NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Christian_m
bilgalen skrev:Jag tror snarare att bilbranschen är ganska tveksamma till framtiden för etanolmotorer och att det är däför de inte tar fram fler alternativ. Bmw Audi tex har ju inga såna motorer alls trots deras extrema (senaste åren) vinstresultat och alltså resurser.
Du har iofs rätt i att få märken tror att Etanol är framtiden men Audi kommer med både 1,6 och 2,0 TFSI motorer för Etanol inom kort, den mindre maskinen sitter ju redan i VW, Seat och Skoda och ska tydligen ner i A3 också vilket känns ganska logiskt.
av Shaapa
Som sagt kommer säkert etanol som drivmedel i bilar finnas under en begränsad period tills något bättre alternativ är fullt utprovat och i serieproduktion. Vad som kommer att bli ersättaren och när denna tidpunkt kommer vet nog bara forsknings- och utvecklingsavdelningarna hos de stora tillverkarna. Etanolen skulle kunna vara ett intressantare alternativ idag om man slapp använda livsmedel som säd och sockerrör som basråvara till framställningen. Vem gillar höjda livsmedelspriser förutom spannmålsbönderna?

Hade Volvo/Ford velat satsa på etanolmotorer likt Saab/GM hade vi nog sett betydligt fler varianter i bilarna idag. Annars är dom rejält omsprungna redan nu...

Motortekniskt är väl ändå omställningen från ren bensin till flexifuel/etanol en relativt lätt omkonstruktion för biltillverkarna jämfört med att utveckla en hybridbil eller en helt ny motor. För gemene man kostar det som sagt en slant men inte en förmögenhet att konvertera vilket även det talar om att det inte är några gigantiska ombyggnationer som behövs.

Måste hålla med om att en Flexifuel T5-motor på runt 260hkr skulle vara ett mycket trevligt initiativ från Volvo i dagsläget då jag tycker att original T5 bensin är lite halvseg och karaktärslös. Dock skulle nog förbrukningssiffrorna avskräcka en aning vid körning på E85... :)
av bilgalen
Audis 2.0TFSI etanol maskin spekuleras det ju friskt om på NordicAudi ifall Audi valt att vänta med lansering pga osäker framtid för etanol. Vissa tror iaf att den redan skulle lanserats med nya A4 B8, men att man nu av någon anledning valt att avvakta. Men som sagt, det är ju spekulationer!

Men den där Vw:n med Etanolmotor som finns idag har jag missat. Vilken modell är det, hittade den inte på hemsidan?
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Sådär, då har man kommit hem och är utvilad efter en heldag på Elmia.
Fanns en del intressant grejer ang etanol på mässan.

BSR säger att de har grejer till Volvo men väntar med att släppa dessa produkter tills regeringens utalande ang lagändring för etanolkonverterade fordon i Juli. De har tagit fram grejer till Saab nu för att som säljaren sa "visa att det går"

Autotech hade en del intressanta nyheter. Nåt de kallar Multifuel programvara som nog skulle kallats flexifuel för att inte förbrylla nåt. Man kan tanka både bensin och E85 utan att ändra programvara mellan gångerna.
De har Etanolkonverteringar till de flesta volvomodeller. Dock måste bilen lämnas in och man kan inte som i bsrs fall ångra sig o köra otrimmat när man vill. Autotech visade inte heller någon fet C30 T5 som var e85 trimmad i år. Synd.

T.M Chiptuning AB hade också en del etanolkonverteringar. Lika dant där, man måste lämna in bilen o få den ombyggd.
Dock fanns ingen konkret lista, inte heller vilka bilmodeller ,märken osv som de kunde bygga. Väldigt vagt alltså.

Skulle jag satsat på nåt så är det i så fall BSR, Där har man stor valmöjlighet själv att bestämma när man vill åka tirmmat osv. Synd att man väntar med att ta fram modeller. Detta och en något skitigt V50 fick jag med mig hem.
Bild
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
FiddeUBC skrev:Detta och en något skitigt V50 fick jag med mig hem.
Bild
Det är ju inte lite salt på bilen! :-(O)

Har du inga navkapslar pojk ?:-/ Det ser ju fördjäkligt ut! :wink:

/Kalle
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Haha, ja salt är det gott om!
Navkapslarna sket jag i eftersom regnet hällde ner när det byttes för 2dagar sen. Jag har kört med sommardäck i en hel månad fram tills nu när det var Elmiadags, då fick vinterostarna gå på igen.
Bild

Jag passar på att slänga med lite länkar ang E85 trimmning.
Autotech har totalt 4steg E85 och Multifuel som man kallar det.

Steg 1 ger 270hk!!! :mrgreen:

http://www.atechmotor.com/

http://www.tmchiptuning.com

http://www.bsrab.se
av Rensvind
Notera nu att jag inte är expert på volvos motorer - men ta B5254T3 (T5) som sitter i dessa bilar - så är det ju en mindre motor än den 2.5a som sitter i V70. De fick väl göra den mindre för att få plats med den till den mindre plattformen? Det vill säga, det är en helt annan motor. Jag misstänker starkt att det innebär rejäla kostnader för Volvo att bara ha ännu en motor som alternativ (konvertera den till e85 kan säkert vara "enkelt" men innebär nog ändå stora kostnader). Lagerhållning, administration, utvecklingskostnader (jag förmodar att alla motorer ständigt står under utveckling; även "färdiga" motorer - så en ny motor innebär direkt en ökad kostnad som måste täckas). Som sagt går det inte ta V70ns motor för den får ju uppenbarligen inte plats - om de tvunget fick minska T5an för att få plats. Dessutom tvivlar jag lite på det pedagogiska och rimliga i att ha en så stor Etanol-spis. Utöver kostnaden för utveckling så tror jag den genomsnittliga Flexifuel-köparen vill ha en etanolbil av miljö/rabbat-synpunkt; då söker man inte en bränsleslukare på 220/250 kusar. En sådan spis får ju tankas var och varannan tur.. det kan inte vara kul. haha..
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Det var mer än jag visste. Men jag kan hålla med om att om nu volvo ska göra större etanolspisar så får de fanimig fixa fram större tank. Det räcker inte med en 55liters tank på en 1.8F 70liter hade varit mer lagom.
av Rensvind
jag kör min S40 T5 på E85 med steg3 programvara från Atech. Den går på 0.8 -0.9 landsvägskörning och 7-8liter per mil om man kör plattan i botten. Det räcker inte med 1000 liters tank om man kör fort, men kul är det :)

För övrigt, undrar jag hur det kan komma sig att folk byter spridare? mina klarar ju uppenbarligen att pumpa bränsle till 7-8 liter per mil.. de som byter spridare, pumpar de ännu mer? :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]

Till och från så hackar bilen lite vid[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]