Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hemulen
Hej. ?:-/ . Nu har dimmorna lättat ?:-/ . :lol: . Forskat lite om batterier, skrev tidigare att det att batteriet säkerligen kan polvända men riktigare påstående är nog att "ett par celler kan polvända" så Fluffen har nog rätt där. Du har nog ett mätinstrument som automatiskt visar vilket som är plus eller minus (tänkte inte på det). Du har nog satt mätsladdarna fel på mätobjektet i detta fall batteriet. Något man inte heller ska glömma i detta sammanhang är om du kör korta eller långa sträckor. Kör du bara korta sträckor så orkar inte ett gammalt batteri återhämta sig. Din bil verkar ju ladda,som sagts tidigare så det enda du behöver göra är att mäta läckström,finns ingen så byt batteri. :D
Användarvisningsbild
av Fluffen
Hemulen skrev:Hej. ?:-/ . Nu har dimmorna lättat ?:-/ . :lol: . Forskat lite om batterier, skrev tidigare att det att batteriet säkerligen kan polvända men riktigare påstående är nog att "ett par celler kan polvända" så Fluffen har nog rätt där. Du har nog ett mätinstrument som automatiskt visar vilket som är plus eller minus (tänkte inte på det). Du har nog satt mätsladdarna fel på mätobjektet i detta fall batteriet. Något man inte heller ska glömma i detta sammanhang är om du kör korta eller långa sträckor. Kör du bara korta sträckor så orkar inte ett gammalt batteri återhämta sig. Din bil verkar ju ladda,som sagts tidigare så det enda du behöver göra är att mäta läckström,finns ingen så byt batteri. :D
Bra, då fick vi klarhet i det. :-)-)
Användarvisningsbild
av Ståhl
Hemulen skrev:Hej. ?:-/ . Nu har dimmorna lättat ?:-/ . :lol: . Forskat lite om batterier, skrev tidigare att det att batteriet säkerligen kan polvända men riktigare påstående är nog att "ett par celler kan polvända" så Fluffen har nog rätt där. Du har nog ett mätinstrument som automatiskt visar vilket som är plus eller minus (tänkte inte på det). Du har nog satt mätsladdarna fel på mätobjektet i detta fall batteriet. Något man inte heller ska glömma i detta sammanhang är om du kör korta eller långa sträckor. Kör du bara korta sträckor så orkar inte ett gammalt batteri återhämta sig. Din bil verkar ju ladda,som sagts tidigare så det enda du behöver göra är att mäta läckström,finns ingen så byt batteri. :D
bildbevis för att den laddar. :|
Bild

Men somsagt...Var ute och körde hela kvällen igår och idag så va batteriet i toppskick igen.
Men jag börjar tro att det är nå glappt inne i batteriet som gör så att det funkar ibland bara.
av Rådlös
Lite förkortad batterilära.
Jag tittar på dina äldre inlägg, och ser att du har haft tomt batteri ett flertal gånger. Du har varit nere på 8 volt osv.
Ett vanligt, får vi kalla det välskött utan några elaka antydningar, batteri får inte gå under 11,4 volt i vilospänning. Då måste det laddas omedelbart. Annars förstörs det.
Så troligen är ditt batteri förstört, eller på väg utför i alla fall. Eftersom det uppträder så oregelbundet, kan man kanske misstänka så kallad sulfatering. Förr i tiden när det var friventilerade batterier fanns det hempulare som tvättade ur batterier och fyllde på ny vätska. Då kunde dom hålla någon säsong till. Men det är nog inget att rekommendera och dessutom omöjligt med dagens batterier som ofta är kapslade (täta).
Och som sagt, kontrollera dina mätare. Om två mätare visar olika värden på samma mätpunkt, så är det ju en signal på att något är fel.
Användarvisningsbild
av Örnen
Rådlös skrev:... man kanske misstänka så kallad sulfatering. Förr i tiden när det var friventilerade batterier fanns det hempulare som tvättade ur batterier och fyllde på ny vätska. Då kunde dom hålla någon säsong till. Men det är nog inget att rekommendera och dessutom omöjligt med dagens batterier som ofta är kapslade (täta).
...
Hej

Detta kan ju vara kul att känna till att förutom en och annan sk hempulare så fanns det organiserad verksamhet tidigare.

Min farbror jobbade förr på något som hette BTSI (Bodens Tygcentrals Signalverkstad) som var en militär verksamhet som bla innefattade batteriverkstad. Där öppnades uttjänta batterier, svavelsyran hälldes ut rätt i avloppet (för bästa möjliga kretsloppstänkande kan tänka) och cellpaketen togs ur rengjordes osv. Sen förslöts batterierna och ny syra hälldes i. Japp så var det klart... :)

Jag tror BTSI lades ner någon gång på 60 eller 70 talet. Min farbor har ridit iväg med Marlboro mannen men farsan minns och har berättat. Det hela var lite hemligt i och med att den ingick som en del av Bodens Fästnings hemlighetsmakeri. Boden med omgivningar var avspärrat för utlänningar rätt länge.
Användarvisningsbild
av Hasse63
Funkar laddningen som den ska och det inte är någon som drar tjuvström så är det bara en grej kvar och det är batteriet, så varför inte kolla upp det :roll:

Att köra korta sträckor på några kilometer ska normalt inte göra så batteriet blir tomt, såvida inte batteriet är slut = tar åt sig laddning dåligt eller inte alls.
244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

hejsan jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]