Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Degnell
Ringde MDS idag. Åker och hämtar ett likadant kit som Vickan har i sitt åk i helgen. Provmonterar och ser hur det blir. Möjligt att jag köper slutsteg och delningsfilter oxå så småningom, men bilkontot är för den här månaden redan övertrakaserat med diskanter o kåpor, baslåda och framrutebyte :) tack för tipsen iaf, nu hoppas jag bara det ska bli bra :)
Användarvisningsbild
av Degnell
Hej. Jag är nog detta forumets största velpelle :lol: Idag satte jag mej och åkte 10 mil tor till västerås och MDS för att låta dem avgöra vad som saknades mest i mitt ljud. Igår fick jag svar från Fredrik(http://www.bejerland.com/bilstereo.htm) som håller på och bygger tävlingsljud i sin V50 med samma utgångsstereo som jag(performance) och han rekomenderade att börja med att köpa ett lättdrivet 6,5"-kit och därefter köpa en baslåda och driva med ett steg om basen inte räcker i kittet. Detta var enligt honom en bättre lösning än en aktiv låda. Killarna på MDS satte sig i bilen och lyssnade på lite olika skivor i lite olika volym, och även dom tyckte att mellanregistret var undermåligt. Nu är det här kittet http://www.mds.se/?artnr=fcs625 och adaptrar för att kunna montera dessa beställt, så jag återkommer med resultatet efter helgen :)

Btw: i kittet jag beställt ingår en uppsättning likadana diskanter som jag monterade i bilen förra helgen(http://www.mds.se/?artnr=teamrtt1) Dessa är med andra ord överflödiga, så är det någon som är lite sugen på att höja sitt performance-system en nivå så finns dom till en överkomlig peng. Bor du i närheten och är intresserad så finns det möjlighet att komma och lyssna på de som sitter i min bil. Skall nämnas att man måste dremla lite i a-stolpen för o få plats med dom, men det är det lätt värt :D Alla monteringstillbehör finns med.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ett litet tips bara.... högtalarna är inte allt, de är 50% skulle jag säga, sen är lådan 50% .... vad menar jag med det, jo monterar man in högtalare i dörrar utan att fixa till panelen så den tex blir lite styvare så går man miste om mycket. Stoppar man tex i ett par bra högtalare som har hög ljudkvalite i en dörrpanel som vibrerar när man spelar så försvinner mycket av den ljudkvalite man kan få ... tex stoppa i en högtalare som bara har 1,5% distortion och så svänger dörrsidan med och ger 10% disstortion....
Användarvisningsbild
av Degnell
Idag var då dagen kommer då jag skulle sätta i dom nya 6,5" mellanregister i framdörrarna. Köpte ju som jag skrev tidigare i tråden adaptrar som skulle möjliggöra att sätta i dom andra högtalarna. På kartongen stod det S60/V70/S80 och detta ifrågasatte jag om dom verkligen skulle passa, och killarna på MDS sa att det skulle dom visst göra. Idag när jag skulle börja sätta i dom nya högtalarna och jag rivit ena dörren insåg jag dock att de hade fel. Dom passade inte för 5 öre. Tur då att dom inte hade öppnat än, för jag vart en aning arg när jag insåg att jag för fjärde gången den här veckan skulle bli tvungen att åka de 9 mil tor. till västerås. Ville först inte riva isär dom gamla högtalarna om det skulle vara så att det inte gick att använda dom, då skulle jag stå utan högtalare. Efter en lite närmare titt bestämde jag mej ändå för o ge det ett försök. Resultatet blev faktiskt kanonbra. Popnitade fast de nya högtalarna i det gamla fästet med en tillhörande skumring imellan. Hade jag vetat att det gick att använda högtalarfästet från orginalhögtalaren hade jag aldrig gett 395 kronor för ett par nya. Jag tog ur kontakten som satt till de gamla. In i den gick det 4 kablar, varav 2 var i samma färger som de jag kopplade in diskanterna i förra helgen. Jag tog de 2 kablarna vars färg jag INTE kopplat diskanterna på och med hjälp av en lödtång brände jag bort skydshöljet. Dessa 2 kopplade jag sedan den nya högtalaren på och de andra 2 använde jag således inte. Den gamla kontakten lät jag sitta kvar. Jag provade att vända på +&-, men oavsett hur jag kopplade kom det ljud ur högtalaren. Är inte detta konstigt? Skulle jag kopplat anorlunda och använt alla 4 eller låter det som en korekt installation? Anledningen till att jag frågar är att ljudet beträffande basen inte alls uppfyller mina förväntningar. Hur lång tid tar det innan högtalaren är inspelad? Har hört att de skall mjukna efter cirka 30 timmar eller något sånt. Just nu är det ingen som helst bas i de nya högtalarna, tom. så dom gamla levererade mer bas. Dock är det som dag och natt i klarhet, och det är ju just mellanregister jag köpt. Kommer det bli bättre eller är ett 4-kanalssteg att driva framsystemet och en baslåda ett måste för o få mer bas? Detta steg har jag tänkt uppgradera till, men jag hade kanske tänkt vänta någon månad eller två, men blir det inte mer bas kommer jag inte orka vänta så länge :???:
Bild
Användarvisningsbild
av vickan
hum.. tror det tar en 20 timmar eller så.. men jag vet faktiskt inte.. min baslåda har börjat nu efter några månader ett ge ett mer "snärtigt" ljud än innan.. Men bättre tryck har det inte blivit.. Tror nästan du kommer bli så illa tvungen att sätta dit en bas för att få det där riktiga trycket i stolen..

