- tis 11 mar 2008, 13:59
Hej!
Har precis besiktigat bilen (460 -95) och fick följande anmärkningar:
1. Bromsrör, längsgående, vänster, rostskadat.
2. Färdbroms bromsskiva, bak höger, skadad.
3. Fjäder, fram vänster, brusten.
4. Parkeringsbroms bromsverkan, otillräcklig.
Jag vill försöka fixa så mycket som möjligt utav detta själv. Jag är händig men har ej så mycket erfarenhet av bilmek. Sitter med min Haynes och river mig på huvet ...
Vilka av felen kan man fixa själv och vad bör man lämna till en verkstad?
1. Måste man byta ut alla bromsrör?
2. Borde jag kunna fixa själv, nya skivor och bromsklossar från Biltema.
3. Hur krångligt är det att fixa själv? Jag har en fjäderkompessionssats som väl borde gå att använda?
4. Har fixat en del med detta själv tidigare men trots smörjning och juckning så vill höger handbromsarm inte gå tillbaka till stoppklacken. Måste jag byta ut hela bromsoket, eller kan man ta loss det gamla och renovera cylindern på nåt vis?
Glädjande var dock att min vindruta gick igenom trots att jag har en spricka som går längs med nästan hela rutan vid torkarbladen. :D
Tack på förhand!
M.v.h.
JP
Har precis besiktigat bilen (460 -95) och fick följande anmärkningar:
1. Bromsrör, längsgående, vänster, rostskadat.
2. Färdbroms bromsskiva, bak höger, skadad.
3. Fjäder, fram vänster, brusten.
4. Parkeringsbroms bromsverkan, otillräcklig.
Jag vill försöka fixa så mycket som möjligt utav detta själv. Jag är händig men har ej så mycket erfarenhet av bilmek. Sitter med min Haynes och river mig på huvet ...
Vilka av felen kan man fixa själv och vad bör man lämna till en verkstad?
1. Måste man byta ut alla bromsrör?
2. Borde jag kunna fixa själv, nya skivor och bromsklossar från Biltema.
3. Hur krångligt är det att fixa själv? Jag har en fjäderkompessionssats som väl borde gå att använda?
4. Har fixat en del med detta själv tidigare men trots smörjning och juckning så vill höger handbromsarm inte gå tillbaka till stoppklacken. Måste jag byta ut hela bromsoket, eller kan man ta loss det gamla och renovera cylindern på nåt vis?
Glädjande var dock att min vindruta gick igenom trots att jag har en spricka som går längs med nästan hela rutan vid torkarbladen. :D
Tack på förhand!
M.v.h.
JP