Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leitsan
Tjena!

Jag har en motor (B18FT) som e chippad och ska ge ca: 155 hk, vad jag har hört så är det bl.a. laddtrycket som e höjt, men vad jag vill veta är om det är ngt som e ändrat i styrenheten och i så fall vad..? Är det ett chipp som är löddat eller ngt annat? (Bilen har varit inlämnad för chiptrimning så det är ngn firma eller nått som har gjort det)

Tacksam för svar

MVH
Användarvisningsbild
av vetten
Är den chippad så betyder ju det att man har bytt ut ett eller flera styrchipps i motorstyrningsboxen, det man brukar göra är att det nya chippet dels höjer laddtrycket plus att bränslemappen ändras så att den fetar upp bränsle/luftblandningen lite grann, det är väl grunden men inte alltid så enkelt som det låter. Sen finns det firmor som tillhandahåller chips som enbart höjer laddet och sen förlitar sej på att luftmassemätaren ska göra resten och det funkar ju till en viss del men som går att göra betydligt enklare och billigare än med ett dyrt chipp. Hur mycket laddar din bil och känns den bra att köra för övrigt så är det nog bra gjort, vet du vilken firma som chippat?
av Leitsan
vetten skrev:Är den chippad så betyder ju det att man har bytt ut ett eller flera styrchipps i motorstyrningsboxen, det man brukar göra är att det nya chippet dels höjer laddtrycket plus att bränslemappen ändras så att den fetar upp bränsle/luftblandningen lite grann, det är väl grunden men inte alltid så enkelt som det låter. Sen finns det firmor som tillhandahåller chips som enbart höjer laddet och sen förlitar sej på att luftmassemätaren ska göra resten och det funkar ju till en viss del men som går att göra betydligt enklare och billigare än med ett dyrt chipp. Hur mycket laddar din bil och känns den bra att köra för övrigt så är det nog bra gjort, vet du vilken firma som chippat?
Okej! Nej men bilen går jävligt bra faktiskt, det va förra ägarens kompis som ägde bilen och i hans ägo lämnades den in på ngn firma i stockholm solna. Men jag ville bara veta eftersom jag misstänker att det är ngt fel från boxen vad gäller spridarsignalen och det känns ganska synd att byta ut den nu och i så fall måste den nya boxen chippas igen. Jag ska skaffa en turbotrycksmätare så jag kan avläsa hur mkt den laddar, just nu är den orginal mätaren och den går ända till max (på det röda).

Tacksam för hjälpen :)

MVH
Elpriset

Fast avgift för villa upp tll 63A hos oss (G&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]