Men som sagt, jag är ingen expert ?:-/ :wink:
Användarvisningsbild
av Degnell
Okej, men ingen som vet om jag skulle ha kopplat in alla 4 sladdarna, och isf vilka jag skulle kopplat ihop isf? I orginalkontakten går det ju 4 kablar in och i kontakten sitter det som 2 stift som sedan kopplas in i orginalhögtalaren. Får kanske grotta i det där lite mer imorn, men hade tänkt slippa riva isär dörren om jag iaf inte skall koppla samman några fler kablar. Har ju gått iaf 1 clips per dörr och gång jag rivit isär den. Det jag tycker är så mysko är att det är lägre ljud med mer diskant och mycket mindre bas än tidigare. Och jag tycker det är väldigt märkligt att det kom ljud ur högtalarna oavsett om jag bytte plats på sladdarna, men det kanske det skall göra? Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av Degnell
Jag svarar på min egen fråga. Tydligen är det fullt möjligt att koppla in högtalare med felvända poler. Det enda som händer är att högtalaren suger luft istället för o pumpar. När jag kopplade in så testade jag bara så det kom ljud från högtalarna då jag inte kände till detta fenomen. Nu när jag vänt på kablarna så blev ljudet mycket bättre. Inte den bas som jag hade trott, men med en baslåda blir det nog perfekt då högtalarna fyller upp mellanregistret kanon :)
Användarvisningsbild
av Degnell
Beställde igår ett DLS CA23 slutsteg som i bryggat läge levererar 400 WRMS samt en DLS MW10 som skall kunna förvalta den eftekten väldigt bra. Hade först planer på att köpa någon aktiv låda, men vart lite biten av det här med att bygga billjud, så jag tycker det är kul och hålla på och vad jag förstått får man den bästa basen genom att bygga en specialbyggd låda anpassad för bas och bil, så så får det bli. Nu återstår bara frågan om jag ska göra det själv eller om jag låter någon med mer erfarenhet göra det så det blir rätt och riktigt. Har förstått att det inte är det lättaste, men man måste ju lära sig någon gång.

Någon som vet en lämplig punkt att färsta jorden på? Jag skall enligt de jag pratat med fästa den i en balt utan någon som helst lack eller annat.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Angående felvända poler ..... om du kopplar alla hötalare felvänt så funkar det i princip lika bra som rätt. Problemet är om du kopplar någon högtalare fel och någon rätt, då kommer ljudvågorna i motfas och släcker ut varandra, märks mest i basen där ljudvåforna är tillräckligt långa i förhållande till avstådned mellan högtalarna.

Du börjar lite bakvänt tycker jag som köper basen först, jag brukar först fundera ut vilket ljud jag vill ha, hur stor högtalarlåda jag kan leva med och placeringen av lådan, sen får jag välja ett baselement som kan göra ett bra jobb i den lådvolymen och placeringen.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Ulyd motor Xc90 d5 2007

Den verkar inte gå på alla cylindrar, […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ford explorer då? Är ju en rebadgad VW[…]

XC60 2026 pureläge

Den värmer via hybridbatteriet så det k[…]