Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Faldaani
Ställde bilen (2004 S60 2.5t) på jobbet, bensinmätaren visade rött, färddatorn sa 80km kvar till tom tank.
Skulle starta bilen 8 timmar senare, startmotorn bara gick runt i 10-20 sec tills jag tryckte på gasen medans jag vred om nyckeln - då startade den och det luktade lite bensin...

Körde och tankade, fick i 48.75 liter.. tanken rymmer 70 (?). Hur kan man få "bensinstopp" när det finns 20 liter kvar i tanken? (Bilen var på plan mark)

Sen är bränslemätaren lite konstig, kan köra rätt långt innan den kommer till 50%, men efter 50% så går den ner till 0% väldigt väldigt fort, går det att kalibrera den på något sätt?
av Knasen
Mjukvara kan inte lösa problemet, utan jag skulle tippa på att ejectorpumpen har lagt av (den pumpar bensin mellan bränsletanks halvorna) man kan 0 liter på bränslepumpsidan och bränsle kvar på andra sidan och bilen startar inte.
Finns ingen programvara i världen som kan lösa detta problem.
Du fick i 48 liter?
Den visade då fullt?
Kan de inte vara så att de för mkt luft i tanken som gör att du tror att det är fullt fast det är bara tex halvfullt?
Ja, jag fick i 48.75 liter sen sa bensinpumpen ifrån och ville inte pumpa i mer (Förra gången när tanken var tom fick jag i ungefär samma) och tanken visar fullt.

Jag förstår också att det inte går att fixa det med mjukvara, det jag hoppades mjukvara kunde göra är att patcha bensinmätaren så den visar en jämnare kurva.

Hur testar man ejectorpumpen (?) alternativt kollar om man har för mycket luft i tanken, och om man har det - vad gör man åt det?
Det finns ju nån slag som släpper ut luft när du tackar , just för att det inte ska sammla luft o bli som i ditt fall.
Jag säger inte att det är detta.
tydligen så sammlas det skräp med mera o så blir den täppt.
Jag vet faktiskt inte hur man kollar nått sådant.
Finns folk här som säkert vet hur.
Uppvärmda vindrutespolare.

Munstyckena på min XC70 var elvärmda me[…]

Initialt mjukvarubekymmer med laddningen men gener[…]

Har testat att byta stol, fungerar inte heller