Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Whisky
Ja, jag vet... Detta är ett sån't där missljudsinlägg i mängden som är extermet svårt att svara på genom bara en beskrivning, men jag testar eftersom jag tycker det blir värre och värre!

Detta missljud låter som ett resonansljud. Det börjar som ett pulserande "UUUMMMUUUUMMMMUUUUM-ljud" för att senare övergå till ett mer konstant dovt UUUUUUUUUUUUUUMMMMMMMMMMMMMMMMM.

Ljudet uppkommer vid c:a 3000 rpm på 5:ans vävel, drygt 120 km/h på mätaren och försvinner vid 130-135. C:a 100-110 km/h på 4a.ans växel.

OBS! Det är INTE däcken! Har jag farthållaren på dryga 120 (mycket vanlig inställning för mig på motorväg) ökar det när drivbelastningen ökar i uppförsbacke och minskar/tystnar i nedförsbacke. Det tystnar också helt om jag kopplar ur och rullar i samma hastighet.

Jag har i stort uteslutit hjullager, eftersom det inte verkar påverkas av lateral belastning, utan verkar komma från transmissionen och dess drivbelastning... Vinkelväxel slut? Förlag/tips/lösning någon?
Användarvisningsbild
av ufriman
Fick det på min V40 o då var det Spindelleden som var slut + oblans i drivaxeln efter byte av de slutade ljudet. fick även ett kluckande ljud i låg hastighet på ojämn väg.
Användarvisningsbild
av CarMan
presis som du skriver så är det ju mycket svårt att gissa utan att höra ljudet.
det fins ett nytt fäste för katalysatorn, men kan sätta dit, som hjälper mot ett ljud sim finns.
Användarvisningsbild
av Whisky
Japp, det är svårt!

Låter dyrt med en obalanserad drivaxel...

Men som du klokt nog påpekar CarMan så kan det ju vara något som vibrerar vid ett visst varvtal och vid ökad belastning. Har beställt tid för diagnos. Ska nämna fästet du tipsade om!
Användarvisningsbild
av henka35
Hej Whisky

De har inget med AWD:n att göra då?
Kommer ljudet när bakhjulen börjar driva?
Jag vet inte, men kom bara att tänka på det...

/Henrik
Användarvisningsbild
av Whisky
Tjenare henka!

Tja... det kan ju även komma från den bakre drivningen, men utan halka/dåligt grepp torde ju inte drivningen öka på bakhjulen mer än de 5%:en... Men visst, det kan ju även härröra från viskon och bakåt!
Användarvisningsbild
av Whisky
Jaha, då ska jag uppdatera er på detta...

Hade bilen inne idag och meken felsökte hela drivlinan utan att hitta något fel. Han hörde dock också missljudet... Tillsist upptäckte han en gamma bekant, nämligen mitt kassa övre motorfäste (skrev om det i en tidigare tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=3754)

Han blev tämligen övertygad om att när belastningen och vridet blev som störst pallade inte fästet riktigt längre och ljudet uppkommer som en resonans av vibrationer från övriga fästen... Så med andra ord hade jag kunnat bespara mig en felsökning där om jag inte var övertygad om att mitt motorfäste inte var några problem! :x

Men å andra sidan... Nu vet jag vad det (förmodligen) beror på och byte av fästet blir inte särskilt dyrt! :D

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]

God afton, gott folk! Har enligt bilbesiktningen […]