Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej nu var man här igen och hoppas på lite kloka råd och tips av er kunniga.
Bilen är en 855 t5 r -95
Jag har fått felkoden 212 nu en längre tid utan att hitta vad orsaken är :-(O) .Har bytt lambdan mätt ,kablar och allting fungerar som det ska, reläet fungerar , förvärmningen fungerar också ,så jag har kört fast. Har letat trådar här på forumet men inte hittat mera köttig info om vad det kan vara .Bilen ryker mycket (fet blanding ) men enligt färddator så är inte bränsleförbrukningen normal ca 0,8 blandad körning.Kan gå lite mysko när man kört statsköring rycker lite men släpper när man kommer ur stan.Kan även bete sig så när den gått på tomgång ett tag.
Problemet uppkom efter jag bytt turbo och bytt flamfällan.Har kollat vakumslangar,provat att spruta start gas över och runt hela motor och ingen skillnad på varvtal, tänkte om jag inte fick insuget tätt men så verkar inte vara fallet.
Någon som vet vad man mera kan mäta ?
Någon ide om vad som kan vara orsaken för huvudet är tomt på ideer nu. ?:-/

Sedan igår fick jag felkod 514 också , men kylarfläkten går ,fungerar även när man slår på acc ..... ideer?

Förbryllad ante.
Senast redigerad av 1 Anteandre, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Anteandre skrev:Hej nu var man här igen och hoppas på lite kloka råd och tips av er kunniga.
Bilen är en 855 t5 r -95
Jag har fått felkoden 212 nu en längre tid utan att hitta vad orsaken är :-(O) .Har bytt lambdan mätt ,kablar och allting fungerar som det ska, reläet fungerar , förvärmningen fungerar också ,så jag har kört fast. Har letat trådar här på forumet men inte hittat mera köttig info om vad det kan vara .Bilen ryker mycket (fet blanding ) men enligt färddator så är inte bränsleförbrukningen normal ca 0,8 blandad körning.Kan gå lite mysko när man kört statsköring rycker lite men släpper när man kommer ur stan.Kan även bete sig så när den gått på tomgång ett tag.
Problemet uppkom efter jag bytt turbo och bytt flamfällan.Har kollat vakumslangar,provat att spruta start gas över och runt hela motor och ingen skillnad på varvtal, tänkte om jag inte fick insuget tätt men så verkar inte vara fallet.
Någon som vet vad man mera kan mäta ?
Någon ide om vad som kan vara orsaken för huvudet är tomt på ideer nu. ?:-/

Sedan igår fick jag felkod 514 också , men kylarfläkten går ,fungerar även när man slår på acc ..... ideer?

Förbryllad ante.
turbobyte.. pratar vi om originalturbo? inga mera modifieringar? inga chipp? INGET SKRUVANDE PÅ WG STÅNGEN för du grundjusterade ju turbon INNAN DU monterade den? eller iallfall efter monteringen? Vad ger den för grundladd?
Har felkoderna nollats och allt har börjat om med adapteringen med nya turbon och lambdan?
av Anteandre
Jag köpte en beg turbo på skroten som hade gått 3000 mil( 15G).
Jag har inget chip eller öppet luftfilter.
Jag justerade ingenting på turbon utan jag bara satt dit den.Måste jag grundjustera den jag trodde inte det behövdes. hur gör jag det?Jag har nollat bilen massa gånger men koden kommer bara tillbaka helatiden,oftast vid statskörning.Laddtryck vet jag ej hur mäter jag upp det?Allt ska vara orginal på bilen.
Först bytte jag turbon sedan fick jag felkod 212 då hoppades jag att det var lambdan ( nollat så klart)så jag bytte den med ingen skillnad likadant osv osv
av *pettson*
Anteandre skrev:Jag köpte en beg turbo på skroten som hade gått 3000 mil( 15G).
Jag har inget chip eller öppet luftfilter.
Jag justerade ingenting på turbon utan jag bara satt dit den.Måste jag grundjustera den jag trodde inte det behövdes. hur gör jag det?Jag har nollat bilen massa gånger men koden kommer bara tillbaka helatiden,oftast vid statskörning.Laddtryck vet jag ej hur mäter jag upp det?Allt ska vara orginal på bilen.
Först bytte jag turbon sedan fick jag felkod 212 då hoppades jag att det var lambdan ( nollat så klart)så jag bytte den med ingen skillnad likadant osv osv
ja kontrollerar man inte så.. Det är ju så att först o främst är alla bilar unika.. Sen kan ju turbons förra ägare skruvat på lite. Det är dock en misstanke som är lite vag. Tänkte bara så att bilen inte laddar för tidigt..
MEN vi koncentrerar oss på 2-1-2 sålänge.. Lambdan har alltså felaktig utsignal.. Felet kvarstår efter byte. Då är det ju kvar att felet inte sitter i lambdan.. Har du mätt upp kablaget? Har du kikat så att du får 12v till din förvärmning?.. Enda gången kod indikerar på den, är om spänningen saknas helt eller är på tok för låg. Men ett mindre spänningsfall gör ju att värmeelementet inte förvärmer som tänkt och det klagas på signalen..

