Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
vrålvolvon skrev:
Red Dragon skrev:Oppss...vobblar det precis innan bilen stannar? det tyder EJ på skeva bromsskivor. Är nog snarare något
som är löst eller utslitet i framvagnen. Så om du kör i 70-100 km/h och bromsar så känns det inget konstigt då?
Hej!

Det känns ännu värre då man kör över 80km/h och trycker på bromspedalen... men det känns ju i vilken hastighet man än kör i fast det känns mindre när man kör saktigare. När man kör så sakta så att bilen nästan stanar så känner man att det voblar, som att skivorna skulle vara skeva. det behövs ju inte mycket för att känna en skevhet. Men när man kör i 80km/h å fortare så känns det mest i ratten att det skakar och hugger som att inte bromsbeläggena tar över hela sitt område. Det kan man jämföra med metallsvarvning, ju högre varvtal desto mindre såg man att det att det voblade men när man går ner i varv så kan man se att det vobblar fast i själva verket så är det kanske inte så snet utan det kanske bara är frågan om några eller någon hundradels millimeter. Då tog man en gummihammare och slog på metallstycket men det funkar nog inte på en bromsskiva :D

men har jag inte skeva skivor då? det är då det jag trott hela tiden iaf

Mvh/Nicklas.
Gör mej två tjänster? Skifta hjulen först. Sen om det kvarstår så.. Eftersom du har tillgång till indikatorklocka så mät även skivorna bak? Mät i mitten av skivan ungefär så du inte får utslag på grund av rost eller annat.
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
*pettson* skrev:
vrålvolvon skrev:
Red Dragon skrev:Oppss...vobblar det precis innan bilen stannar? det tyder EJ på skeva bromsskivor. Är nog snarare något
som är löst eller utslitet i framvagnen. Så om du kör i 70-100 km/h och bromsar så känns det inget konstigt då?
Hej!

Det känns ännu värre då man kör över 80km/h och trycker på bromspedalen... men det känns ju i vilken hastighet man än kör i fast det känns mindre när man kör saktigare. När man kör så sakta så att bilen nästan stanar så känner man att det voblar, som att skivorna skulle vara skeva. det behövs ju inte mycket för att känna en skevhet. Men när man kör i 80km/h å fortare så känns det mest i ratten att det skakar och hugger som att inte bromsbeläggena tar över hela sitt område. Det kan man jämföra med metallsvarvning, ju högre varvtal desto mindre såg man att det att det voblade men när man går ner i varv så kan man se att det vobblar fast i själva verket så är det kanske inte så snet utan det kanske bara är frågan om några eller någon hundradels millimeter. Då tog man en gummihammare och slog på metallstycket men det funkar nog inte på en bromsskiva :D

men har jag inte skeva skivor då? det är då det jag trott hela tiden iaf

Mvh/Nicklas.

Gör mej två tjänster? Skifta hjulen först. Sen om det kvarstår så.. Eftersom du har tillgång till indikatorklocka så mät även skivorna bak? Mät i mitten av skivan ungefär så du inte får utslag på grund av rost eller annat.
okj, jag ska göra det. Men varför bak? vad jag har hört så känns inte vibbrationer lika tydligt bak och det känns väldigt väll att det är i fram som det är något galet. jag ska även testa och byta tillbaka till dom gammla skivorna. Men om det blir bra med dom gammla skivorna utan att ha gjort något annat så är det väll Biltemas skivor som inte håller måtten?

MVH/Nicklas.
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
*pettson* skrev:skivor som är skeva bak kan göra så hela bilen kan skaka..
okj, men hur kan skivorna blevit skeva bak då dom inte vartit det förut då? Det blev ju när jag bytte skivorna fram, jag har aldrig någonsin känt nått liknande förut...
Allt tyder ju på att det är Biltemas skivor som är felande tycker då jag iaf. För jag kan garantera till 100% att det blir som vanligt om jag byter till dom gammla skivorna igen, om inte beläggena blevit konstiga då jag bytte skivor då dvs. Jag såg föresten att på ena belägget fram på höger sida så var det nerslitet mer än vanligt ut i ena kanten... kan det tyda på att det har varit skeva skivor monterade?

