Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

.. satt o puttrade som vanligt med v70:n på motorvägen mellan grums o karlstad idag när jag plötsligt hade en polisman mitt i vägen framför mej som jag blev invinkad av.

DIREKT ber han mej öppna motorhuvenför att han vill titta... jaja tänkte jag går väl bra så jag öppnade huven. I samma ögonblick som han öppnade den sa han .. DEN DÄR FÅR DU INTE HA! Va svarade jag... då röck han upp mobilkameran o fotade min motor o sen pekade han på dumpen.. har ju en öppen dump på min bil..

Sen tjatade han nått om att man inte får ha högtalare utanför bilen o massa som jag inte fattade ett dugg av, så gick han till bilen o var där i säkert 15 min o bläddrade i papper o så kom han tillslut tillbaka....

Då fick jag en lapp där det stod RAPPORT OM VÄGKONTROLL AV TRAFIKSÄKERHETEN enligt direktiv 2000/30/EG och VVFS 2006:64

Sen stod det vart det var och vem som ägde bilen vem som var förare osv med chassinr.

Sedan stode det under beslut såhär:
BESLUT: Regestreringsbesiktning senast den 2008-04-07

Under Beslut stod det sedan som förklaring såhär:
ÄNDRING: Motor, Fordonet överensstämmer ej med registrerad uppgift, Fordonet skall genomgå regestreringsbesiktning (DUMPVENTIL)

Så stod det på pappret jag fick... så jag måste alltså verkligen regestreringsbesikta bilen för att jag har monterat på en ÖPPEN dumpventil.

Det kan ju inte vara sant?!? Vad kan jag göra för att slippa detta?

Man blir så lycklig att polisen har tid att ta mej för en öppen dump, när dom inte har tid med vare sej inbrott o stöld eller våld mot vare sej barn eller kvinnor!
JimmyG skrev:.. satt o puttrade som vanligt med v70:n på motorvägen mellan grums o karlstad idag när jag plötsligt hade en polisman mitt i vägen framför mej som jag blev invinkad av.

DIREKT ber han mej öppna motorhuvenför att han vill titta... jaja tänkte jag går väl bra så jag öppnade huven. I samma ögonblick som han öppnade den sa han .. DEN DÄR FÅR DU INTE HA! Va svarade jag... då röck han upp mobilkameran o fotade min motor o sen pekade han på dumpen.. har ju en öppen dump på min bil..

Sen tjatade han nått om att man inte får ha högtalare utanför bilen o massa som jag inte fattade ett dugg av, så gick han till bilen o var där i säkert 15 min o bläddrade i papper o så kom han tillslut tillbaka....

Då fick jag en lapp där det stod RAPPORT OM VÄGKONTROLL AV TRAFIKSÄKERHETEN enligt direktiv 2000/30/EG och VVFS 2006:64

Sen stod det vart det var och vem som ägde bilen vem som var förare osv med chassinr.

Sedan stode det under beslut såhär:
BESLUT: Regestreringsbesiktning senast den 2008-04-07

Under Beslut stod det sedan som förklaring såhär:
ÄNDRING: Motor, Fordonet överensstämmer ej med registrerad uppgift, Fordonet skall genomgå regestreringsbesiktning (DUMPVENTIL)

Så stod det på pappret jag fick... så jag måste alltså verkligen regestreringsbesikta bilen för att jag har monterat på en ÖPPEN dumpventil.

Det kan ju inte vara sant?!? Vad kan jag göra för att slippa detta?

Man blir så lycklig att polisen har tid att ta mej för en öppen dump, när dom inte har tid med vare sej inbrott o stöld eller våld mot vare sej barn eller kvinnor!
Han har så rätt. Din bil är helbilsgodkänd i ett visst skick. Gör du avsteg utanför detta skicket angående bränsle, luft, vevhusventilation eller annat i motor. Alternativt kaross och annat (drivlina till och med) (fälgar undantagna i viss mån) så ska registreringsbesiktning utföras. Då volvo INTE ger några intyg angående vad som händer om du gör sådana modifieringar är det totalt tvärkört OM besiktningsmannen är överens med polisman om modifieringen. En grej du gjort är ju att varje gång du dumpar släpper du ut vevhusgas vilket INTE får förekomma överhuvudtaget. Varje gång du dumpar kommer massmätaren att vara lurad och ge fel på bränslemängden, det får inte heller förekomma. Vi kommer att se allt mera sådant här på våra gator i *miljö*bekämpningen. Samma krav gäller naturligtvis alla som har så ny bil att krav på sluten vevhusvent finns. DOCK är det extra hårt på just HELBILSGODKÄNDA bilar att inga avsteg görs utan registreringsbesiktning. Att sbp och polisen inte gör samma sak är att dom har inte samma kriterier för att besiktiga en bil. Polismans kriterier är vida hårdare än sbps..
Låter verkligen som du träffat på konstapel "Solstråle". :wink:

