Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
JH skrev:
*pettson* skrev: En kamrem återmonteras ALDRIG NÅGONSIN... volvo tillåter 100körda mil.... jag tillåter INGET.. En kamrem är motorns livförsäkring. Den ska bytas..
Det händer ju absolut ingenting med en kamrem som demonteras, så det finns ju ingen anledning till att byta bara för den sakens skull.

Enligt Volvos anvisningar för att byta kamaxeltätningar så ska man bara vika undan kamremmen tillfälligt.

Men det är ju inte helt omöjligt att det är onödigt att vända rotationsriktning på en rem som har gått ett tag.
Naturligtvis är alla amatörmekare i skick att avgöra om en kamrem tål att användas igen, inte ens det vanaste proffs kan nämligen garantera att din rem kan återanvändas i låt säga 7000mil till.
Naturligtvis kan han inte heller säga följande om din rem..
När byttes remmen senast? Stämmer dekaler och rem ihop?
Har den gamla remmen endast snurrat med saker som är i bra skick (vattenpump och rullar samt spännare) finns möjligheten att nåt kan ha påverkat remmen?Kan det antas att remmen redan är återanvänd en gång?
Att då köpa en rem för 350 kronor för att potentiellt förhindra ett motoras på runt 15k är naturligtvis väldigt dumt i övrigt.
Alla som jobbat med bilar dom senaste 20 åren VET att man vänder INTE rotationsriktningen på en kamrem eftersom tänderna slits in mot dreven.
Jag har bytt ventiltätningar i min volvo 850 för någon vecka sen utan att lyfta toppen och det gick riktigt bra faktiskt!
Svetsade en bricka som var passligt stor till ventilerna som svetsade fast i en hävarm som senare är ledbar till en större hävarm som du skall pressa ihop ventilfjädern :) sen binder du fasst ett band i den långa hävarmen i insug eller grenröret och samt tryckluft i cylindrarna :-)-) sen är det bara att trycka ner och pilla bort knastren.. bra är om du är 2 st så får en trycka ner hävarmen och en som pillar bort knastren
Tack för tipsen alla...
Jag kommer att följa pettsons råd att byta kamrem och att lyfta toppen så allt blir fixat samtidigt .För det känns tryggare att fixa allt i toppen . :lol:
Sedan återstår ju bara problemet med alla felkoder.
Tack åter igen
*pettson* skrev: Naturligtvis är alla amatörmekare i skick att avgöra om en kamrem tål att användas igen, inte ens det vanaste proffs kan nämligen garantera att din rem kan återanvändas i låt säga 7000mil till.
Har den gamla remmen endast snurrat med saker som är i bra skick (vattenpump och rullar samt spännare) finns möjligheten att nåt kan ha påverkat remmen?Kan det antas att remmen redan är återanvänd en gång?
Att då köpa en rem för 350 kronor för att potentiellt förhindra ett motoras på runt 15k är naturligtvis väldigt dumt i övrigt.
Alla som jobbat med bilar dom senaste 20 åren VET att man vänder INTE rotationsriktningen på en kamrem eftersom tänderna slits in mot dreven.
Nu gällde det som exempel en rem som gått 250 mil. Det behövs ingen analys för att förstå att den är i nyskick (eftersom demontering inte påverkar nåt).
Om t ex en vattenpump förstört remmen på 250 mil, så förstörs den nya remmen på 250 mil, så det är ingen skillnad. Eller ska man byta vattenpump, drev, etc samtidigt med remmen...? Däremot viktigt att byta rullar som börjar vara slitna.
Dekaler stämmer väl, om man själv bytte remmen för 250 mil sen...
Köpa en B-rem för 350 och riskera ett ras för 15k? En riktig rem brukar väl kosta runt 500 (+rullar)?
Hur var det med Volvos info om 100 mil?
av *pettson*
JH skrev:
*pettson* skrev: Naturligtvis är alla amatörmekare i skick att avgöra om en kamrem tål att användas igen, inte ens det vanaste proffs kan nämligen garantera att din rem kan återanvändas i låt säga 7000mil till.
Nu gällde det som exempel en rem som gått 250 mil. Det behövs ingen analys för att förstå att den är i nyskick (eftersom demontering inte påverkar nåt).
Om t ex en vattenpump förstört remmen på 250 mil, så förstörs den nya remmen på 250 mil, så det är ingen skillnad. Eller ska man byta vattenpump, drev, etc samtidigt med remmen...? Däremot viktigt att byta rullar som börjar vara slitna.
Dekaler stämmer väl, om man själv bytte remmen för 250 mil sen...
Köpa en B-rem för 350 och riskera ett ras för 15k? En riktig rem brukar väl kosta runt 500 (+rullar)?
