Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dalleballe
2 frågor:

1. Tänkte bara höra med er proffs, eftersom det är delade meningar om jag har en wire eller elektronisk givare för hastighet på min bil. En Volvo 440 Turbo -90 med färddator.

2. Och som jag sett att många andra haft problem med så är hastighetsmätaren mystisk, den hoppar och ibland stendör. Ironiskt nog var den så ändå tills igår då den helt plötsligt verkar ha lagat sig efter att jag tryckt lite på instrumentbrädan. Men det känns som glapp någonstans, eller hur? Men vart isf..mest troligt låter i instrumentbrädan eller hur?

Blev jätteluddigt formulerat, men tack för att ni tar er tid att läsa och försöker förstå :)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Har du wire så kan du se den uppifrån. Bak på lådan, i fästet till bakre motorkudden.

Om både hastighetsmätaren och tripp/vägmätaren dör samtidigt är det troligen signal eller Wire.
Fortsätter vägmätaren när hastighetsmätaren dör ligger problemet internt i mätaren.
av dalleballe
Sparkz skrev:Har du wire så kan du se den uppifrån. Bak på lådan, i fästet till bakre motorkudden.

Om både hastighetsmätaren och tripp/vägmätaren dör samtidigt är det troligen signal eller Wire.
Fortsätter vägmätaren när hastighetsmätaren dör ligger problemet internt i mätaren.
Hmm..Hur menar du uppifrån? Om man tittar ner i motorhuven? Kan inte så jäkla mycket om bilar :P
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ja, under huven. Titta ner bakom motorn. Längst bak på växellådan sitter slutväxeln, du ser drivaxlarna gå ut från den. Där sitter ett fäste av svart plåt. Där ska wiren sticka upp och gå in genom ett gummi i torpedväggen. Har du inte wire sitter det en givare lite längre ner med en kabel på.
Användarvisningsbild
av vetten
Har du en turbo med färddator så är det elektronisk givare och ingen vajer, att "allt" bara dör ibland på dessa mätare är mycket vanligt fel som ofta beror på dåliga lödningar eller dåliga kontakter på baksidan av mätaren under mektips på 480-kubbens forum http://www.svenska480klubben.com/ så kommer du att hitta många bra tips där om just mätaren
av dalleballe
vetten skrev:Har du en turbo med färddator så är det elektronisk givare och ingen vajer, att "allt" bara dör ibland på dessa mätare är mycket vanligt fel som ofta beror på dåliga lödningar eller dåliga kontakter på baksidan av mätaren under mektips på 480-kubbens forum http://www.svenska480klubben.com/ så kommer du att hitta många bra tips där om just mätaren
Okej, tack så mycket! Det var det jag misstänkte. Jag funderar dock att jag har glapp i mina kontakter eftersom att mätaren hoppar ner, och sen hoppar upp igen osv.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]