Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeH
Hej
Jag bytte min termostat för ungefär 50 mil sen, problemet jag hade då var att den inte kom upp i temp riktigt, den låg halvägs till mitten. Efter att jag hade bytt termostaten så försvann problemet men nu 50 mil senare så kom det tillbaka. Kan verkligen termostaten ha gått sönder efter 50 mil, eller kan det vara något annat som är galet med den?
Har även problem med handbromsen och de är att den kan ligga på rätt mycke när de är minusgrader ute, drar jag i den så fastnar den och ligger på och gnisslar nå fruktansvärt (tjuter riktigt högt) och så börjar de lukta illa och bränt. Om det är +1 ute så funkar den prima, men går det under minussträcket så kärvar den direkt, funkar ju bra så länge man inte använder den, men jag vill kunna dra lite i handbromsen iaf :lol: Är det dags att byta wire eller byta backarna?
Mvh Micke
av *pettson*
MickeH skrev:Hej
Jag bytte min termostat för ungefär 50 mil sen, problemet jag hade då var att den inte kom upp i temp riktigt, den låg halvägs till mitten. Efter att jag hade bytt termostaten så försvann problemet men nu 50 mil senare så kom det tillbaka. Kan verkligen termostaten ha gått sönder efter 50 mil, eller kan det vara något annat som är galet med den?
Har även problem med handbromsen och de är att den kan ligga på rätt mycke när de är minusgrader ute, drar jag i den så fastnar den och ligger på och gnisslar nå fruktansvärt (tjuter riktigt högt) och så börjar de lukta illa och bränt. Om det är +1 ute så funkar den prima, men går det under minussträcket så kärvar den direkt, funkar ju bra så länge man inte använder den, men jag vill kunna dra lite i handbromsen iaf :lol: Är det dags att byta wire eller byta backarna?
Mvh Micke
Hej jovisst finns det channs tyvärr att det inte fungerar som tänkt. Termostaterna är enkla vaxtermostater tyvärr. Det kostar ju en liter glykol att ta bort den och lägga den i en kastrull med vatten istället för att se så den börjar öppna precis innan det kokar (92 grader) för att vara helt öppen när det kokar (102 grader).. Är det bilar det är jävligt på där jag monterar så testar jag även nya termostater i vatten innan jag ens tänker tanken.
Handbromsen är inga problems. Det är vajerdags. Och byt bägge.. Eftersom dina backar gått varma så byt dom med.
av MickeH
Okej, då blir det väl att byta termostat igen då, ska väl fara till mekonomen och försöka få den bytt, tycker att jag borde få en ny då den knappt är använd och redan trasig. Men om problemet fortsätter efter termostat bytet, vad tror vi att de är för fel då? Själv började ja misstänka att de hade hamnat skit i kylsystemet så att termostaten började tjorva.

Tack grammse, glömde bort att skriva det :)

Mvh Micke
av Lelleprinter
Jag hade liknande problem, hade bytt termostaten och tempen blev normal ett kort tag för att sedan inte komma upp riktigt i temperatur.
Provade koka termostaten men såg inget fel, var till Volvo och tjatade till mig en ny, samma problem.
Bytte sedan tempgivare och problemet försvann.
Jag ohm-mätte den nya givaren innan monteringen och den visade 2,1 Kohm vid 23°C och 160 ohm vid 100°C.
Den defekta visade 4.87 Kohm vid 23°C och 360 ohm vid 100°C.

Så har du en multimeter prova mät givaren när den är kall (23°C) så borde du få en fingervisning om givaren är ok eller inte.
av *pettson*
MickeH skrev:Okej, då blir det väl att byta termostat igen då, ska väl fara till mekonomen och försöka få den bytt, tycker att jag borde få en ny då den knappt är använd och redan trasig. Men om problemet fortsätter efter termostat bytet, vad tror vi att de är för fel då? Själv började ja misstänka att de hade hamnat skit i kylsystemet så att termostaten började tjorva.

Tack grammse, glömde bort att skriva det :)

Mvh Micke
innan man skriker på dom bör den testas i en kastrull..

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]