Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av dudziu56
Hej . Jag fick lite problem med min volvo. Bilen vill inte starta eftersom gnistan direkt från tändspolen är dålig ( gul - vit ). Jag har byttat tändspolen , tändkablar , tändmodul , hallgivare . Har kollat spänning vid tändspolen när jag vrider på startmotorn så får jag bara 8 V . De 2 jordkablar som är på topplocket sitter fast . Någon som kan hjälpa mig ?
MVH LUKAS
Användarvisningsbild
av Claes74
dudziu56 skrev:
Claes74 skrev:har du provat med ett annat batteri?
Nej , men batteri är fullladdat och jag har provat också med startkablar men det hjälper inte.
Har du bara 8v så låter det ju onekligen som du har kassa celler i batteriet.
av dudziu56
Claes74 skrev:
dudziu56 skrev:
Claes74 skrev:har du provat med ett annat batteri?
Nej , men batteri är fullladdat och jag har provat också med startkablar men det hjälper inte.
Har du bara 8v så låter det ju onekligen som du har kassa celler i batteriet.
Ja men batteri har 12,5 V ungefär, 8V får jag när jag kollar tändspole
av 945S
Om du mäter uppströms från tändspolen borde du väl kunna hitta var någonstans det blir 12,5V igen. Där emellan någonstans borde det vara vajsing (dålig kontakt eller dyl kanske).
av dudziu56
945S skrev:Om du mäter uppströms från tändspolen borde du väl kunna hitta var någonstans det blir 12,5V igen. Där emellan någonstans borde det vara vajsing (dålig kontakt eller dyl kanske).
Men hur ska jag mäta det
?
av 945S
Nu vet jag inte exakt vart strömmen kommer från till tändspolen (elcentralen?) på en 740 men grundtipset är ju att följa ledningen och se var den tar vägen och mäta spänningen där du kommer åt, samt kolla efter dåliga ärgade kontakter och andra konstigheter.

Har du provat att koppla ifrån tändspolen och mäta enbart i ledningen?. Det kanske är något knas i spolen som gör att spänningen sjunker?
Val av motorolja

Det där med oljor en underlig följetong.[…]

Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]