Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av steinhaard
hej jag har några frågor här ang motorbyte i en 440-94 som motorn har skurit i.. är en se med 80kw motor.

sen har jag en annan 440 som jag tänkte ta motorn ifrån. årsmodell -90 en gl med en motor på 75kw. kan den passa rakt i tror ní? ser istortsett likadan ut men man vet ju alldrig.. samma styrsystem??
hoppas på snabba svar!!!

mvh:Tobbe
Användarvisningsbild
av vetten
Det finns ju en del som inte är lika på en -90:ia och en -94:a elektroniken uppgraderades runt 91 tror jag men om du tar alla boxar från donatorbilen så kanske det funkar fast det kan vara lite ändringar i kabelstammen också, är inte helt säker med ganska troligt när det gäller dessa bilar
Användarvisningsbild
av Sparkz
Antingen byter man bar motorn, och då är det bara gjutjärn och aluminium som gäller. Inte en enda kabel eller givare ska sitta kvar på motorn du lyfter i.
Eller så tar du med ALLT, kabelhärvor, styrenhet mm. Men det kan fortfarande vara svårt att få ihop det med resten av elsystemet så det rekommenderas inte.

Motorbeteckningen står på en plåt på blocket, i närheten av röret till oljestickan. B18F t ex...
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]