Hur var det med Volvos info om 100 mil?
Du får absolut rekommendera exakt vad du vill. Bara det står för dej... Det är viktigt att du flikar in det.
I övrigt kostar en volvo rem 350kronor för mej.. en Gates ger jag 230kr för.. Vad som är B rem är jag inte insatt i.
Angående rekommenderat miltal för att återanvända en livsviktig sak som kamremmen..Passera närmaste volvoverkstad och kontrollera. Ta inte mitt ord för saken det har du aldrig gjort förut.
*pettson* skrev: Du får absolut rekommendera exakt vad du vill. Bara det står för dej... Det är viktigt att du flikar in det.
I övrigt kostar en volvo rem 350kronor för mej.. en Gates ger jag 230kr för.. Vad som är B rem är jag inte insatt i.
Angående rekommenderat miltal för att återanvända en livsviktig sak som kamremmen..Passera närmaste volvoverkstad och kontrollera. Ta inte mitt ord för saken det har du aldrig gjort förut.
Jag rekommenderar inget. Konstaterar bara att en kamrem inte förstörs om den demonteras rätt och att jag aldrig hört nån officiell info om det heller, inte ens från Volvo. Den som då framför en egen idé borde ju ha nåt på fötterna, men... Sen kan det självklart vid ev demontering vara lämpligt att passa på att byta en rem som gått 10 000 mil, men nu pratar vi om t ex 250 mil. En rem från Volvo eller Gates kostar runt 500 kr. Varför inte Biltemas...
av *pettson*
JH skrev:
*pettson* skrev: Du får absolut rekommendera exakt vad du vill. Bara det står för dej... Det är viktigt att du flikar in det.
Jag rekommenderar inget. Konstaterar bara att en kamrem inte förstörs om den demonteras rätt och att jag aldrig hört nån officiell info om det heller, inte ens från Volvo. Den som då framför en egen idé borde ju ha nåt på fötterna, men... Sen kan det självklart vid ev demontering vara lämpligt att passa på att byta en rem som gått 10 000 mil, men nu pratar vi om t ex 250 mil. En rem från Volvo eller Gates kostar runt 500 kr. Varför inte Biltemas...
Det vi gör här är att vi rekommenderar och STÅR för våra åsikter. Det är våra åsikter folk tar intryck av och utför sina jobb efter. Så rekommenderar du det du säger eller gör du det inte?
I övrigt biltema ja ..
Ja varför inte? En hel sats kostar ju mellan1099kr till 1199kr inkl alla rullar. Det är ju goodyears sats så jag har inget emot detta alls. För min del handlar det om att jag har samma pris i butiken 900meter bort.. som jag har i motsvarande biltema 5 mil bort.. valet är inte svårt. Åker jag för att handla nåt i grannstan så åker en rem/ remsats med hem.. åker jag endast för en rem så åker jag till grannbutiken. Annars blir ju biltemas dyrare än motsvarande i grannbutiken för mej.. Den som har butiken nära kommer ju iallafall billigt undan för en bra produkt.
I helgen smäller det då åker toppen av :-} Jag tänkte på en sak , om man värmer grenrörs muttrarna med gas så måste man väl minimera risken att dra av bultarna ?
Hur mkt kan man värma dom innan man gör skada? Eller har någon något annat tips på hur man kan släppa dom?
ante
:-)))))
av *pettson*
Anteandre skrev:I helgen smäller det då åker toppen av :-} Jag tänkte på en sak , om man värmer grenrörs muttrarna med gas så måste man väl minimera risken att dra av bultarna ?
Hur mkt kan man värma dom innan man gör skada? Eller har någon något annat tips på hur man kan släppa dom?
ante
:-)))))
Problemet med värmning är att folk lyckas värma pinnbultarna med.. Det är BARA muttrarna som ska bli varma. Och det räcker faktiskt med några hundra grader. OM nu bara muttern värms..
För min del så har jag bara tagit det lugnt och faktiskt INTE värmt bort nåt. Däremot rostlösning på pinnbultarna så att så fort muttern släppt så gängar den in sej på rostlösningen..
Jag började nermontering i fredags kväll och blev klar i söndags kväll.
Ventiltätningarna var ruggit dåliga, spruckna och stenhårda som backelit.
Toppen så fin ut ,krävdes viss rengöring och slipning så klart. Nu går bilen bättre än någonsin ,helt otroligt bra (D) ..
Tack för hjälpen , speciellt "pettson" :-)-) är så jävla glad nu ,även lambdan inkerar inte längre... Det enda som återstår nu är felkoden 514 i A2 som krånglar, vad det nu kan vara?!
Ante

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]