Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av valneg
Hej

Är det någon som vet om V70, 2,4 170hk 2001, har någon sport och/eller vinter läge på automatlådan?

Mvh
Användarvisningsbild
av wissel
Hejsan. Min V70 170, 2001 automat har W- knapp. Tror det är standard på "vanliga" v70. AWD har troligen inte w-knapp. :-)-)
av JK24T
Finns inte sportläge i P2 bilarna, lådan är adaptiv (vilket är korkat) och lär sig din körstil (ha,ha). W läget (Winter) ger dig start i 2;an och mycket slir i momentomvandlaren.
Användarvisningsbild
av wissel
JK24T skrev:Finns inte sportläge i P2 bilarna, lådan är adaptiv (vilket är korkat) och lär sig din körstil (ha,ha). W läget (Winter) ger dig start i 2;an och mycket slir i momentomvandlaren.
Varför den attityden, vore kul om du förklarade för oss okunniga vad du menar :?: :!: :-)-)
av M.P
Hej,

Antar att det är "adaptiv" du funderar på?!

Själv kör jag givetvis automat och med adaptiv så finns det nog inget ditinkt sportläge, det är liksom flytande och beror på körsättet. T.ex. när sambon kör bilen så växlar den extremt mjukt/långsamt/slirar då hon varvar max 2000-2500rpm och gör mjuka rörelser med högerfoten. När jag kör (med snabbare gaspådrag etc) fås snabbare men också tyvärr hårdare växlingar. Jag skulle nog föredra att ändra läge manuellt om det gick, med det menar jag att jag skulle ha på komfort jämt och få slirande växlingar oberoende av hur häftigt man kör (vill ha max komfort). Som det är nu så blir det rappare (distiktare) växlingar ju rappare du kör vilket antagligen passar svenssons väldigt bra.
av JK24T
Vadå attityd ??
Adaptiviteten sköter mäniskan själv, om då "systemen" skall adaptera mot eller med varandra så funkar det ganska dåligt.
Dessutom vet du aldrig hur lådan kommer att bete sig i olika situationer.
Var du glad att du slipper den nya 6-växlade..... snacka om shift quality.. ett evigt ryckande.
Volvo 240 B230F går fettigt

och då pendlat mellan 0,2-0,8 men eftersom […]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]

Denna videon tror jag visar vad du behöver. h[…]

Dimljus v70 97

Hej. Någon som kan förklara hur jag ko[…]