Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
NCR skrev:
nevyn skrev:Min motor knackar inte... :D Spridarna tickar dock lite lagom... Om motorn knackar är det ju inte bra. Sen känner jag också igen det där med ventiltryckarna, fast inte från V70n
"Knackar" är ju en definitionsfråga såklart. Det slamrar inte men det låter lite diesel de första minuterna.
Är det inte en diesel som du har???
Då låter det diesel när man startar och motorn är kall helt naturligt
av Siqqe
Att volvos nyare femmor knackar pga. de hydrauliska lyftarna stämmer inte då nyare femmor från volvo har mekaniska lyftare.
av gurkburk
Har ett lätt knackljud i min xc-70 på 3000 mil,när den är kall.Låter som en kolvbult men är det inte.När jag trampar ner kopplingspedalen försvinner ljudet ,alltså lager eller drev i lådan.Skall snart in och serva och naturligtvis påpeka detta.
Användarvisningsbild
av Zalt
gurkburk skrev:Har ett lätt knackljud i min xc-70 på 3000 mil,när den är kall.Låter som en kolvbult men är det inte.När jag trampar ner kopplingspedalen försvinner ljudet ,alltså lager eller drev i lådan.Skall snart in och serva och naturligtvis påpeka detta.
Uttrampningslagret? Men detta måste vara ett vanligt "problem"? Det skall finnas flera trådar om detta dvs. "Tickande" motorer vid tomgång.
Har själv haft ett tickande ljud vid tomgång på 2st Volvo S60, MY05.
av eca
Siqqe skrev:Att volvos nyare femmor knackar pga. de hydrauliska lyftarna stämmer inte då nyare femmor från volvo har mekaniska lyftare.
vet du vid vilken årsmodell det blev mekaniska?
jag har själv en v70 -04 som låter jävligt illa första minuten när den stått o blivit kall.
slängde i lite wynn´s hydraulic ventil ........ i oljan, läste att det kunde hjälpa.
då utgick jag ifrån att jag hade hydrauliska lyftare!!!
förövrigt låter den lika dant fortfarande, vet inte va det är heller ..

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]