Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hygglo
Hej Jag är helt "ny" på det här forumet...
Det verkar finnas en del kunnigt folk här så jag passar på att slänga ut en fråga..

På min 244GLT -88 så uppstår det ett "smattrande" ljud när man gasar, den är dock helt tyst på tomgång därför antar jag att det är grenrörspackningen som är paj.

Ljudet kommer från det bakre utblåset närmast torpedväggen. Vilken cyl.det nu kan vara..
Tänkte försöka mig på att byta packningen där när vädret tillåter..

Jag har dock upptäckt att bultarna och även muttrarna som håller grenröret mot motorn är jäkligt rostiga (man ser inte en gnutta av gängorna som var där en gång).

Är det över huvud taget möjligt att få bort dom utan att dom går av?
Kan man få dom att lossna från blocket istället för att muttern ska bort från pinnbulten??
Någon som har haft problem vid liknande jobb?
Vad för problem kan jag räkna med att få??
Vad kan det kosta att lämna in på verkstad?
Lika så kamremsbyte vad kostar ett sånt på verkstan?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Om du byter grenrörspackning själv så dra på ordentlig med rostlösning i god tid innan du skruvar börjar skruva loss det.
Det som kan hända är att en pinnbult går av och då får du försöka få ur den på lämpligt sätt och sätta i en ny.

Kamrem kan du enkelt byta själv om du inte har tummen mitt i handen.
Köp en verkstadshandbok och sätt igång. :D
av Shunten
Appropå grenrörbultar! Jag lyckades med koststycket att dra av en sådan idag. Provade med två muttrar men den pinnbulten sitter som p---en i greta. Har ingen svets annars hade man bara behövt sätta dit en loppa eller två å dra ut den men den lyxen har jag inte tyvärr. Nått bra tips på hur andra gått tillväga mottages varmt! :D
Användarvisningsbild
av niklas gson
Shunten skrev:Appropå grenrörbultar! Jag lyckades med koststycket att dra av en sådan idag. Provade med två muttrar men den pinnbulten sitter som p---en i greta. Har ingen svets annars hade man bara behövt sätta dit en loppa eller två å dra ut den men den lyxen har jag inte tyvärr. Nått bra tips på hur andra gått tillväga mottages varmt! :D
borra ut den,,borra et hål i mitten slå in en torx brukar funka fint men ge den en smäll först med en hammare brukar göra susen...l :D
Användarvisningsbild
av Örnen
Hej
Det finns ett verktyg att köpa (olika storlekar) som brukar kallas "grisknorr" eller "grispick". Ser ut ungefär som en konisk västergängad skruv med fyrkantigt huvud som på en gängtappsskalle. Borra lämpligt stort hål i pinnbulten, slipa stumpen jämn/plan och körna mitt i så inte borren går snett och tar i gängan som ska vara kvar. Kör in grisknorren så driver den neråt och bör fastna när du drar motsols och då ska pinnbulten komma också.
En metod att få en fastrostad avdragen skruv lossa är att värma försiktigt med gaslåga eller värmepistol. Med värmepistol kan man värma utan större risk att skada. Börja med att spruta in 5/56 eller WD40 + lite motorolja och låta ligga över natten så att det rinner in i gängorna. Kan funka med torx eller insexnyckel som slås in i borrat hål. Börjar den snurra så svetsa fast och offra verktyget. Går inte det heller så borra ner i pinnbulten djupt hela längden, skaffa gängtapp i rätt storlek och gängstigning driv ner den så brukar man kunna rensa gängan från pinnbultsresterna. Var noga med att pricka gängtappen rätt i början och använd olja som smörjning. Gänga upp regelbundet och blås ut spånen emellanåt. Täpp igen avgaskanalerna med tygtrasor när du slipar och borrar.

Är pinnbulten kvar så du får på mutter och kontramutter så värm och spruta 5/56. Ev kan du kyla pinnen(kylsprej) och värma toppen ikring pinnhålet.
Senast redigerad av 3 Örnen, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Örnen
Till HYGGLO
Det verkar som om en pinnbult gått av för dig att döma på diagnosen. Har du tur är det bara en mutter som vibrerat lös och måste ersättas.
Ovan nämnda beskrivning för att få ur en pinnbult kan vara bra att känna till.
Det är rätt vanligt att sista pinnbulten går av pga motorn blir varmare längst bak mot torpedväggen. Fartvinden och fläkten kyler mest framtill.
av Rådlös
Om fastrostade muttrar m.m.
Det finns mer effektiva medel än dom vanliga 5-56 och W-40. Locktite och även andra fabrikat har något som i vardagsspråk brukar kallas Krypolja. [/url] http://www.loctite.se/int_henkel/loctite_se/index.cfm [/url]

Nu vet inte jag hur dom förhåller sig till varandra om man skulle göra en "skala" av något slag. Men fungerar inte det ena, så kanske det går bättre med något annat. Sök och fråga efter Krypolja.
Användarvisningsbild
av Örnen
Spara pengarna och svetsa fast en mutter som du kan använda en vanlig ringnyckel att lossa bulten med eller slipa på pinnen så du får den kantig (två platta ytor) och använd skiftnyckel eller polygriptång. Skulle bulten inte lossa eller gå av kan du som tidigare sagts borra ur den med större och större borrdiameter till du får in en gängtapp och rensa spånen med. Ett inköp/lån av gängtapp är att rekommendera så man kan rensa bort rostflagor ur gängorna.
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]