Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
zenobia skrev:
CarMan skrev:Den nytta man oftast har av HELPDESC, är när man inte kan avgöra om ett fel liger i bilen eller i felsökningsutrustningen / komunikation med nån server i göteborg eller england.
Tja, jag har stått brevid en servicekille som ringde helpdesk när han inte kunde lösa felet på mina bromsar... (som jag löste med 5-56 & ett buntband)

Samma kille ringde även helpdesk när jag hävdade att man INTE behöver ladda ner ny programvara ABS/BCM på 99:orna. Han hade inte en aning, men det visade sig att jag hade rätt.

Så visst används HELPDESK till annat än det du anser...
hoppsan helge...CARMAN.. är det så att flera än jag ser och hör vad som sker .. att det rings till helpdesk?.. kanske har jag inte varesej sett.. hört eller förstått så fel vad det används till?... :idea:
av zenobia
Men det är ju klart... han ville ju inte att jag skulle köpa en begagnad ABS/BCM på JB i Jönköping för 1.000 kr och montera den själv.

Han skulle ju då gå miste om en bunt pengar från min plånbok, ca 7.000 kr + arbetstid för att montera prylen... Vad gör man inte då? Jo man säger att man måste ha tillgång till VADIS & Co för att LADDA ner ny programvara i ABS/BCM.

Undra hur många som går på detta och betalar för ny pryl, arbetstid & programvara HELT i onödan?

Jag har precis som en del andra på detta forum inte samma inställning som CarMan till Volvo's auktoriserade verkstäder & servicetekniker. Anledningen till detta är att jag har blivit BLÅST tillräckligt många gånger för att inte gå på det mer. Men i de bästa av världar så ÖNSKAR jag att det var så som CarMan beskriver. Då hade jag utan tvekan varit beredd att betala dom slantar extra som det kostar men som det är idag är det INTE värt dom extra kronorna. Mervärdet är lika med noll.
av zenobia
CarMan skrev:jag är övertygad om att ni som icke aktoriserad verksta inte ringer för varja repration = några av era kunde får betala arbeten som hade varit gratis hoss en volvoverksta.
Hmm... Jag säger bara TCM, låter det bekant?

Har stått en hel del om dom i tidningarna den sista tiden. Hur många har inte betalt för dessa problem ur egen ficka bara för att Volvo har haft dom som dold garanti?

Hur många av dessa jobb har Volvo sluppit betala bara för att det inte har funnits en kund som stått på sig inför totalt ointresserade kundmottagare, verkstadstekniker och verkmästare? Först när det finns ett dokumenterat missnöje fick dessa bytas ut, dvs inget som gick på automatik a´la "stänkskydd" som det beskrevs ovan.

Hade jag fått välja så hade jag nog valt att betala stänkskydden själv om Volvo tog kostnaden för TCM.
Användarvisningsbild
av CarMan
Vist vins det mer eller mindre kunnig personal inom alla brancher & företag, men jag anser att det är ganska uppenbart att man blir duktigare på en produkt om man jobar endast med den, ärn om man ska jobba med 10 produkter, man kan inte kunna allt om allt !!!

en fråga, hur vet ni att dom ringer till helpdesk & inte till sin lokala instruktör?

sen vill jag vara tydlig med att det inte finns några dolda garantier !
bilens garanti är idag 2 år & man har enligt knsumentköplagen rätt att få fabrikationsfel åtgärdade i upp till 3 år.
sen så har du en avgasgaranti, som gäller för bilen i 5 år eller 8 000mil. där kan du får sakar bytta som orsakar att din bil inte klarar dom miljö krav den ska uppfylla.
sen så är volvo lite snällare än många andra märken & bjuder på vissa jobb, bara för att dom kan tycka att det är kundvänligt, men om dom vill vara hårda så är det inget du som kund kan kräva.
(om du åker till en verksta & är otrevlig mot personalen, bara för att du tycker att konstruktören på fabriken gjort en miss, tror du då att personalen på service verkstan har lust att göra det där lilla extra. man blir förvånad av vad mycke otrevligt folk det finns)

man ska bemöta andra som man vill bli bemöt själv.
Användarvisningsbild
av CarMan
zenobia skrev:Men det är ju klart... han ville ju inte att jag skulle köpa en begagnad ABS/BCM på JB i Jönköping för 1.000 kr och montera den själv.

Han skulle ju då gå miste om en bunt pengar från min plånbok, ca 7.000 kr + arbetstid för att montera prylen... Vad gör man inte då? Jo man säger att man måste ha tillgång till VADIS & Co för att LADDA ner ny programvara i ABS/BCM.

Undra hur många som går på detta och betalar för ny pryl, arbetstid & programvara HELT i onödan?

Jag har precis som en del andra på detta forum inte samma inställning som CarMan till Volvo's auktoriserade verkstäder & servicetekniker. Anledningen till detta är att jag har blivit BLÅST tillräckligt många gånger för att inte gå på det mer. Men i de bästa av världar så ÖNSKAR jag att det var så som CarMan beskriver. Då hade jag utan tvekan varit beredd att betala dom slantar extra som det kostar men som det är idag är det INTE värt dom extra kronorna. Mervärdet är lika med noll.
en begagnad styrenhet kräver en mjukvara för att fungera korekt i bilen, det är inget på hirr. visa styrenheter kan se ut att arbeta korekt när man bara stoppar i dom, men så är inte fallet :!: :!: :!: :!:
av zenobia
CarMan skrev: en fråga, hur vet ni att dom ringer till helpdesk & inte till sin lokala instruktör?

