...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag såg en civilpolisbil idag ( 2 stycken poliser inuti) tror jag, det var en mörk Saab 9-5 med en extra antenn på taket och utan rails.
Hursomhelst så kom de körandes i en sjuhelvetes fart, plattan i mattan på 50-väg som är smal och kurvig med höga trottoarkanter på sidanom. Man kan säga att de körde som en bankrånare.

Får de köra så utan blåljus eller nånting? :-(O) ?:-/

/Kalle
Ja men nu tror jag knappast att det var något bankrån när de var på väg från stan :roll: :wink:

ok men om de ska köra så borde de iaf ta polisbilen..

/Kalle
Här Kalle.

Lite att läsa på. Sen får du göra en egen bedömning.

11 kap. Bestämmelser om undantag vid trafikövervakning, räddningstjänst m.m.

1 § Fordon som används av polisen i tjänsteutövning får föras på gång- och cykelbanor samt på gågator om särskild försiktighet iakttas. Fordonet får inte föras med högre hastighet än 30 kilometer i timmen.
En väg samt ett visst område eller färdled i terräng får användas trots bestämmelserna i 8 kap. 2 § och trots förbud eller inskränkning i rätten att trafikera vägen, området eller leden enligt föreskrifter som meddelats enligt 10 kap. 1, 10 eller 14 § eller enligt 41 § väglagen (1971:948)
1. i yrkesutövning av polis- eller tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, sjuksköterska, barnmorska eller veterinär,
2. för transporter av sjuka personer till läkare eller sjukvårdsanstalt,
3. vid räddningstjänst, eller
4. i andra jämförliga trängande fall. Förordning (2007:101).

1 a § En väg får användas trots föreskrifter om förbud enligt 10 kap. 1 § av vägtransportledare under ett eskortuppdrag enligt lagen (2004:1167) om vägtransportledare, om den eskorterade transporten har medgivits färd på vägen. Undantaget gäller endast om omständigheterna kräver det och särskild försiktighet iakttas.
Ett körfält eller körbana för fordon i linjetrafik m.fl. får användas trots bestämmelserna i 8 kap. 2 §
1. av fordon som används av ett auktoriserat bevakningsföretag i samband med transport av egendom,
2. av fordon som används av personal inom Kriminalvården vid transport av frihetsberövade personer eller vid brådskande yrkesutövning. Förordning (2007:101).

1 b § Om särskild försiktighet iakttas och om omständigheterna kräver det får avvikelse göras från bestämmelserna i 3 kap. 6- 13 och 25 §§, 26 § andra och tredje stycket samt 29 §,
1. av polispersonal vid eskort av vägtransporter som enligt särskilda villkor skall utföras med eskort, och
2. av vägtransportledare under ett eskortuppdrag enligt lagen (2004:1167) om vägtransportledare. Förordning (2005:949).

1 c § Trots bestämmelserna i 4 kap. 22 § får följande fordon föras i en miljözon:
1. Fordon som används i yrkesutövning av polis- eller tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, sjuksköterska, barnmorska eller veterinär.
2. Fordon som används för transporter av sjuka personer till läkare eller sjukvårdsanstalt.
3. Fordon som används vid räddningstjänst.
4. Fordon som används i andra jämförliga trängande fall.
5. Uttryckningsfordon i andra fall än som avses i 1-4.
6. Fordon som definieras som veteranfordon i 2 kap. 2 § vägtrafikskattelagen (2006:227). Förordning (2006:1208).

2 § Om särskild försiktighet iakttas och om omständigheterna kräver det får avvikelse göras från bestämmelserna i 9 kap. 1 § första stycket 1-5 och 2 §,
1. vid räddningstjänst och bärgningsarbete,
2. i tjänsteutövning av polis- eller tullpersonal, samt
3. av vägtransportledare under ett eskortuppdrag enligt lagen (2004:1167) om vägtransportledare. Förordning (2005:949).

