Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Atlas
Den glade amatören har ett problem med sin ögonsten som någon på detta forum kanske kan bistå med en lösning.
1 st Volvo 854 glt av -93 års model stannar/dör efter att kontakten till Lambdasonden anluts till dess plats vid "luftfilterboxen". En beg sond vid den lokala skroten har inhantlats och applicerats men samma problem kvarstår. Därefter gjordes en felkods test, lokala volvoverkstaden kontaktades där en analys gjordes.(många felkoder) -Åtgärda den första, det brukar bli fler "felkoder" pga av föjldfel. Kod nr ett löd: Fel spjäll-lägesgivare. En "ny" sådan monterades men samma problem fortsätter. Här slutade operation "byt detaljer" då bilen fortfarande går att köra, dock är väl inte "gången" riktigt ren, men iallefall.
Hur som helst: Fel indikeringslampan på instrumentpanelen lyser ett irreterande ljus och jag hoppas kunna släcka den för alltid.. /ha en bra dag entusiaster och vägens riddare. dvs volvoägare
av Atlas
-så där, nu är den glade amatören tillbaka. Med "hjälp" av Haynes tomatketchup reprationshandbok har följande skett.
1. vid felsökning genom sockel anslutning 6 (tändning) kod 1-1-1 =inget fel (-va faen gjorde jag det för?, jag har ju inget fel på tändningen.
2. vid felsökning genom sockel anslutning 2 (bränsleinsprutning) kod 1-2-1 =signal ifrån insugsrörets tryckgivare saknas eller felaktig. Om man har system LH3.2 Jetronic -Hur tar man reda på vilket system bilkraken har?
Gjorde även nytt försök att ha motorn igång och sedan koppla in lambdasonden, dör inom 5 sekunder.
Felsökningar genom "sockel-enheten" avslutades här då jag inte vet vad jag håller på med på ren svenska.
-Ska jag beta av fler sockelanslutningar?
Blev även lite osäker på om man skall nollställa emellan felsökningarna osv.
-ja ja, det ser ut som att det blir en fortsättning på detta drama. /Ha dé -Atlas :???:
Användarvisningsbild
av Sparkz
LH3.2 har en luftmassemätare vid luftfiltret, 5-6 stift i kontakten
Fenix har bara en tempgivare vid luftfiltret, två stift. Och en tryckgivare ovanför kylet med en slang till insuget.

121 betyder massemätare eller tryckgivare beroende på system.
av *pettson*
Atlas skrev:-så där, nu är den glade amatören tillbaka. Med "hjälp" av Haynes tomatketchup reprationshandbok har följande skett.
1. vid felsökning genom sockel anslutning 6 (tändning) kod 1-1-1 =inget fel (-va faen gjorde jag det för?, jag har ju inget fel på tändningen.
2. vid felsökning genom sockel anslutning 2 (bränsleinsprutning) kod 1-2-1 =signal ifrån insugsrörets tryckgivare saknas eller felaktig. Om man har system LH3.2 Jetronic -Hur tar man reda på vilket system bilkraken har?
Gjorde även nytt försök att ha motorn igång och sedan koppla in lambdasonden, dör inom 5 sekunder.
Felsökningar genom "sockel-enheten" avslutades här då jag inte vet vad jag håller på med på ren svenska.
-Ska jag beta av fler sockelanslutningar?
Blev även lite osäker på om man skall nollställa emellan felsökningarna osv.
-ja ja, det ser ut som att det blir en fortsättning på detta drama. /Ha dé -Atlas :???:
Felkoden du har har inget med din lambdasond att göra. Den är inte ens inkopplad vid start, den kopplas in först efter några minuter. Dock gör den en skillnad för dej, genom att koppla ur den går bilen på nödprogrammet. Kod 1-2-1 bör vara luftmassemätaren som dött.
av Atlas
-Man får tacka för de svar som kommit, jag tolkar det som om det är läge att byta luftmassemätare alltså.
Kollade runt lite i fredags em, 2744 kr på volvo (och då är 10% rabatt draget),-måste vara tillverkad i guld och titan.... men 1300 kr ville den lokala skrothandlaren ha. Får väl åka dit i veckan som kommer (brukar alltid gå bra att lämna tillbaks, om det inte skulle vara den del man söker).
-Är det någon form av nollställning som måste göras (felkodsgrejen). Eller någon annan,typ...?
--Ha en bra lördagkväll/ Atlas (fånigt namn så här i efterhand, men hundkraken heter så...) :D
av *pettson*
Atlas skrev:-Man får tacka för de svar som kommit, jag tolkar det som om det är läge att byta luftmassemätare alltså.
Kollade runt lite i fredags em, 2744 kr på volvo (och då är 10% rabatt draget),-måste vara tillverkad i guld och titan.... men 1300 kr ville den lokala skrothandlaren ha. Får väl åka dit i veckan som kommer (brukar alltid gå bra att lämna tillbaks, om det inte skulle vara den del man söker).
-Är det någon form av nollställning som måste göras (felkodsgrejen). Eller någon annan,typ...?
--Ha en bra lördagkväll/ Atlas (fånigt namn så här i efterhand, men hundkraken heter så...) :D
Gör så att du gör bilen strömlös och monterar din massmätare. Sen är koden nollad när du är klar. Det är inte bästa metoden men den är enklast om man inte måste gå djupare i systemet.

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]