Kanske för att han sa att han skulle ringa Volvo helpdesk?
av zenobia
CarMan skrev:en begagnad styrenhet kräver en mjukvara för att fungera korekt i bilen, det är inget på hirr. visa styrenheter kan se ut att arbeta korekt när man bara stoppar i dom, men så är inte fallet :!: :!: :!: :!:

Jaja... rabbla ditt mantra du. Det är vad du är lärd till... =)

Volvo Helpdesk sa att det inte behövdes.... (och ja, han sa att han ringde Volvo Helpdesk även i detta fall)
av *pettson*
CarMan skrev:Vist vins det mer eller mindre kunnig personal inom alla brancher & företag, men jag anser att det är ganska uppenbart att man blir duktigare på en produkt om man jobar endast med den, ärn om man ska jobba med 10 produkter, man kan inte kunna allt om allt !!!

en fråga, hur vet ni att dom ringer till helpdesk & inte till sin lokala instruktör?

sen vill jag vara tydlig med att det inte finns några dolda garantier !
bilens garanti är idag 2 år & man har enligt knsumentköplagen rätt att få fabrikationsfel åtgärdade i upp till 3 år.
sen så har du en avgasgaranti, som gäller för bilen i 5 år eller 8 000mil. där kan du får sakar bytta som orsakar att din bil inte klarar dom miljö krav den ska uppfylla.
sen så är volvo lite snällare än många andra märken & bjuder på vissa jobb, bara för att dom kan tycka att det är kundvänligt, men om dom vill vara hårda så är det inget du som kund kan kräva.
(om du åker till en verksta & är otrevlig mot personalen, bara för att du tycker att konstruktören på fabriken gjort en miss, tror du då att personalen på service verkstan har lust att göra det där lilla extra. man blir förvånad av vad mycke otrevligt folk det finns)

man ska bemöta andra som man vill bli bemöt själv.
så vad du egentligen säger är att: det finns garantier som ni inte åtar er att varesej informera om eller utföra jobb inom.. om en kund har en otrevlig attityd?..
Det där lilla extra känner jag faktiskt inte nån som fått på volvo? däremot ALLTID ett extra tjafs om du verkligen är berättigad till detta jobbet..
BMW är precis likadana.. lovar guld och tar betalt för grus... :wink:
Men det är ju ioförsej trevligt att se att ni ändå får lära er att ni ska ge det där lilla extra..trots att det inte lyser igenom varken här eller i grannstaden.. :wink:
av NCR
*pettson* skrev:så vad du egentligen säger är att: det finns garantier som ni inte åtar er att varesej informera om eller utföra jobb inom.. om en kund har en otrevlig attityd?..
Det där lilla extra känner jag faktiskt inte nån som fått på volvo? däremot ALLTID ett extra tjafs om du verkligen är berättigad till detta jobbet..
BMW är precis likadana.. lovar guld och tar betalt för grus... :wink:
Men det är ju ioförsej trevligt att se att ni ändå får lära er att ni ska ge det där lilla extra..trots att det inte lyser igenom varken här eller i grannstaden.. :wink:
Måste bara skjuta in att jag har fått ett väldigt proffesionellt bemötande ute på Bilia Sisjön här i Gbg. Det verkar ju tyvärr vara så som det alltid är, hamnar man hos rätt tekniker så blir allt bra. Jag har ägt 4 st BMW genom åren och den serivicenivån (BMW Solna) var allt annat än bra.

Än så länge har Bilia fixat alla mina klagomål...:)
Användarvisningsbild
av CarMan
zenobia skrev:
CarMan skrev:en begagnad styrenhet kräver en mjukvara för att fungera korekt i bilen, det är inget på hirr. visa styrenheter kan se ut att arbeta korekt när man bara stoppar i dom, men så är inte fallet :!: :!: :!: :!:

Jaja... rabbla ditt mantra du. Det är vad du är lärd till... =)

Volvo Helpdesk sa att det inte behövdes.... (och ja, han sa att han ringde Volvo Helpdesk även i detta fall)
men då kan jag säga att helpdesc har fel,
du kan i de flästa fall få igång en BCm styrehet, men bilen komer inte att ha rätt ifformation, Därför ska alltid mjukvara ladddas, du kan desutom får strul iframtiden om inte bilen känerigen alla styrenheter som sina egna.

jag tänker nu sluta diskutera, då jag märker att vi nått en nivå där dom som vill misförså, gör det till varje pris & vägrar att förstå vad som igentligen står i mina inlägg.
(jag tycker att det är väldigt lådiskt att man lättare kan vara mycket bra på en specefik sak, är att vara bra på alla saker)
= endra vet man mycket om lite, eller så vet man lita om mycket.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Ja en får gratulera. Blev slutsumman godtagb[…]

Ingen write-up på detta? Vore ju trevligt at[…]

Baklucka låser ej

Det är vanligt fel att kablarna till baklucka[…]

Kupéfläkt "döda utblås"