Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frilins
Precis köpt en v70n 2001, är redan frälst och överraskad av att den är lika skön som årets modell som jag provkört. Inte känns den fyra år gammal inte!
Nu till min fråga:
Tanklockets lås fungerar inte som det ska, när bilen är låst så kan jag fortfarande öppna luckan?
Är det helt enkelt själva låsmekanismen som falerar eller har den en egen säkring?
Någon som har idéer?
Mvh
Per
av bjohansson
Om inte jag minns fel tar det ca: 5 min innan låset till tankluckan låses.
Antar att du skall ha en chans att hinna ut och tanka om du låser bilen.

Jag hade oxå ett problem. ringen som låskolven går in i var trasig...
Användarvisningsbild
av frilins
Sedär, naturligtvis hade du rätt!
Gick ut och kollade när du svarat, tackar!
Användarvisningsbild
av CarMan
det är 10 min & det står i instruktionsboken (ja , jag läserinte heller den)

En sak till som står där är att cupefläckten kan starta ibland efter att bilen har körts i varm väderlek. (så sliper du fråga i sommar)
Användarvisningsbild
av ufriman
ok tack för svaret undrade varför kupe fläken drog i gång ca 5 minuter efter jag parkerade i somras..
Användarvisningsbild
av frilins
Jag lovar att inte fråga om det i sommar...
Men då frågar jag nu istället :D
Är det någon som upplevt problem med batteriet på grund av fläkten?
Användarvisningsbild
av CarMan
frilins skrev:Jag lovar att inte fråga om det i sommar...
Men då frågar jag nu istället :D
Är det någon som upplevt problem med batteriet på grund av fläkten?
om det är dåligt med kräm i batteriet, startas inte fläckten
Användarvisningsbild
av frilins
Man har tydligen köpt en bil som tänker själv... :shock:
Användarvisningsbild
av åsaboe
frilins skrev:Man har tydligen köpt en bil som tänker själv... :shock:
Japp. Och tjatar gör den också. Har du provat att köra med litet eller inget innehåll i spolartanken? "Fyll på spolarvätska!" får man sig tillsagt gång på gång... :wink:
av Christian
Bara en liten kommentar vad gäller låsningen av tanklocksluckan.
Köpte i våras en S80 -02:a där låset var paj, väntade i 5-10 minuter, och hörde då ett litet surr innanför plåten. Luckan var fortfarande olåst. Sagt och gjort, demonterade plastmanicken och analyserade grunkan. Upptäckte omgående att det är riktigt kraffs, en liten leksaksmotor som driver ett kugghjul i plast mot en plastkuggstång - max 10 kr om det hade varit en leksak. Givetvis hade en kugge brutits av på kugghjulet. Provade att limma - lossnade naturligtvis omgående.

Åkte till Volvohandlaren och fick till min häpnad höra att plastmojängen (hela kittet) kostade närmare 1000 spänn!!!

Därefter åkte jag till den eminenta och specialinriktade bildelshandlaren i Nybro som bara säljer Volvoprylar - och fick en likadan - GRATIS i samband med att köpte lite andra småprylar. Det roliga med den affären är att det är Volvohandlaren i Nybro som driver den.....i källaren!!!! Undrar hur deras reservdelsbutik våningen ovanför går?

För övrigt köper tydligen Volvoverkstäder runtomkring delar därifrån - så man ska nog inte räkna med att man får nya prylar monterade vid reparationer....(kan ju vara så att kunderna blir upplysta om att begagnade delar används i förekommande fall. Om inte, ja usch...)
Carplay trådlöst?

Jag har själv sökt svar och lösning[…]

Om Volvo spärrat första generationen av […]

Fel troligen löst. ABS-sensor (VF) krån[…]

Tack för svar. Det gick bra att köra hel[…]