Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Jaco
#16513
matzen10 skrev:Vi kör etanol i dessa bilar med följande blandning/resultat:

Volvo S60 2,5T (2003) = 20% etanol. Åkt ca; 100 mil med den blandningen. Ingen märkbar skillnad uppfattad.
BMW 528 (rak 6:a, 1997) = 30-40 % etanol. Åkt ca; 300 mil med blandning i det intervallet. Medelförbrukningen har ökat med 0,2, vilket är som det ska vara. Annars ingen märkbar skillnad.
Ford Escort (1,6i, 1987) = 30% etanol. Åkt ca; 100 mil med den blandningen. Ingen märkbar skillnad.
Vw Passat (1,8i, 1990. Min brors bil) = 30-50% etanol. Åkt ca; 1000 mil. I den högre blandningen så märks en liten "spikning". Medelförbrukningen ökat med 0,3. Annars inget speciellt.

Ingen av bilarna har varit föremål för konvertering. Kallast utetemp vid kallstart har varit -4.

M V H
---< Matz
Hej, jag kör på följande blandningar: V70 -01 ca 30% E85 samt 745 -91 50%. Dessa proportioner går utmärkt, märker faktiskt ingen större skillnad i förbrukning heller.
Användarvisningsbild
av CarMan
#16521
ni vet väll om att E85 kan lösaupp vissa plast & gummi matrial som finns i bränslesystemet på vanliga bilar. Det är derför felxifule bilarna har andra bränsle ledningar m.m. dom har också andra ventiler & ventilsäten.

Jag vet många som åker på E85 utan problem, men frågan är ju hur länge det går...
Användarvisningsbild
av Malcolm x
#16525
Känner en som körde 50/50 i en 240 -79-.
Han sa att bilen blev trött.... tror vi var 10 man som gap skratta åt han.Inte kan väll en 240 bli tröttare. :lol:
Hur som.... Han fick köra med choken ute för att bilen skulle gå normalt sedan drack den marginelt mer.
av Hansson
#16855
CarMan skrev:ni vet väll om att E85 kan lösaupp vissa plast & gummi matrial som finns i bränslesystemet på vanliga bilar. Det är derför felxifule bilarna har andra bränsle ledningar m.m. dom har också andra ventiler & ventilsäten.

Jag vet många som åker på E85 utan problem, men frågan är ju hur länge det går...
Här finns en tråd om slangar mm
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t=474
av *pettson*
#17775
CarMan skrev:ni vet väll om att E85 kan lösaupp vissa plast & gummi matrial som finns i bränslesystemet på vanliga bilar. Det är derför felxifule bilarna har andra bränsle ledningar m.m. dom har också andra ventiler & ventilsäten.

Jag vet många som åker på E85 utan problem, men frågan är ju hur länge det går...
e85 kan göra mycket saker... men VÄLDIGT OFTA går biltillverkarens info stick i stäv med tillverkaren av delens information..
Om jag köper en slang av volvo (strunt samma vilken nu) så kanske det står volvo nr... sen står ofta tillverkarens namn och nr.
jämför man då att en soppaslang volvo original med contitechnrxxxx och gummisort xxx (som alltid måste anges på plast och gummi) med motsvarande gummisort direkt från contitech så står detta splittat i värde...
volvo säger: den här slangen tål inte Etanol...
Contitech säger : den här slangen är Etanolresistent..

frågan är då.. vem litar jag på?..
den som beställt varan.. eller den som faktiskt tillverkar varan?.
En sak är säker bägge har inte rätt...
Användarvisningsbild
av Volvobruden84
#17993
Körde med E85 i min 944 turbo en månad, gick enda upp till 45-50% men bilen drog så mkt med den blandningen i tanken så numer tankar jag bara 98... tjänade inget på att köra blandat, snarare vart det dyrare...
Användarvisningsbild
av Volvo S60-01(05)
#20057
Volvobruden84 skrev:Körde med E85 i min 944 turbo en månad, gick enda upp till 45-50% men bilen drog så mkt med den blandningen i tanken så numer tankar jag bara 98... tjänade inget på att köra blandat, snarare vart det dyrare...
Tankar man 98 så är det klart att det blir dyrare eftersom priset på 98 oktan ligger så pass mycket högre . Du borde nog pröva med 95 och etanol istället
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
#20301
CarMan skrev:ni vet väll om att E85 kan lösaupp vissa plast & gummi matrial som finns i bränslesystemet på vanliga bilar. Det är derför felxifule bilarna har andra bränsle ledningar m.m. dom har också andra ventiler & ventilsäten.

Jag vet många som åker på E85 utan problem, men frågan är ju hur länge det går...
Det är inte bevisat från biltillverkarnas sida att Etanol löser upp packningar och slangar utan biltillverkarna har bytt material i sina FFV-bilar utifall något eventuellt skulle kunna hända... Har själv kört på 60% etanol i ca 8 månader och ca 1000 mil innan jag konverterade min bil och kör numer på enbart E85 som bränslet heter och har gjort så i ca 2000 mil utan problem. Har inte märkt av något läckage från slangarna eller att någon packning skulle ha tackat för sej....bilen har ju ändå gått 21800 mil....

Skrämselpropaganda från biltilverkarna är vad det är! Hur ska de kunna sälja nya dyra FFV-bilar när allmänheten upptäcker att det med enkla medel går att köra deras lite äldre, redan massproducerade bilar på etanol....!!

//David
Användarvisningsbild
av Sparkz
#20330
Jag skulle väldigt gärna vilja ha ett exempel på ett material som tål bensin men inte etanol. Har använt T-röd en hel del för rengöring mm och aldrig haft några problem med det. Däremot vet man ju vad bensin kan göra med vissa plaster...

Kör 50/50 i min 745 -88 230E tills jag får ork att byta styrtrycksventil.
Användarvisningsbild
av nattjobbarn
#27829
glöm inte bort att dom redan från början blandar etanol i vanliga soppan det är 5% om jag inte minns fel.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Koppla ur högtalarna a bak så.slippet d[…]

Inte tänkt på de på v70n med i al[…]

Bygga ”busbil”

Ja du lär ju få bra mkt mindre häs[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Om ett fordonsidentifieringsnummer stansas in p&a[…]