Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Henke_YZ400F
Tja!

Tänkte bara kolla om de nån som vet hur jag ska öka laddtrycket, har provat med T-Kors och skruvat på armen till wastegaten men den tvärdör när jag ger gas??

Mvh//Henke
Användarvisningsbild
av vetten
Om den tvärdör när du ger gas så är det något annat fel ?:-/ tvärdog den före innan du började skruva och vad hade du ungefär för laddtryck tidigare, ja jag vet att det bara är färgmarkerat men du kan ju ange ungefär var på laddmätaren den går till. Om motorn tvärdör vid gaspådrag så är det första jag kommer att tänka på att den inte får tillräckligt med soppa och då kan det ju t.ex. vara Luftmassemätaren som är sönder, sen kanske du borde byta bränslefilter om det inte är gjort på länge, man kan också mäta upp hur mycket bränslepumpen orkar pumpa fram/minut. Vet du att det finns en speciell klubb för 480-isar kolla länken http://www.svenska480klubben.com/ där finns massor med hjälp och svar på dom frågor som du har och kommer att ha :shock: Där kan du också hitta flera olika trimtips för just 480turbo om du kollar runt lite. Sen är det ju så klart så att den här "jagrullar" sidan också är ett utmärkt forum för dina frågor eftersom många av oss som åker 400-serien hänger på båda :D
av Henke_YZ400F
Nä den rycker lite innan jag började skruva oxå men när jag skruvade på turbon så tvär dog den men pratade med volvo och dom sa att den slår av soppan när man laddar för mycket men sen skruvade vi lite på armen till wastegaten och då visade den kanske 0,5 cm innan de röd markerade.Förresten sitter de nån dump orginal på dom?

Mvh:Henke
Användarvisningsbild
av vetten
Den har en återcirkulerande dump och den bör du behålla eftersom motorer med luftmassemätare inte mår bra av att köras med öppen men med ett "öppet" luftfilter så får du ganska skönt dumpljud ändå om du ökar laddet. Vid c:a 0,5cm från det röda så bör den ladda c:a 0,6-0,7 och laddstoppet ska inte gå in så tidigt utan vid 0,9 själv laddar jag c:a 0,9 utan att den går i däremot så kan varvstoppet som ligger nånstans runt 6800r/min gå in minns inte exakt vad den va just nu. Tips som tidigare men en genomgång av stift, kablar, fördelare och alla kontaktstycken som du kan hitta då det lätt blir oxid i dom men åren och som kan ge upphov till mystiska fel, sen ja bränsletrycksregulatorn kan ju också spöka inte så vanligt dock med om man trimmar så är ett lagom höjt bränsletryck att rekommendera plus att ALLTID köra på 98 oktan.
av Henke_YZ400F
Jaså sitter de dump på dom asså för jag hittar fan ingen hittar bara en som ser ut som en fast den sitter på röret mellan luftmassemätaren och turbon för de sitter ingen på tryckröret iaf,den ser ut som en svart plastig klump med en 5 mm slang i toppen som går in i insuget.

Jo ska kolla fördelarlocket och såna saker på den sen sitter de nån slags backventil på soppaledningen som går in i motorn ska prova ta bort den och se om de blir nån skillnad.Tror även de kan vara problem med motortempen för tempmätaren visar bara 79 grader, ska dom inte ligga runt 89-90 grader? ?:-/

Mvh:Henke
Användarvisningsbild
av vetten
Hej :D Tog lite "längre" tid nu än senast för jag måste ju ut och kolla :shock: men du har rätt vad beträffar dumpen :mrgreen: Den sitter mellan tryckröret och insugningsröret efter luftmassemätaren och det gör den därför att den är en "återcirkulerande" dump :?: Jo det är så här med motorer som har turbo och luftmassemätare (LMM) att för att inte LMM:en ska räkna fel så får inte övertrycket som finns när du släpper gasen för en kanske kort stund "Dumpas" rakt ut för då kommer nästa insugsfas eller ska vi säga turboöverladdningsfas så kommer den räkna fel pga. att om du kör med en öppen dump kommer den att dumpa övertrycket rakt ut och oräknad sen när du nästa gång trampar på och det kan ju vara efter en växling bara, men om den får återcirkulera det den laddat så tror den att det är ett nytt ladd "vilket det iofs. är" men inte riktigt som om den dumpat rakt ut och det även om det LÅTER MER med en öppen dump så VINNER du NOLL på att köra med en sån, utan låt du den återcirkulerande dumpren från Brosch sitta kvar för den är BRA och glöm sen inte att Volvo faktiskt tog hjälp av Porsche att utveckla turbotoppen :D fast det inte är en crossflotopp utan en med in och en ut på samma sida så är den ganska optimal och det för ett ladd som egentligen är lite högre än den är som original och det Renaultmotorblock som Volvo har andväner till 400-serien är igentligen ett diselblock så det kan tåla ganska högt tryck med rätt trimm :!: men det är ingen vinst att överladda för mycket :shock: för då laddar du bara varmluft och det är till noll effekt. Om du vill ladda mer så finns det tips på hur man löder om boxen på 480-sidan och det är aldrig fel att sätta dit en större laddluftkylare på en turboladdad motor :twisted:
Ja responstiden nu blev ju flera timmar för dej nu men jag lovar att försöka vara snabbare i fortsättningen :lol: :lol: :lol: Hoppas ändå att du har överseende med det :lol: :lol: :lol: :lol: :-O) :-O) :-O) ?:-/ ?:-/ ?:-/
av Henke_YZ400F
Okej fan vad konstigt för jag har hört att dumpen ska sitta på tryckröret men den sitter ju på slangen som går till luftmängdmätaren och luftfiltret, sen går den inte upp i temp tycker jag iaf enligt tempmätaren i bilen så går den upp till 79 grader, ska dom inte ligga på 90 grader iaf?. Sen har jag nån slags backventil på soppaledningen innan den går ner i motorn, ska prova ta bort den och se om de blir nån skillnad.

Mvh//Henke
Användarvisningsbild
av vetten
Men dumpen sitter ju mellan tryckröret efter turbon och insugningsröret och efter LMM så att den kan dumpa tillbaks övertrycket in i insuget igen före turbon eftersom den luften redan är "räknad" av LMM:en. Ett byte av termostaten kanske fixar till tempen min ligger på runt 90 grader vilket är normalt.
av Henke_YZ400F
Okej för den svart saken som ser ut som en orginal dump sitter på samma slang som Lmm sitter men ska kolla iaf hur de ser ut och bara kollat en snabbis. Jo får ta och kolla termostaten vet du vart den sitter nånstans?
Användarvisningsbild
av vetten
Termostaten sitter strax under fördelaren följ slangen så hittar du den säkert.
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]