Rådlös skrev:... man kanske misstänka så kallad sulfatering. Förr i tiden när det var friventilerade batterier fanns det hempulare som tvättade ur batterier och fyllde på ny vätska. Då kunde dom hålla någon säsong till. Men det är nog inget att rekommendera och dessutom omöjligt med dagens batterier som ofta är kapslade (täta).
...
Hej
Detta kan ju vara kul att känna till att förutom en och annan sk hempulare så fanns det organiserad verksamhet tidigare.
Min farbror jobbade förr på något som hette BTSI (Bodens Tygcentrals Signalverkstad) som var en militär verksamhet som bla innefattade batteriverkstad. Där öppnades uttjänta batterier, svavelsyran hälldes ut rätt i avloppet (för bästa möjliga kretsloppstänkande kan tänka) och cellpaketen togs ur rengjordes osv. Sen förslöts batterierna och ny syra hälldes i. Japp så var det klart... :)
Jag tror BTSI lades ner någon gång på 60 eller 70 talet. Min farbor har ridit iväg med Marlboro mannen men farsan minns och har berättat. Det hela var lite hemligt i och med att den ingick som en del av Bodens Fästnings hemlighetsmakeri. Boden med omgivningar var avspärrat för utlänningar rätt länge.