Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av isassa
Hej! Jag ser att du har bytt spindelled och nu undrar jag hur du bar dig åt? Måste man ta bort lager och drivaxel för att komma åt att lossa spindelleden eller finns det något annat sätt? Skall byta på båda sidor.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Hissa upp ta av hjulet bort med låssprinten och muttern på spindelleden bänd ner länkarmen så du får ur spindelleden ur hållaren, släpp därefter de två muttrarna som håller själva spindelleden bort med den gammla och dit med den nya. :D
av isassa
Fluffen skrev:Hissa upp ta av hjulet bort med låssprinten och muttern på spindelleden bänd ner länkarmen så du får ur spindelleden ur hållaren, släpp därefter de två muttrarna som håller själva spindelleden bort med den gammla och dit med den nya. :D
Tack för ett snabbt svar men det hjälper inte riktigt ändå. Nu finns det ingen låssprint på min bil men det är i sig inget problem, problemet är att komma åt muttern och lossa den, det är väldigt trångt och hur skall man sedan kunna dra den nya muttern med momentnyckel? Är det inte så att jag måste ta bort drivaxeln ur huset för att komma åt muttern ordentligt?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Den är lite trångt men det ska gå med en blocknyckel.
Jag brukar inte momentdra jag brukar dra åt på känn.
Men släpp drivaxel och det du beöver för att komma åt om det känns bättre, tar lite längre tid dock men men...
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]