Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Brus
Hej. Har bytt armatur och förpump på min 240GLE -89, men nu visar mätaren fel. Innan bytet visade den rätt men då läckte det vid tanken,därför bytte jag. Nu visar mätaren helt tomt när det är ca. 10 liter kvar och det stör mig. Visst, jag kan köra på trippen men då måste det ju tankas fullt varje gång. Och är det flera som kör och tankar kan det bli svårt. Någon som har nåt tips om vad det kan bero på? :-)-)
Användarvisningsbild
av igelkottar
Har du fått in armaturen i rätt läge?
Har för mig att det finns antingen 2 streck - - mitt för varandra
på armaturen, de ska vara horisontalt precis som ovan ;-)
Det kan oxså vara pil ->
Användarvisningsbild
av Sparkz
På en 240 passar den bara på ett håll, så sätta fel är svårt.
Kan du ha krökt armen till flottören när du lirkade ner den? Det är ju rätt trångt...
Användarvisningsbild
av igelkottar
Japp, du har rätt Sparkz :D

Fel av mig :oops: :oops:
Det var så längesedan jag grejade med den tanken.
av Brus
Hej och tack för svar. Å jag som trodde jag bara behövde vrida amaturen lite grand utan att lossa några slangar :( Är ni verkligen säkra på detta? Visst kan jag sätta armaturen x antal grader fel om man tänker på hur rören sitter,eller hur? Armaturlocket är ju helt slätt mot O-ringen så det är inget fast läge så att säga.Det är ju låsringen som klämmer fast det hela sedan. En sak som var lite knepig när jag köpte den på Volvo, var att det fanns 3 rör, men min gamla hade bara 2? Fick bara rådet att plugga igen den tredje som tydligen var ett ventilayionsrör som jag inte hade användning för, eftersom min ventilation tydligen ligger någonstans i påfyllningsröret.Vad tror ni nu?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Översidan på armaturen är slät, men på undersidan finns ett urtag och motsvarande "knöl" i hålet i tanken. Är det inte rätt där sitter armaturen helt snett och du har inte en chans att få dit låsringen. Dessutom, eftersom den sitter platt på översidan på tanken spelar det ingen roll om du vrider den heller.
av Brus
Hej igen. Nu blir jag knäpp på det här. Nu har mätaren börjat visa full tank hela tiden. På min gamla armatur som hade "lösa" trådar kunde man genom att sätta en tråd på "fel" sätt ( jorda?) och på så sätt få mätaren att alltid visa fullt. Men på min helt nya så är ju samtliga anslutningar ihopsatta i en stor "klump" på toppen av armaturen.En jordsladd och 2 som går till en svart dosa i bakluckan. Så nu misstänker jag att det är något fel på armaturens fabriksmonterade sladdar.. Vad tror ni experter? Är det läge att reklamera den där jag köpte den för ung 5 månader sedan?
Hoppas ni fattar hur jag menar. :???:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Mät den då! (Grå kabel)
tom tank - 296 +/-15 ohm
full tank - 36 +/-2 Ohm

Sätter du ett 68 Ohms motstånd till jord på kabeln fram till mätaren ska den visa 3/4 tank.
Användarvisningsbild
av Örnen
De reservdelar du köper på Volvo har två års garanti. Konsumentköplagen ger dig tre års reklamationsrätt.
Du måste ju förstås ha kvittot.
Elpriset

Fast avgift för villa upp tll 63A hos oss (G&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]