- sön 30 mar 2008, 16:20
#183577
Naturligtvis kan han inte heller säga följande om din rem..
När byttes remmen senast? Stämmer dekaler och rem ihop?
Har den gamla remmen endast snurrat med saker som är i bra skick (vattenpump och rullar samt spännare) finns möjligheten att nåt kan ha påverkat remmen?Kan det antas att remmen redan är återanvänd en gång?
Att då köpa en rem för 350 kronor för att potentiellt förhindra ett motoras på runt 15k är naturligtvis väldigt dumt i övrigt.
Alla som jobbat med bilar dom senaste 20 åren VET att man vänder INTE rotationsriktningen på en kamrem eftersom tänderna slits in mot dreven.
JH skrev:Naturligtvis är alla amatörmekare i skick att avgöra om en kamrem tål att användas igen, inte ens det vanaste proffs kan nämligen garantera att din rem kan återanvändas i låt säga 7000mil till.*pettson* skrev: En kamrem återmonteras ALDRIG NÅGONSIN... volvo tillåter 100körda mil.... jag tillåter INGET.. En kamrem är motorns livförsäkring. Den ska bytas..Det händer ju absolut ingenting med en kamrem som demonteras, så det finns ju ingen anledning till att byta bara för den sakens skull.
Enligt Volvos anvisningar för att byta kamaxeltätningar så ska man bara vika undan kamremmen tillfälligt.
Men det är ju inte helt omöjligt att det är onödigt att vända rotationsriktning på en rem som har gått ett tag.
Naturligtvis kan han inte heller säga följande om din rem..
När byttes remmen senast? Stämmer dekaler och rem ihop?
Har den gamla remmen endast snurrat med saker som är i bra skick (vattenpump och rullar samt spännare) finns möjligheten att nåt kan ha påverkat remmen?Kan det antas att remmen redan är återanvänd en gång?
Att då köpa en rem för 350 kronor för att potentiellt förhindra ett motoras på runt 15k är naturligtvis väldigt dumt i övrigt.
Alla som jobbat med bilar dom senaste 20 åren VET att man vänder INTE rotationsriktningen på en kamrem eftersom tänderna slits in mot dreven.