MVH/Nicklas.
av Red Dragon
Jag får nog börja hålla med Pettson om att Du kommer med mera & mera info vart efter. :shock:
Om nu bromsklossarna är så illa slitna..att de t.om är snedslitna, så tror väl fan
att man byter dem. Jag trodde att dina bromsklossar var fräscha. :(
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
Red Dragon skrev:Jag får nog börja hålla med Pettson om att Du kommer med mera & mera info vart efter. :shock:
Om nu bromsklossarna är så illa slitna..att de t.om är snedslitna, så tror väl fan
Alltså farsan sa att det där inte hade någon som helst betydelse, för dom är inte snedslitna utan det är som att det har legat nått ivägen och tagit bort en liten del av ena långsidan av belägget typ längst ut i kanten på slitytan. men som sagt så funkade det ju klockrent med dom gammla skivorna... enda felet på dom var några värmesprickor och det var därför jag bytte dem. Men om ett fel uppstår precis efter man bytt bromsskivor så måste det ju vara skivorna? sen så har det sagts här på forumet att det inte har någon betydelse om man byter belägg då skivan redan verkar vara skev.

MVH/Nicklas.
av Red Dragon
Men om en bit av långsidan är borta, så bromsar ju ej klossen med hela dess anliggningsyta. Detta innebär ju att
att bromsbelastningen på den skivan blir ojämn. Kan ev, vara orsaken till vibbarna.
Testa du med att köpa nya bromsklossar. Kostar endast 245:- hos Biltema.
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
Red Dragon skrev:Men om en bit av långsidan är borta, så bromsar ju ej klossen med hela dess anliggningsyta. Detta innebär ju att
att bromsbelastningen på den skivan blir ojämn. Kan ev, vara orsaken till vibbarna.
ja kanske de, men varför märkte jag inte av det på dom gammla bromsskivorna då?

MVH/Nicklas.
av *pettson*
vrålvolvon skrev:
Red Dragon skrev:Men om en bit av långsidan är borta, så bromsar ju ej klossen med hela dess anliggningsyta. Detta innebär ju att
ja kanske de, men varför märkte jag inte av det på dom gammla bromsskivorna då?

MVH/Nicklas.
kan det vara så skitenkelt som att klossarna passar perfekt mot den ytan på dom slitna skivorna?..
av *pettson*
vrålvolvon skrev:
Red Dragon skrev:Jag får nog börja hålla med Pettson om att Du kommer med mera & mera info vart efter. :shock:
Alltså farsan sa att det där inte hade någon som helst betydelse, för dom är inte snedslitna utan det är som att det har legat nått ivägen och tagit bort en liten del av ena långsidan av belägget typ längst ut i kanten på slitytan. men som sagt så funkade det ju klockrent med dom gammla skivorna... enda felet på dom var några värmesprickor och det var därför jag bytte dem. Men om ett fel uppstår precis efter man bytt bromsskivor så måste det ju vara skivorna? sen så har det sagts här på forumet att det inte har någon betydelse om man byter belägg då skivan redan verkar vara skev.

MVH/Nicklas.
om ett fel uppstår efter skivbyte.. där man inte köper nya klossar och inte gör rent naven ordentligt, inte har gjort översyn på oken så att man vet att det är topptopp, så är det inte skivorna som felar. Det är ett handhavandefel som går ut möjligen över skivorna.. då spelar det ingen roll om du handlat biltema eller brembo... vibrerar gör det. Skadar skivorna gör det med i värsta fall.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där ett[…]

Tänkte bara dubbelkolla om generator remmen h[…]

Vilket märke var speedparts fläkt nu n&a[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &A[…]