En sak låter märkligt i berättelsen, att polisen skulle ha trafikkontroll på motorvägen. Spontant känns det som någon uppgift utelämnats. Det var inte så att du körde lite för fort, och konstapel "Solstråle" inte lyckades få en mätning på dig. :wink:

I stället så letade han upp ett fel på din bil. Om det så att du har 307 ystra hästar tillsammans med dump, och bilen inte är regbesiktigad för den effekten, så är den inte. Bara att bita i sura äpplet.

"Dumpen" ger väl knappast 100 extra hästar, så plocka bort "dumpen" och åk in och besiktiga.
Det är alltid en chanstagning att plocka på en massa extra "lull-lull" som inte överensstämmer med originalet.
Det borde väl knappast vara okänt att, om man ändrar sin bil från ursprunget är det egentligen ombesiktning som gäller.

Sedan kan man tycka att polisen kanske borde ägna mer kraft åt tjuvar och banditer istället för att sila mygg och svälja elefanter.

Men ställ dig framför spegeln och ställ frågan. Har polisen rätt eller har jag rätt? :wink:
När man läser sådant blir man så j*vla förbannad :evil: . Har polisen inte viktigare saker att utföra.
Lägg lite energi på ta fast alla alkohol/drog påverkade i trafiken. En dumpvenlit utgör ju inte direkt fågon fara för övriga trafikanter.
Men han kanske hade ögonen på dig sen tidigare och tänkte nu ska du få din lilla rackare :wink:
camaro69 skrev:Låter verkligen som du träffat på konstapel "Solstråle". :wink:

En sak låter märkligt i berättelsen, att polisen skulle ha trafikkontroll på motorvägen. Spontant känns det som någon uppgift utelämnats. Det var inte så att du körde lite för fort, och konstapel "Solstråle" inte lyckades få en mätning på dig. :wink:

I stället så letade han upp ett fel på din bil. Om det så att du har 307 ystra hästar tillsammans med dump, och bilen inte är regbesiktigad för den effekten, så är den inte. Bara att bita i sura äpplet.

"Dumpen" ger väl knappast 100 extra hästar, så plocka bort "dumpen" och åk in och besiktiga.
Det är alltid en chanstagning att plocka på en massa extra "lull-lull" som inte överensstämmer med originalet.
Det borde väl knappast vara okänt att, om man ändrar sin bil från ursprunget är det egentligen ombesiktning som gäller.

Sedan kan man tycka att polisen kanske borde ägna mer kraft åt tjuvar och banditer istället för att sila mygg och svälja elefanter.

Men ställ dig framför spegeln och ställ frågan. Har polisen rätt eller har jag rätt? :wink:

mja.. motorväg är det ju inte.. fel av mej.. det är 90 väg men dubbelfiligt med mitträcke... så jag undanhåller inget. Har inte vart stoppad av polisen på säkert 5 år, inte ens för att blåsa så ögonen på mej vet jag inte.

Om volvo alltså inte utfärdar ett bevis till mej blir ju bilen obrukbar om jag fattat det hela rätt
JimmyG skrev:
camaro69 skrev:Låter verkligen som du träffat på konstapel "Solstråle". :wink:

mja.. motorväg är det ju inte.. fel av mej.. det är 90 väg men dubbelfiligt med mitträcke... så jag undanhåller inget. Har inte vart stoppad av polisen på säkert 5 år, inte ens för att blåsa så ögonen på mej vet jag inte.

