Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oscis
hejsan min xc 70 -02 ocean race visar felmedelande att abs o antispinn service erfodras.Jag undrar om det bara kan vara något glappt i någon kontakt eller liknande. För det försvinner då man har slagit av bilen men kommer tillbaka efter en stund då man startat om.Jag måste ju antagligen koppla upp mig mot en dator men det är dubbelt så billigt hos lokal elbilreparatör som hos nordiska bil.Jag menar att efter felsöket kanske jag kan fixa felet själv men hos nordiska bil gör dom väll allt på en gång (svindyrt) Hoppas någon har ett brasvar. mvh. Stefan
Användarvisningsbild
av greeeken
oscis skrev:hejsan min xc 70 -02 ocean race visar felmedelande att abs o antispinn service erfodras.Jag undrar om det bara kan vara något glappt i någon kontakt eller liknande. För det försvinner då man har slagit av bilen men kommer tillbaka efter en stund då man startat om.Jag måste ju antagligen koppla upp mig mot en dator men det är dubbelt så billigt hos lokal elbilreparatör som hos nordiska bil.Jag menar att efter felsöket kanske jag kan fixa felet själv men hos nordiska bil gör dom väll allt på en gång (svindyrt) Hoppas någon har ett brasvar. mvh. Stefan

Allt på en gång.
De låter ju löjligt.
Du ska väll kunna välja att bara läsa av felkoder.

Ett tipps är att kolla ditt batteri.
Ett gammalt /trasigt batteri kan leda till en massa skumma elfel.
02 säger du om batteri inte bytts så äre dags nu.
Användarvisningsbild
av elmuppo
oscis skrev:hejsan min xc 70 -02 ocean race visar felmedelande att abs o antispinn service erfodras.Jag undrar om det bara kan vara något glappt i någon kontakt eller liknande. För det försvinner då man har slagit av bilen men kommer tillbaka efter en stund då man startat om.Jag måste ju antagligen koppla upp mig mot en dator men det är dubbelt så billigt hos lokal elbilreparatör som hos nordiska bil.Jag menar att efter felsöket kanske jag kan fixa felet själv men hos nordiska bil gör dom väll allt på en gång (svindyrt) Hoppas någon har ett brasvar. mvh. Stefan
Hej stefan.

Det finns ett standardfel på din BCM (Bromsstyreneheten) som uppför sig precis som du säger,
min rekommenation är att du läser ut alla felkoder och postar dem här, eller om du låter verkstaden
lösa problemet åt dig. Det kan vara så att BCM inte får en signal som den kräver, typ att nån givare
är felaktigt. Det har absolut inte med ditt batteri att göra.
Du kan få felkoder utlästa hos en leg. Volvo verkstad, och få dem på papper. Du betalar bara
för tiden som du tagit mekaniker i anspråk.
Användarvisningsbild
av greeeken
Det KAN ha med batteriet att göra.
Som jag skrev innan
Ett dåligt batteri ger fel spänning.
Då får de olika systemem fel singnal.
Testa fört det.
Läs sedan ut felkoder om verkstan inte vill så testa med någon annan.
av prazzel
som jag skrivit flera gånger här på forumet får jag samma meddelande på min xc70 03. några sekunder senare kommer växellåds service erfodras och motorservice erfodras. Motorn vägrar starta på ca en halv timme.Jag har haft bilen inne hos volvo i ca 3veckor men dom kan inte hitta felet.när felkoderna är raderade kommer dom inte tillbaks igen, förän efter ca 14 dagar.
Användarvisningsbild
av elmuppo
prazzel skrev:som jag skrivit flera gånger här på forumet får jag samma meddelande på min xc70 03. några sekunder senare kommer växellåds service erfodras och motorservice erfodras. Motorn vägrar starta på ca en halv timme.Jag har haft bilen inne hos volvo i ca 3veckor men dom kan inte hitta felet.när felkoderna är raderade kommer dom inte tillbaks igen, förän efter ca 14 dagar.
Varnar den för antisladd/bromssystem först och sen växellåda/motorservice så är det nog
antingen fukt i kontaktstycket till BCM eller en defekt BCM.

Se oxå http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=15301
Dimljus v70 97

Hej. Någon som kan förklara hur jag ko[…]

Bromsköld till v70xc -00

Nu finns bromssköldar att beställa fr&ar[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Design och hållf. klart. Nyansval & till[…]

Vibration på höger sida

Ja, det kan bero på mycket förstå[…]