmärkt den med och till ett överenskomligt pris.
Jag ser ingen anledning numera att köpa dyr olja för att det står castrol eller mobil på. :lol:
Finns en hel drös med trådar angående olja så det är bara att börja söka och läsa. :wink:

hehe :)

kör med mobil olja den gör det inget om man råkar köra lite längre med! men mot biltemas skulle jag inte våga köra många mil än att byta...
men säkert hygget som stucket med swedols!
Användarvisningsbild
av MathiasS
haken är ju att man inte kan komma på något bra skäl till att inte köpa Biltema eller vilken annan olja som helst som har rätt märkning, men ändå så törs man inte hälla det billigaste i finbilen...... :wink:
Användarvisningsbild
av Fluffen
Faktum är att Agrol spectra klassar sig lika bra som Mobilen gör. :D
Men det gör dock inte bilteman men den uppfyller fortfarande kravet volvo har, dessutom har man ju råd att byta fler gånger om man kör biltemaoljan. :wink:

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]

Svart rök

Har du läck på intercoler eller slang m[…]