Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av glidaren85
Tja.. Har nyss bytt till ferritas sportavgassystem med dubbla ändrör, en på varje sida. Men den på högra sidan sitter ändröret lite löst och kan skramla lite ibland. Hur kan jag dra åt den lite så den inte skramlar. Kan man komma åt klammern lätt. En verkstad som gjort det men tänkte om jag kunde fixa det själv? Nån med erfarenhet av detta?

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av Nexus
klammern kommer du nog enkelt åt om du lägger dig på marken och ålar in lite under bilen. eller så låter du de som gjorde det rätta till felet :roll:
av glidaren85
Okej. Men det är alltså lätt att komma åt klammern. Ligger den på skarven mellan ändrör och avgasrör eller? Jo, men det är en bit dit så jag tänkte att jag kunde fixa det själv? Har du nån erfarenhet av byte av ändrör eller?
Användarvisningsbild
av Nexus
glidaren85 skrev:Okej. Men det är alltså lätt att komma åt klammern. Ligger den på skarven mellan ändrör och avgasrör eller? Jo, men det är en bit dit så jag tänkte att jag kunde fixa det själv? Har du nån erfarenhet av byte av ändrör eller?
jag har ett simons twinpipe på min V70-99. båda ändrören sitter med en klamma. jag har klammorna upp och ner för man ej ska se de lika mycket. :)
Beväpna dig med en 13(kan vara annan st) ringnyckel så kan du nog enkelt dra åt muttrarna på klamman.
om det nu sitter lösa ändrör :roll:
Bild
Användarvisningsbild
av Nexus
glidaren85 skrev:Tjenare. Idag böjde jag mig ner och kollade men såg ingen klammer. I så fall ligger den inuti själva ändröret...??
nu måste jag fråga vad du har för bil och årsmodell? :oops:
xc-90 hittade jag twinpipe till på ferritas hemsida och de slutrören sitter svettsade på dämparna
Bild
Användarvisningsbild
av Nexus
Du har för ny bil :wink: . de har ej bild på avgassystemet ännu.Men ferritas slutrör brukar vara svettsade .Det kan inte vara en sten som har hoppat in i röret??? eller det var dumt förslag :oops:
Jag hade nog ringt ferrita och frågat ....
Användarvisningsbild
av Brainy
Är du säker på att det är ändröret det låter ifrån så det inte någon annan del av systemet ligger för nära något och skallrar när det vibrerar?

Testa dra lite i systemet i sidled och nedåt när den står igång och kolla om det slutar.

mvh
Anders
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]