I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
wide Jag förstår inte att man överhuvudtaget kommer på att sätta ett T-kors med en pysventil på en modern bil när det är så lätt att mappa om den med hjälp av rätt utrustning dvs. en omprogrammering av mjukvaran genom OBD- kontakten, visst det blir ju lite dyrare med inköp av utrustning men som det gamla ordspråket säger "snålheten bedrar visheten" ?:-/ Sen det där med att det kan uppstå knackningar som kan vara förödande för motorn är ju iofs. sant men det mesta av det ska väl knacksensorn klara av. Men som du kan läsa här ovanför så är det ingen som kan rekommendera att pystrimma och som jag skrev tidigare om det varit en "rödblockare" så kan man testa eftersom det ju finns reservdelar i varenda buske så att en renovering inte behöver kosta skjortan. Men det är klart det är ju din plånbok som drabbas så kör du och säg inte sen att du blivit avrådd :-O)
av Siqqe
vetten skrev:wide Jag förstår inte att man överhuvudtaget kommer på att sätta ett T-kors med en pysventil på en modern bil när det är så lätt att mappa om den med hjälp av rätt utrustning dvs. en omprogrammering av mjukvaran genom OBD- kontakten, visst det blir ju lite dyrare med inköp av utrustning men som det gamla ordspråket säger "snålheten bedrar visheten" ?:-/ Sen det där med att det kan uppstå knackningar som kan vara förödande för motorn är ju iofs. sant men det mesta av det ska väl knacksensorn klara av. Men som du kan läsa här ovanför så är det ingen som kan rekommendera att pystrimma och som jag skrev tidigare om det varit en "rödblockare" så kan man testa eftersom det ju finns reservdelar i varenda buske så att en renovering inte behöver kosta skjortan. Men det är klart det är ju din plånbok som drabbas så kör du och säg inte sen att du blivit avrådd :-O)
Nej, knacksensorn hinner/kan inte ta alla knackningar. Den hjälper till väldigt mycket, men det är inget absolut skydd.
Användarvisningsbild
av wide
Gud va tråkiga ni är! :lol:

Låter som hela världen skulle gå under om det rasade. Tycker det bara är så j-vla komiskt att alla tycker det är så korkat att pysa, när varannan bonde kör med det.
En motor på skroten kostar lika mkt som en "kartell" prissatt mjukvara kostar.

Dagens motorer ska man inte försöka med, men blev förvånad att T4an klarade det så bra, och den knackade inte....

Har en Automotorsport här där man testar hur man pyser en T4a!!!!, de var helnöjda. Hur kan en sån fin tidning skriva nått sånt...fyyyyyyyyyyy...
av Siqqe
wide skrev:Gud va tråkiga ni är! :lol:

Låter som hela världen skulle gå under om det rasade. Tycker det bara är så j-vla komiskt att alla tycker det är så korkat att pysa, när varannan bonde kör med det.

Dagens motorer ska man inte försöka med, men blev förvånad att T4an klarade det så bra, och den knackade inte....

Har en Automotorsport här där man testar hur man pyser en T4a!!!!, de var helnöjda. Hur kan en sån fin tidning skriva nått sånt...fyyyyyyyyyyy...
FOlk får göra som dom vill och jag har själv pyst ett antal bilar, men jag skulle aldrig våga LOVA att en viss motor klarar en viss ökning av laddtrycket. Folk är blåögda och litar blint på det du säger, och många har inte kunskapen att byta de delar som går sönder. Att byta motor hos Volvo i en hyffsat modern bil kostar några kronor.

Det jag vill säga är att det är jävligt elakt att lova någonting sådant till någon som inte vet vilka konsekvenser som kan uppstå.
Användarvisningsbild
av wide
Ja det är sant, man ska inte lura i nån att det funkar. Har ändrat mitt inlägg...