3 § Terrängmotorfordon och terrängsläp får föras på väg trots bestämmelserna i 5 kap. 1, 4 och 5 §§
1. i yrkesutövning av polis- eller tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, sjuksköterska, barnmorska eller veterinär,
2. för transport av sjuk person till läkare eller sjukvårdsanstalt,
3. vid räddningstjänst, eller
4. i andra jämförliga trängande fall. Förordning (2002:943).

4 § Förtur till överfart med sådan färja som enligt väglagen (1971:948) är väganordning har
1. fordon som används vid brådskande utryckning för räddningstjänst eller vid sjuktransport enligt 6 § hälso- och sjukvårdslagen (1982:763),
2. fordon som används i brådskande yrkesutövning av polis- eller tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, sjuksköterska, barnmorska eller veterinär,
3. fordon i linjetrafik,
4. fordon i taxitrafik,
5. fordon som används för skolskjuts och färdtjänst,
6. fordon som används av personal inom Kriminalvården vid transport av frihetsberövade personer eller vid brådskande yrkesutövning, samt
7. fordon som används av ett auktoriserat bevakningsföretag i samband med transport av egendom.
Vägverket får meddela föreskrifter om förtur till överfart med färja för trafikant som under större delen av året utnyttjar färjeleden till och från sin fasta bostad eller annan trafikant om det finns särskilda skäl. Förordning (2006:1027).

4 a § Trots bestämmelserna i 3 kap. 47 § 3, 48, 52 eller 53 § får fordon stannas eller parkeras när det används
1. av polispersonal vid eskort av vägtransporter som enligt särskilda villkor skall utföras med eskort, och
2. av vägtransportledare under ett eskortuppdrag enligt lagen (2004:1167) om vägtransportledare.
Undantagen enligt 1 och 2 gäller endast om omständigheterna kräver det och särskild försiktighet iakttas. Förordning (2005:949).

5 § Trots bestämmelserna i 3 kap. 49 a § första stycket, 53 § 10, 54 eller 55 § 3, 8 kap. 1 § första stycket 2 eller förbud som har meddelats genom lokal trafikföreskrift får fordon stannas eller parkeras när det används
1. vid parkeringsövervakning som avses i lagen (1987:24) om kommunal parkeringsövervakning m.m.,
2. av polis- eller tullpersonal i tjänsteutövning,
3. av personal vid kustbevakningen i tjänsteutövning,
4. vid räddningstjänst,
5. vid brådskande yrkesutövning av läkare, sjuksköterska, barnmorska, personal i hemsjukvården eller veterinär,
6. vid transport av sjuka eller rörelsehindrade,
7. vid eftersökning av vilt som kan ha skadats vid en viltolycka eller vid andra åtgärder i samband med en sådan olycka, eller
8. av personal inom Kriminalvården vid transport av frihetsberövade personer eller vid brådskande yrkesutövning.
Undantagen enligt första stycket 1-8 gäller endast om omständigheterna kräver det och särskild försiktighet iakttas. Förordning (2007:101).

5 a § Trots bestämmelserna i 3 kap. 54 § och 55 § 3 eller förbud som har meddelats genom lokal trafikföreskrift får fordon stannas eller parkeras när det används av vägtransportledare under ett eskortuppdrag enligt lagen (2004:1167) om vägtransportledare. Undantaget gäller endast om omständigheterna kräver det och särskild försiktighet iakttas. Förordning (2005:949).

6 § Bestämmelserna om färdhastighet i 3 kap. 17 §, 4 kap. 20 § och 9 kap. 1 § 6 samt sådana föreskrifter om färdhastighet som har meddelats med stöd av 3 kap. 17 §, 10 kap. 1 eller 14 § gäller inte när ett fordon används
1. vid brådskande utryckning för räddningstjänst eller sjuktransport enligt 6 § hälso- och sjukvårdslagen (1982:763),
2. i brådskande yrkesutövning av polis- eller tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, sjuksköterska, barnmorska, veterinär eller personal inom Kriminalvården, eller
3. i andra jämförliga trängande fall. Förordning (2006:1027).

