Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En dum fråga kanske, men jag undrar vad det är för skilland mellan krängningshämmare och stabilisatorstag, jag försöker hitta en krängningshämmare till min Volvo V70N, men hittar bara stabilisatorstag överallt. Skälet är att jag på besiktningen senast fick en liten anmärkning på att det glappa lite i vänster bak krängningshämmare. Det var bara en bra att veta så det har inte varit bråttom att fixa det, men nu har det börjat klonka också så då känns det som att det är dags. Men nu undrar jag som sagt vad som är skillnaden mellan krängningshämmare och stabilisatorstag?
Krängningshämmaren är den böjda metallstång som går mellen hjulen på bilen (fram ligger den ovan subframen snett bakom styrväxeln)
Stabilisatorstag/krängningshämmarstag/Knakstag är den del som förbinder krängningshämmaren med tex fram fjäderbenet och på detta sett gör framvagnen vridstyvare så att bilen inte "kränger"så mycket vid kurvtagning

Så det du finner som stabilisatorstag är det du behöver

Krängningshämmaren är vanligt vis inget man byter
Oftas endast om man vill ha en grövre/kraftigare för ökad vridstyvhet

//Goose
Men är det inte så att det är krängningshämmarens fäste mot hjälpramen som glappar? Bilprovningen brukar inte gnälla på glappiga stag, men bussningen på själva krängaren får inte glappa... :shock:
Hej. Det som åsyftas är staget, Bilprovningen/Vägverket har inte krängningshämmarstag i sin nomenklatur. Därav den lite dumma formuleringen på protokollet.

Bilprovningen anmärker på glapp i både stagen och krängningshämmarbussningar om det är mycket glapp.Vid påtagligt glapp så noteras detta som bra och veta.
Volvo 240 B230F går fettigt

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&ari[…]

Tack! Ser ut att va samma, även om det var en[…]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]