NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Stene03 skrev:Som motvikt i debatten: Har efter 9 månader inte bytt så mycket som en glödlampa på min V50 1,8F -07. Bästa bil jag har haft hittills. Enbart kört på E85 och snittar förbrukningen på 1 liter/mil. Landsväg på sommardäck går lätt under 0,90. Parkerar gratis och slipper trängselskatt. :D
Låter ju suveränt! Bara å gratulera och hoppas att inga fel dyker upp!
:)
av V50T5
Hej
Jag har en V50 T5 MY08 med automat. 450 mil.

1.Listerna på båda bakdörrarna inte är täta viket medför att det droppar in i bilen efter någon timme med regn.
2.Den drar ca 1.8-1.9 liter/mil i stan och ca 1.1 i ca 100 Km/h på platt landsväg med sommardäck. (enl förddatorn)
3. Larmet går på av sig själv efter ca 30 sekunder efter att man larmat och låst. Detta händer ca var 10 gång.
4. Tiden på klockan ändrar sig. Hoppan några minuter hit och dit i bland.

I övrigt har den fungerat bra.
Senast redigerad av 1 V50T5, redigerad totalt 0 gånger.
Uttagen 4/3

1. Ratten pekar till vänster när man kör rakt fram.
2. Innre dörrhandtag vänster dörr skadat.
3. Skrammel från instrumentpanel, under centerhögtalare.
4. Färgskiftningar i lacken, tak och motorhuv. :shock:
Bild
Det blev gjort redan när jag hämtade bilen så säljaren har dokumenterat med kamera. Som tur var så var det strålande sol den dagen, när det är mulet väder så syns inte skadan.
av Perris
Lämnade in min S40N-06 för 3000 mila service på Bilia i Nacka. Påpekade att förarstolen "knakade" som jag sett att många av Er andra har problem med. Dom ringde och sa att jag var tvungen att vänta en ytterligare dag innan jag fick tilbaka bilen för dom skulle beställa delar till stolen (ram). Idag två veckor senare började stolen att knarra igen......Får ringa dom i morgon för att få det åtgärdat igen (nybilsgarantin går ut om ett par veckor). Konstigt nog verkar det vara ett ganska vanligt fel som finns på fler årsmodeller. Tycker dock att bemötandet och välvilligheten att fixa stolen var bra.

Mvh/ Perris
av Kluster
Har en 2.4i -07, uttagen dec -06. Köpt av Volvo-ÅF Rolf Ericson Bil AB i Falun. Har nu gått ca 3400 mil.

De 3 st fel jag har haft är:
- kvittrande/visslande generatorrem efter ca 2-3 veckor. Detta ljud höll i sig oavsett minus- eller plusgrader.
  • Åtgärd: Besökte Bilbolaget i Härnösand där första åtgärden blev någon form av smörjning av rem. Det höll i 2 veckor. Åter till Bilbolaget och de bytte remmen. Det höll ett halvår, då återkom detta "kvitter" igen. Fick tid i Falun för byte på nytt. Sedan dess har det varit frid och fröjd
- Under loppet av 1 vecka i somras så startade inte bilen vid två tillfällen. Vred om nyckeln, motorn startade och lade av efter 2-3 sek. Startade på nytt, samma sak. Tredje försöket hände ingenting, endast tändningen var igång. Fjärde försöket gick inte ens tändningen igång. Femte försökte visa infodisplayen: "Tryck ner koppling vid start". Självklart startade bilen då. Min bror har en 1.8F -07 och har haft liknande startproblem 2-3 ggr!
  • Åtgärd: Ingen. Besökte verkstaden i Falun och de kollade felkoder, hittade ingenting konstigt nog! Om detta skulle återkomma så skulle nästa åtgärd, enligt info från verkstadskillen, bli utbyte av bilnycklarna bytas ut och/eller startspärren?
- Vibration vid inbromsning efter knappt 2000 mil.
  • Åtgärd: Byte av skeva bromsskivor i Falun.
Dessa fel åtgärdades självklart på nybilsgarantin. Dock drog det första felet ner känslan av nybilsglädjen riktigt rejält men nu går den som en klocka, är bara nöjd! :)
Köpte en V50 2,4 2005 strax innan påsk och tycker hittills att det är en skön bil men,,,
Precis som en del av er så knäpper förarsätet till vid exempelvis körning i rondeller (som vi har många av i Varberg) och i kurvtagning.
Rätt irriterande.
Garantin gäller inte längre så vet någon vad ett sådant här ingrepp kostar hos bilhandlaren. vad kostar en ram , är den svår att byta?
Beerbelly skrev:Precis som en del av er så knäpper förarsätet till vid exempelvis körning i rondeller (som vi har många av i Varberg) och i kurvtagning.
Rätt irriterande.
Garantin gäller inte längre så vet någon vad ett sådant här ingrepp kostar hos bilhandlaren. vad kostar en ram , är den svår att byta?
Min bil har samma problem som många andra har, det knakar och gnisslar om stolarna.
Försökte oxå få detta åtgärdat på garanti men Bilia tyckte annat .. :(
Frågade då om konstnaden och de gav mig ett pris på ca 8000 kr . :shock:
Dock vet jag inte om det var för båda stolarna.
Fick med mej en utskrift angående prolemet ..

Bild
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
Varierande laddtryck Volvo 940

Vad skulle kunna jävlas med den tror du? K&au[…]

VOC Service

..uppdatering programvara.. Nu har du en smart[…]