Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jimmyl
dags igen med växellådan! :evil: den har börjat o kärva igen sist jag hade den på volvo verkstad så smorde dom splinsen och bytte svänghjul.. och det funkade bra och växla men efter ca 370mil så började växellådan och krånga igen..suck..svårt att få i växlar då bilen är kall.. 3:ans vxl har hela tiden haft 2 lägen i samma spår..VAD SKA JAG GÖRA???? SKROTA??? SÄLJA???
Användarvisningsbild
av E 55 AMG
har en v70 01 jag har den i ettans växel och drar på lite 5000 varv skall växla till 2 an känns som det bildas ett tryck och den slås nästan av när jag drar spaken till tvåan
och den går svårt in i backen när den har ståt hela natten jag lägger in den först i tvåan växel sen backen :shock:
Användarvisningsbild
av greeeken
E 55 AMG skrev:har en v70 01 jag har den i ettans växel och drar på lite 5000 varv skall växla till 2 an känns som det bildas ett tryck och den slås nästan av när jag drar spaken till tvåan
och den går svårt in i backen när den har ståt hela natten jag lägger in den först i tvåan växel sen backen :shock:

Låter som om den måste smörjas in
Användarvisningsbild
av greeeken
E 55 AMG skrev:smörjas var??????????
Det är väll manuell du syftar på.
Ja då måste lådan monteras ner från bilen.
Det var vad som gjordes på min med samma symptom
Användarvisningsbild
av elmuppo
jimmyl skrev:dags igen med växellådan! :evil: den har börjat o kärva igen sist jag hade den på volvo verkstad så smorde dom splinsen och bytte svänghjul.. och det funkade bra och växla men efter ca 370mil så började växellådan och krånga igen..suck..svårt att få i växlar då bilen är kall.. 3:ans vxl har hela tiden haft 2 lägen i samma spår..VAD SKA JAG GÖRA???? SKROTA??? SÄLJA???
Tyvärr låter det som lådan är kass:/
Prata med Volvo och ev ditt försäkringsbolag, borde täckas av din maskinförsäkring.
Användarvisningsbild
av WannabeeGBG
Lyfter en gammal tråd.

Jag har samma problem på min V70 2,5T -04. En M56 låda.

Jag har bekymmret med att backen är svår ibland när man ska ut från p-rutan hemma. Men detta bryr jag mig inte så mycket om.
Däremot är det fruktansvärt irreterande när man ska lägga i trean (även fyran vissa gånger) ibland under färd. Då lägger man i växeln.
Så fort man släpper upp kopplingen så hoppar växeln ur innan man släppt spaken vilket får till följd att man o-frivilligt räknar en tio-15 kuggar.
Jag tänker byta olja för att se om det kan hjälpa, men misstänker samtidigt synkroniseringen.
Finns det möjligheter att lösa detta själv? Köpa nya synk-ringar t.ex. ?
O vad kostar en slatt växellådsolja?
av mikael_81
Låter som synkroneseringsringen kanske kan vara kass eller sliten.

Känner igen det problemet du beskriver från åren då jag jobbade på en växellådsfabrik och tillverkade just synkringarna.
Väldigt ofta när vi fick tillbaka lådor med dessa beskrivningar av felen var synkringen kass/felgjord (slinker då och då igenom alla kontroller och kommer ut i bilar).

Lycka till med felsökningen, och hoppas det går bra.

mvh Mikael
Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

tack för att du svarade hur gör jag om j[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]