Om volvo alltså inte utfärdar ett bevis till mej blir ju bilen obrukbar om jag fattat det hela rätt
kan du inte ta bort dumpventilen då??? och montera en återcirkulerande som orginal
Jo, visst kan jag det.. men måste lika förbannat regbesikta om bilen, iallafall enligt volvo och sbp. Helt makalöst att dom ens orkar sätta en bil helt ur bruk bara för en dumpventil... påse nötter är vad jag kallar dessa människor.

Om det krävs regbesiktning för att montera dump.... hur blir det då när man monterar på ett sportavgassystem på en bil som är grövre?? måste man regbesikta då med? eller när man monterar på vindavsisare .. eller takvinge som ändrar aerodynamiken? eller när man byter till styvare bussningar i framvagn eller sänker bilen, eller byter till stylingstrålkastare, eller fylller på ett gammalt acc system med den nya gasen, allt detta ändrar ju bilen från orginal till annat som biltilverkaren INTE satt på, alltså fanns det inte med vid helbilsgodkännandet!

En annan intressant sak är ju att det skulle ändra på avgasvärdena att montera en öppen dump.... hur blir det då med min som är importerad och det står i mitt regbevis följande:

T31F FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS AVGASRELATERADE
SÄRSKILDA ÅTAGANDEN OCH INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR FÖR
AVGASRENINGENS HÅLLBARHET ENLIGT A60-REGULATION.
T31W AVGASKONTROLLSPECIFIKATION 91/441/EEG

Om jag har fattat det rätt så gäller det iallafall inte min bil? Sen detta med helbilsgodkännande kom väl -98?? min bil är en -97:a togs i trafik första gången 1997-09-04!

ALLTSÅ är den inte helbilsgodkänd?? Och då gäller det inte som polismannen sa??
JimmyG skrev:Jo, visst kan jag det.. men måste lika förbannat regbesikta om bilen, iallafall enligt volvo och sbp. Helt makalöst att dom ens orkar sätta en bil helt ur bruk bara för en dumpventil... påse nötter är vad jag kallar dessa människor.

Om det krävs regbesiktning för att montera dump.... hur blir det då när man monterar på ett sportavgassystem på en bil som är grövre?? måste man regbesikta då med? eller när man monterar på vindavsisare .. eller takvinge som ändrar aerodynamiken? eller när man byter till styvare bussningar i framvagn eller sänker bilen, eller byter till stylingstrålkastare, eller fylller på ett gammalt acc system med den nya gasen, allt detta ändrar ju bilen från orginal till annat som biltilverkaren INTE satt på, alltså fanns det inte med vid helbilsgodkännandet!

En annan intressant sak är ju att det skulle ändra på avgasvärdena att montera en öppen dump.... hur blir det då med min som är importerad och det står i mitt regbevis följande:

Om jag har fattat det rätt så gäller det iallafall inte min bil? Sen detta med helbilsgodkännande kom väl -98?? min bil är en -97:a togs i trafik första gången 1997-09-04!

Du får ändå inte släppa ut vevhusgaser utan dessa måste återföras in i motorn, denna lagen kom väl någon gång slutet på 70 - början på 80 talet.
Sportavgassystem måste du också reg.bes om du överstiger de ursprungliga db mätningarna, fylla på r134 kylmedel i ett gammalt freon system går inte rakt av utan det måste bytas lite delar och om dessa säljs av tillverkaren så ingår ju det i helbilsgodkännandet.
Om nu inte jag missminner mig så skall chiptrimmade bilar oxå reg.bes, men å andra sidan så låter ju inte ett chip som en dumpventil och är därför lite svårare för sbp och polisen att bevisa.
Det är bara och bita i det sura äpplet och plocka bort ventilen och reg.bes, är du sedan inte rädd om pengarna så är det väl bara att monter tillbaks den efter bes.
Allt hänger ju på hur mycket det är värt för dig att ha en dumpventil.
Själv skulle jag aldrig ens fundera på en eftersom jag gillar bilar som går tyst och som inte kostar 1400 i reg. bes. kostnad i kvartalet :D
JimmyG skrev:Jo, visst kan jag det.. men måste lika förbannat regbesikta om bilen, iallafall enligt volvo och sbp. Helt makalöst att dom ens orkar sätta en bil helt ur bruk bara för en dumpventil... påse nötter är vad jag kallar dessa människor.