7 § Förare av utryckningsfordon får i trängande fall med iakttagande av särskild försiktighet underlåta att följa föreskrifter som inte särskilt gäller honom eller henne. Föraren skall dock lyda anvisningar av en polisman eller någon annan person som en myndighet förordnat att övervaka trafiken eller ge anvisningar för denna.

8 § Förare av utryckningsfordon får i trängande fall kräva fri väg för fordonet genom att ge signal med föreskrivna larmanordningar. Föraren är trots signalerna skyldig att ta hänsyn till andras säkerhet.

9 § Föraren av ett fordon som används i spaningsverksamhet inom polisen, Tullverket eller Kustbevakningen, får, när det är oundgängligen nödvändigt för att fullgöra spaningsuppdraget, med iakttagande av särskild försiktighet underlåta att följa trafikföreskrifter som inte särskilt gäller honom eller henne om det uppenbarligen kan ske utan fara för trafiksäkerheten. Föraren skall dock lyda anvisningar av en polisman eller någon annan person som en myndighet förordnat att övervaka trafiken eller ge anvisningar för denna. Förordning (2005:519).

:D
av DDD
camaro69 skrev:Här Kalle.

Lite att läsa på. Sen får du göra en egen bedömning.
:)

Jag tycker att lagstiftaren ska göra den bedömningen och det är precis så det fungerar i praktiken.

Myndighetsfordon som inte är under tjänsteutövning får inte ifrån gå gällande trafiklagstiftning.
DDD.

Du får faktiskt ursäkta men jag förstår inte hur du menar.

Bedömningen som Kalle kan läsa sig till är, om polisen har rättighet eller möjlighet att köra utan blåljus och siren. Svaret på den frågan är tveklöst, ja.

Nästa fråga i sammanhanget som Kalle kan fundera på. Visade polisen "särskild försiktighet" som det står i §7 och §9. Här är det upp till Kalles egen bedömning hur han uppfattade situationen på platsen.

Lagstiftaren som sitter på departementet kan ju inte göra det. Regeringen har fastställt regelverket (läs lagar) vad som styr trafikregler.

Detta förstår jag ännu mindre: "Myndighetsfordon som inte är under tjänsteutövning får inte ifrån gå gällande trafiklagstiftning."

Min fråga blir helt enkelt: Finns det något fordon som får ifrångå gällande trafiklagstiftning?

11 kapitlet i Trafikförordningen handlar ju om undantag vid trafikövervakning, räddningstjänst m m. Med andra ord: Regler/lagar för vad som är tillåtet, och undantag.
Vissa saker är alltså tillåtna endast om "särskild försiktighet" visas.

Eller läser jag fel, eller tolkar fel? :wink:
av DDD
Mitt inlägg är en förklaring till din inklistrade text.

När jag skrev "Jag tycker att lagstiftaren ska göra den bedömningen och det är precis så det fungerar i praktiken"
Så syftar jag på din skrivelse "Lite att läsa på. Sen får du göra en egen bedömning."

Min skrivelse "Myndighetsfordon som inte är under tjänsteutövning får inte ifrån gå gällande trafiklagstiftning." syftar på att en myndighetsperson som sitter i ett myndighetsfordon inte får lov att från gå gällande trafiklagstiftning för att åka och handla en tidning i en kiosk för privat ändamål.
Din fråga "Finns det något fordon som får ifrångå gällande trafiklagstiftning?" Ja! te.x. får utryckningsfordon överskrida gällande hastighetsbestämmelser på aktuell väg och det är här "särskild försiktighet" kommer in i bilden.

MVH
Aha okej. Jag vet inte om det var "särskild försiktighet", men han bromsade ialla fall i kurvan :wink: då det hade kunnat komma en bil från andra hållet som man inte ser pga en stor snöhög

/Kalle :D
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]