Men som sagt var försiktig när man köper en 2,0t som varit leasing( ingen som bryr sig ), vet många som har ryckt slangen på dessa. Inte så smart...
Användarvisningsbild
av vetten
Nej tråkiga är det nog ingen som är här utan mest hjälpsamma men det är upp till var och en att testa och det är klart att det är billigare med en pysning som kostar en hundring att göra mot ett som du skriver "kartell prissatt" trimchip, men kom ihåg att det dels kostar att ta fram mjukvara och även att driva en seriös verkstad, dom seriösa firmorna som sysslar med sånt brukar ju också lämna någon sorts garanti på jobbet.
Men till er som vill testa att pysa gör det för det är som sagt ERAN plånbok som drabbas :mrgreen:

Själv har jag både pyst och strypt tidigare men kör nu med hårdare Wg och höjt bränsletryck på min gamla 480T och detta bara för att jag inte lyckats att hitta någon firma som är villiga att ta fram ett chip till den årsmodell som jag kör en -94 däremot till tidigare årsmodeller, det är dock en trimfirma som gjort uppgraderingen på min bil och detta kit fanns åtminstånde tidigare att köpa över disk.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
*pettson* skrev:
wide skrev:Hade en T4a som jag körde på rullande landsväg. Gick klockrent i 3år, med ett litet lagom 0,2Bar extra laddtryck. Har man bara en bra laddtrycksmätare och vågar så funkar det. Original mappen på T4an klarar av 0,2Bar extra...
*Original mappen på T4an klarar av 0,2Bar extra...*
Du har inte funderat på att .. det är en säkerhetsmarginal som du använder? Chippar du så är marginalen kvar.. Men du får ändå ut pållarna.
Detta eftersom både tändning, bränsle, laddtryck programmeras om.
T-kors är ju helgalet eftersom man kan överskrida marginalen och motorn tar skada då regeleringen är mer eller mindre ur spel........

Men även vid chippning kommer man ju att ta av marginalen, men förhoppningsvis ligga man kvar på rätt sida om gränsen så det inte rasar.... men höre effekt och mera vrid ger högre krafter och temperaturer i motorn, klart det sliter extra.....
av *pettson*
wide skrev:Gud va tråkiga ni är! :lol:

Ja det är fantastiskt av en sån tidning att visa hur man testar att pysa en T4.. För,,, dom hade ju kontroll på avgastempen när inte tändmappen ändrades och inget extra bränsle gavs? Pysning är till för bilar som har absolutladdtrycksmätning i systemet, med andra ord ökar trycket så vet styrdonet om detta via sensor.Vitblock räknar med ett kalykylerat värde baserat på varvtal, massmätarens insugsvärden samt tändning och knacksensorernas berättelse. Alla dessa fakta jämförs med en förprogrammerad mapp så att den exakt vet vilket ladd du har. Det värdet gäller naturligtvis inte när du pyser laddet. Motorn tror på ett ladd och du har ett annat.. Ett helt obegåvat sätt att ens tänka på..
Ett chip ändrar jämförelsemappen så att motorn VET att du har högre ladd. Därmed kan alla skyddsfunktioner finnas kvar och du får extra bränsle och ändrad tändning.. Men vet man inte bättre så..
Användarvisningsbild
av vetten
Ja *pettson* jag hade lite tid över idag så jag kollade in din sida :shock: MYCKET BRA sida :D även om jag inte själv kör 850 så den BRA mera sånt och sådana länkar från oss här på sidan :D
Ja det här kom väl lite från ämnet men kunde inte låta bli att berömma din sida :oops:
Jo jag har sparat länken på favisarna :D
av *pettson*
vetten skrev:Ja *pettson* jag hade lite tid över idag så jag kollade in din sida :shock: MYCKET BRA sida :D även om jag inte själv kör 850 så den BRA mera sånt och sådana länkar från oss här på sidan :D
Ja det här kom väl lite från ämnet men kunde inte låta bli att berömma din sida :oops:
Jo jag har sparat länken på favisarna :D
sorry att jag svarat så sent.. man bugar*...
Elfel 855 -96

Inte många svar. Så kommer med svar p&[…]

@AlexanderE , Du kommer tyvärr inte kör[…]

Släcka felkod

Jag har iCarsoft 2.0

Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom v[…]