För att göra relevanta svar klipper jag in det du sagt så mina svar kommer på rätt ställe..

Om det krävs regbesiktning för att montera dump.... hur blir det då när man monterar på ett sportavgassystem på en bil som är grövre?? måste man regbesikta då med?
SVAR: Ja du SKA registreringsbesiktiga egentligen eftersom du troligen ökar effekten OCH har frångått ordinarie avgasrening, Det är ju så att med grövre system så får avgaserna en annan hastighet igenom kat. Det KAN påverka avgasreningen. Alltså.. regbesiktning.. Det är därför du INTE får ha ett sånt avgassystem på bilen när du importerar. EN importbil som har sportavgas på som inte står på regbeviset är obesiktningsbar. Likaså om du har ett stylingkit på bilen.. Bilen överenstämmer inte med regbevis kort sagt. Dock har vi en viss tolerans i sverige som gör att vi inte normalt sett uppsöker sbp för just avgaset..eller när man monterar på vindavisare .. faktiskt frångår du även då ditt regbevis.. men man struntar i det mesta i sverige. Det gäller även takvingen nedan. Man har en *generell dispens* att gör man en mindre ändring som är bra utförd så struntar man i det helt enkelt. Såsom en liten spoiler eller en takvinge. Det gäller även strålkastare och sänkning. Kravet är att allt du monterar på din bil är E godkänt.. alltifrån katalysator till glödlampor. ÄR det inte det är det inte heller tillåtet att bruka fordonet med utrustningen på i sverige. (Nu pratar vi regbesiktningskraven..) Skillnaden på besiktningstyperna är att t.ex USA blinkers är godkända i sbp på kontrollbesiktning om dom lyser vitt och blinkar orange för där kontrollerar man att det är rätt färg och att det blinkar.. Men kör jag in bilen och regbeiktigar den så är dom INTE godkända. Dom saknar E stämpel..

eller fylller på ett gammalt acc system med den nya gasen..

SVAR: Att byta gas kräver tillstånd som inte SBP har med att göra. Det tillståndet fås ifrån ackrediteringsmyndigheten för AC system. Bilen är däremot godkänd med AC och den får då INTE plockas bort generellt. Gasbytet påverkar inte att det är en AC och dess effektivitet.

, allt detta ändrar ju bilen från orginal till annat som biltilverkaren INTE satt på, alltså fanns det inte med vid helbilsgodkännandet!

SVAR: korrekt tanke men dom styr inte heller vilken motolja du har i bilen eller vilken servoolja du har..

SVAR: volvo behöver INTE se till att din avgasrening fungerar 8000mil eller 8 år gratis..som dom är förpliktigade till på övriga bilar.
A60 är en gren av samma regel.. som har med tillverkarens garantier att göra för avgasreningen.

Körs din bil med kontroll av avgashalter på tomgång och på 2500rpm?..
är ditt lambdavärde angivet på besiktningspappret? Isåfall är det vanliga avgasregler som gäller alla.

SVAR: Helbilsgodkännandet kom 1996 och ALLA skulle endast leverera helbilsgodkända bilar 1998.. (tillverkarna levererade olika i europa innan) Även om bilen inte är helbilsgodkänd överenstämmer den inte med gällande regler för sluten vevhusventilation eftersom dumpen är öppen. Varja gång du dumpar luft dumpar du vevhusvent. Så helbilsgodkännandet är inte avgörande för din bil.

Polismannen har sällan fel då dom verkligen lägger ned tid på att hitta saker ibland..

Och då gäller det inte som polismannen sa??
Såja, lugn nu.

Det lönar sig inte att bli arg, du blir bara förbannad.

Texten T31F gäller tillverkaren, att denne slipper undan allt ansvar.

Tar man chansen att åka med prylar som faller utanför reglementet, så kan man inte bli förbannad om man tas med brallorna nere.
Som det skrevs så är det inte okey att chippa heller då NOX-värden m m ändras.

Saken kunde blivit annorlunda om det varit en flyttgodsbil.

Tack för tips om liten flärp. Ska ge mig[…]

Har demonterat bort låskistan och fått[…]

Mora i Dalarna

Volvo XC60-27

Leveranstid står på Volvocars - ä[…]