Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PetJac
Har en 440 årsmodell 90 med ett konstigt fel. När bilen får stå i ca tre dagar är batteriet tomt och jag måste använda kablar för att få igång den. När den väl startats en gång så fungerar den tills nästa gång den blir stående. Nu undrar jag om det finns någon där ute som kan ge tips på hur man finner ström-tjuven? För något måste det vara som sakta drar ur betteriet.
Användarvisningsbild
av vetten
Har du kollat hur det står till med konditionen i batteriet om det är gammalt så kanske det helt enkelt laddar ur sej själv sen kan det ju vara så att generatorn inte laddar tillräckligt pga. dåliga kol eller så, du kan mäta hur mycket den laddar på tomgång och med lite gaspådrag, den ska ladda c:a 14 volt, beträffande strömtjuvar så kan man ju alltid kolla säkring för säkring genom att ta ur en i taget och se om det blir nån skillnad men det tar ju lite tid och det går ju inte att köra omkring med en säkring borttagen då den ju styr något som behövs, men börja med att kolla upp batteriet och laddningen sen kan det ju vara så enkelt att det är dålig kontakt på något ställe som gör att det blir så. Du skriver att du måste ta till startkablar ibland brukar du ladda upp batteriet med en batteriladdare mellan tillfällena eller låter du billen sköta det och om du tror att bilen ska klara av att ladda upp ett urladdat batteri själv så kan jag bara säga det att det klarar den inte utan ett tomt batteri måste laddas med laddare.
av PetJac
Fenomenet uppstår även med full laddat batteri. För att vara på den säkra sidan har jag varit
till en batterifirma som kontrollerat mitt batteri och konstaterat att det inte är några fel. Min
generator levererar rätt mängd energi till batteriet. Batteriet töms alltså när bilen får stå
oanvänd i mer än två dagar. Eftersom jag kan sätta i ett full laddat batteri och sedan låta bilen stå, och det sedan är tomt, så måste det vara något som drar ur det. Och frågan är hur hittar man det????
Användarvisningsbild
av Lazydogmic
hej
man tar av tex minuskabeln från batteriet och sätter en amperemätare mellan minuskabeln och batteripolen man just tagit bort den ifrån.
värdet som en felfri bil har ska vara mindre än 50mA (ska vara mindre på moderna bilar)
har man högre värde drar man säkringar en i taget för att lokalisera vad som drar ström.
har man inte amperemätare använder man en vanlig testlampa mellen kabel och batteripol, på en felfri bil ska den då inte lysa.
för säkerhets skull : veva ner en ruta innan du börjar så du inte låser in nycklarna (kunde hända för massa år sedan när jag mekade ford)
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]