Felkodsinformation 2–1–2

Villkor

För att lambdaregleringen ska starta måste bland annat lambdasonden vara klar för att reglera, det vill säga lambdasonden ska var uppe i arbetstemperatur och ha rätt utspänning. Övervakningen av lambdasondens funktion startar ca 3 minuter efter det att lambdasondförvärmningen har startat. Om det uppstår ett fel på lambdasonden eller dess ledningar, så att utspänningen avviker från sitt tillåtna värde kommer felkod 2–1–2 att sättas.

Ersättningsvärde
Lambdaregleringen spärras.

Felorsak

För hög signal:
-Signalledning (+) kortsluten till spänning.
-Signalledning (–) kortsluten till spänning.
-Defekt lambdasond.
För låg signal:
-Signalledning (+) kortsluten till jord.
-Signalledning (–) kortsluten till jord.
-Defekt lambdasond.
Signal saknas:
-Avbrott på signalledning (+).
-Avbrott på signalledning (–).
-Signalledning (+) kortsluten till jord.
-Signalledning (–) kortsluten till jord.
-Defekt lambdasond.
Felaktig signal:
av Anteandre
Ja jag har mätt kablarna och jag har 12v på förvärmingen det är ju det som är så konstigt.Kollat alla kablar och även gått igenom reläet och allt fungerar som det ska men lika satan håller den på och felkodar 212.Men koden kommer inte med än gång utan mellan 2-10 mil, sist kom den när jag åkte ner för en lång backe när bränslet ströps(rullade)i ca 100 km så den var ett nytt ställe som den tändes på annars brukar den komma i statstrafik.Jag fattar ingenting det verkar tala imot sig,konstigt.........Men bilen går ju bra laddar som den ska .. kan luftmassmätarn spöka kanske eller?
Vill ju inte köpa massa delar om det inte är fel på dom för det blir ju svindyrt,och jag har ingen som har några delar som jag kan låna.
av *pettson*
Anteandre skrev:Ja jag har mätt kablarna och jag har 12v på förvärmingen det är ju det som är så konstigt.Kollat alla kablar och även gått igenom reläet och allt fungerar som det ska men lika satan håller den på och felkodar 212.Men koden kommer inte med än gång utan mellan 2-10 mil, sist kom den när jag åkte ner för en lång backe när bränslet ströps(rullade)i ca 100 km så den var ett nytt ställe som den tändes på annars brukar den komma i statstrafik.Jag fattar ingenting det verkar tala imot sig,konstigt.........Men bilen går ju bra laddar som den ska .. kan luftmassmätarn spöka kanske eller?
Vill ju inte köpa massa delar om det inte är fel på dom för det blir ju svindyrt,och jag har ingen som har några delar som jag kan låna.
Alltså jag är lite nyfiken.. jag ska nämligen felsöka fenomenet när jag får tid över.. Min bil går ypperligt inga som helst strul i övrigt. Inte ens när jag faktisk får 2-1-2 sådär en gång i månaden om det sker ofta.. eller ibland varannan månad. Jag har ny lambda eftersom jag byggde ny motor och satsade på att göra allt seriöst, matarreläet är inte nytt men genomgånget då jag vet att dom gärna spricker. Värdena är kalas men ändå som sagt kan det inträffa. Jag har inget som helst som triggar problemet som jag noterat. Men å andra sidan har jag inte felsökt min bil alls då det förekommer så sällan att jag nollat felkoden istället. MEN det är ju inte seriöst att nolla koder utan den ska faktiskt kunna rulla o gå UTAN att sätta nån kod. Tanke som slagit mej är att det KAN vara oxid i styrdonshållaren. Men jag låter det vara osagt till jag får mera tid här hemma att felsöka seriöst. :-)-)
av Anteandre
Ja det är sååå konstigt,ska bil kul och se om du kommer fram till något :mrgreen:
Jag får prova att gå igenom kablar mm åter igen se om jag har missat något ??:-/
Körde bilen lite idag och den luktar onekligen som en gammal 240 (oförbränt)
av *pettson*
Anteandre skrev:Ja det är sååå konstigt,ska bil kul och se om du kommer fram till något :mrgreen:
Jag får prova att gå igenom kablar mm åter igen se om jag har missat något ??:-/
Körde bilen lite idag och den luktar onekligen som en gammal 240 (oförbränt)
ja min försening av felsökningen beror på att kommunen och vägverket vill tvångsinlösa vårt hus. Och vi håller på med det sista inför värderingen nu, det går inte så fort eftersom en axel är paj. Men förhoppningsvis kan jag felsöka efter påskhelgen här..
av Anteandre
Hoppas att det går bra med huset...
Jag tänkte börja riva och gå igenom kablar och relän i morgon så får vi se vad som händer , om jag hittar något som jag har missat.
Kommer i vilket fall att återkomma här i inlägget hur det än går.
av Anteandre
Nu har jag kommigt lite längre i min sökning tror jag. :-)-) Lyckades få tag på värdena på hur man mäter luftmassemätarn .Tog bort lmm och hittade att en av dom tre "pattstiften" (eller vad dom heter) som känner av luften som passerar hade släppt lite(spruckigt men inte av) uppe där dom är limmade så till följd av det så vibrerade den lite grann men ändå så pass mycket att den fick fnatt ibland.Men klumpig som jag är så tappade jag mätarn så "stiftet" lossna så nu måste jag jaga en ny, men satan vad dom är dyra.
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]