Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag får indikering att lambdasond ,singnal saknas eller felaktig (A2 , 212).
Jag har bytt lambdasonden körde bilen ca 4 mil så började lampan lysa igen .verkar nästan som att den inte klarar av tomgångskörning ?:-/ .
Någon som vet vad det kan vara för fel, förvärmningen fungerar till lambdan har mätt den 12 v.
av *pettson*
Anteandre skrev:Jag får indikering att lambdasond ,singnal saknas eller felaktig (A2 , 212).
Jag har bytt lambdasonden körde bilen ca 4 mil så började lampan lysa igen .verkar nästan som att den inte klarar av tomgångskörning ?:-/ .
Någon som vet vad det kan vara för fel, förvärmningen fungerar till lambdan har mätt den 12 v.
Felkodsinformation 2–1–2
För att lambdaregleringen ska starta måste bland annat lambdasonden vara klar för att reglera, det vill säga lambdasonden ska var uppe i arbetstemperatur och ha rätt utspänning. Övervakningen av lambdasondens funktion startar ca 3 minuter efter det att lambdasondförvärmningen har startat. Om det uppstår ett fel på lambdasonden eller dess ledningar, så att utspänningen avviker från sitt tillåtna värde kommer felkod 2–1–2 att sättas.

Ersättningsvärde
Lambdaregleringen spärras.
Felorsak
För hög signal:
-Signalledning (+) kortsluten till spänning.
-Signalledning (–) kortsluten till spänning.
-Defekt lambdasond.
För låg signal:
-Signalledning (+) kortsluten till jord.
-Signalledning (–) kortsluten till jord.
-Defekt lambdasond.
Signal saknas:
-Avbrott på signalledning (+).
-Avbrott på signalledning (–).
-Signalledning (+) kortsluten till jord.
-Signalledning (–) kortsluten till jord.
-Defekt lambdasond.
Felaktig signal:
Ok men det är inte mitt starka område detta ??:-/ Ska jag prova att mäta lambdan i ca 3 minuter och se om den avviker i spänningen? Men bilen går jättebra men varför tänds den igen , lambdan är ju ny.Kan det vara något annat som spökar? Om den tex skulle vara kortsluten till jord är det bara lambdan som kan strula då?
:-)-)
av *pettson*
Anteandre skrev:Ok men det är inte mitt starka område detta ??:-/ Ska jag prova att mäta lambdan i ca 3 minuter och se om den avviker i spänningen? Men bilen går jättebra men varför tänds den igen , lambdan är ju ny.Kan det vara något annat som spökar? Om den tex skulle vara kortsluten till jord är det bara lambdan som kan strula då?
:-)-)
Du har väl ett kablage i bilen med som du inte varesej bytt eller mätt? Vad säger att felet är i lambdan?
Kontrollera systemreläet längst fram på hyllan över kylaren .Det är därifrån 12v till uppvärmningen av lambdan utgår.. Om spänningen felar på värmningen så blir lambdan för kall. Blir den kall så ger den fel värden..
Jo det stämmer ,men jag är lite amatör och kan inte så mycket om bilelktronik än men det är något som jag är hungrig på att lära ,man måste ju börja någonstans... jag får kolla reläet i morgon och se om jag kan mäta upp kablar ... så får jag se om jag lyckas knäcka denna nöt.Tack för råden pettson .Vet du någon i östergötland som lagar alufälgar?
av *pettson*
Anteandre skrev:Jo det stämmer ,men jag är lite amatör och kan inte så mycket om bilelktronik än men det är något som jag är hungrig på att lära ,man måste ju börja någonstans... jag får kolla reläet i morgon och se om jag kan mäta upp kablar ... så får jag se om jag lyckas knäcka denna nöt.Tack för råden pettson .Vet du någon i östergötland som lagar alufälgar?
nej men jag kan rekommendera internet och en sökmotor?
XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&ar[…]

Bytte idag med mha verktyg från Amazon. B&[…]

Hej igen Mazzokie! Prova med: "Välj dit[…]

De ska snabbt skala upp produktionen av litium[…]