Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av maddog
hej
jag har ett konstigt fel på min 740 årsmodell 90 och jag vore tacksam om någon kunde hjälpa mig.
när jag kör bilen från att den varit kall funkar den som vanligt problemet konner om jag stannar (tex lämnar barn på dagis).
när jag då ska köra iväg efter den stått ett litet tag så går den ryckigt, ända tills den kommit upp i arbets temp då är det som man slår på en strömbrytare och den går som vanligt igen.
det spelar ingen roll om den står en minut eller en halvtimme skillnaden blir att står den en minut tar det väldigt kort tid för den att nå arbets temp och vid tex en halv timme så tar det lång tid.
låter jag den stå så att den blir helt kall någon timme ja då går bilen bra från start.
hoppas ni förstår hur jag menar det är inte få lätt att förklara ett fel.
av maddog
Jocke S. skrev:Jag skulle kika lite närmare på tempgivaren och bränslefiltret...
bränsle filtret är bytt. vart sitter den temp givaren jag har inte så haj på bilar..
Användarvisningsbild
av Jocke S.
maddog skrev:
Jocke S. skrev:Jag skulle kika lite närmare på tempgivaren och bränslefiltret...
bränsle filtret är bytt. vart sitter den temp givaren jag har inte så haj på bilar..
Bild
LÅNAD BILD
På mitten där nere ser du en kontakt med 2 runda stift (denna givaren styr temperaturmätaren i instrumenthuset).
Till höger om den, sitter ytterligare en kontakt med 2 små flata stift (denna givaren ger temp-signal till bränsle-/tändsystem. Den sitter ordentligt svåråtkommligt till...
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Ca. 350:-
Jag skulle skruva ur den och mäta resistansen mellan stift och chassi när sond-delen är under vatten med uppmätt temperatur.
0 grader = ca 5900 ohm
+20 grader = ca 2500 ohm.
+40 grader = ca 1100 ohm.
+60 grader = ca 600 ohm.
+80 grader = ca 350 ohm.
+100 grader = ca 190 ohm.

Ska vara samma värde mellan båda stiften och chassi.
Handskfacksdelar S40

Hade ju funkat om inte den sidan slutade på […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ja, milkostanderna drar iväg och alla som p&[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Tungt lastad 945

Någon spm kör med något liknande […]