Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Örnen
Jo

Det går att köpa Haynes verkstadshandbok till 740. Steg för steg illustrationer.
Ny kostar några hundralappar och brukar finnas på Volvo, Autoexperten mfl. Vill du provkika innan du köper så finns den som referenslitteratur på ditt bibliotek. Jag såg inte om nån skrivit att när du hissat upp bilen så ska du sätta pallbockar under och använd (helst) verkstadsdomkraft. Har du ingen så investera 1500-2500kr på ett par bra bockar och en domkraft eller åk och gör jobbet på en GDS hall med fyrpunktslyft. När du har garagedomkraft ska du alltid hålla till på plan asfalt eller betonggolv. Domkraftens hjul måste kunna röra sig då du lyfter.
Varning: Använd inte originaldomkraften och köp inte Biltemas billigaste garagedomkraft.

Köp 5W 40 helsyntetisk motorolja tex Mobil super syn.

När du gjort din första egna "service" har du dina nya verktyg gratis. Garagedomkraften kommer du ha nytta av då du skiftar däck. Köp en sk "jack pad" dvs ett gummiskydd eller använd träkloss att sätta på domkraftens lyftplatta. Använd originaldomkraftens lyftpunkter där är karossen förstärkt, lägg små träklossar på pallbockarnas U formade rör så de inte plattas till då du sänker.
Vid däckbyte behöver du inte ha bockarna om du bara inte stoppar in huvudet under skärmen eller kryper under. Om du vill så släng ett däck under om bilen mot förmodan skulle rasa av. Har aldrig hänt mig.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Jag skulle inte rekomendera Mobil olja, den är så jäkla dyr och så betalar man ju bara för märket. :wink:
Både hel och delsyntet funkar. Läser man på lite om oljeklasser så kan man göra bra fynd. :D
Stor tack för alla engagerade tips! Såväl allmänna som specifika. Trevligt att se hur många trevliga hjälpsamma typer det finns där ute. Fast det kanske framför allt gäller Volvo-folk :wink:

Bytena gick hyfsat geschwint. Oljan var ju bara tappen som var otydlig först.
Det enda pilliga var att dra fast bensinfilter utan att skada höljet. Korkat att den delen på bensinfiltret där man ska hålla emot inte är förstärkt på bättre sätt. Men det verkade hålla. Inget läckage. Bra för egot att fixa sånt hur enkelt det än må vara och nästa gång lär jag halvera tiden :twisted:
Fluffen skrev:Ja, man känner sig ganska nöjd med sig själv efteråt, stort som litet. :D
Vad blev det för olja? (bara nyfiken)
En Castrol. Har inte beteckningen i skallen men fick den rekommenderad på Mekonomen.
Val av motorolja

Det där med oljor en underlig följetong.[…]

Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]