NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I mitt fall är det en 1,8l bensinmotor... utan turbo :)
Märkte att när jag satte i nyckel och gick ut för att dra ur motorvärmarkabeln så började den låta igen och slutade direkt efter?! Blir inte klok på vad det är som låter.... Det låter då inte friskt.
Jag hörde det här ljudet igår när jag hade bilen på lunchen. Sedan igen på kvällen och nu igen i morse (bilen har stått still ca en vecka). Har inte hört det tidigare under vintern iaf då jag hajade till direkt på ljudet.

Den var dock lite buskörd med nya sommardäck så det kan vara till bromssystemet?
Eftersom jag är trådskaparen så kanske jag kan göra ett litet inlägg här, bättre sent än aldrig.
Efter att jag bytte upp mig till en nyare Volvo V50 så har jag inte varit med om detta. Visst hörs det ett svagt surr då och då men aldrig som det jag upplevde på S40n.
av Uffev50
nscho skrev:Kolla om det kommer från den blanka pumpen som sittter precis framför batteriet. Men se upp, den kan vara varm som fan!

I så fall är det ett känt problem. Det är vakuumpumpen till bromssystemet som går hela tiden pga att givaren är trasig och tror att det är för högt tryck i bromssystemet. Efter ett tag börjar pumpen skära, och då låter den så där.

Egentligen ska pumpen bara gå korta stunder (sekunder), om motorn inte kan förse bromssystemet med tillräckligt med undertryck, t.ex. om du har bromsat hårt senaste sekunderna. Så om verkstaden har något slags koll på hur det där fungerar så ska de fatta vad det är som är fel. Min gjorde det inte, så jag var väl där 4-5 gånger innan det blev rätt...

Om verkstaden bara vill byta pump, så totalvägra! Pumpen kan BARA gå om givaren är trasig, för det är den som förser den med ström. Om pumpen går mer än några sekunder så ÄR det fel på givaren, inget annat. Eventuellt kan du behöva byta pump också, om den är slutkörd.

Men vad heter givaren som styr pumpen?? och vart sitter den??

Fick detta ljud i går kväll när jag hade varit ute och kört en sväng...

Jag åker en v50 -04 2.4i...

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]