...

Moderator: Moderatorer

Jaha, nu visar politikerna än en gång att deras hysteriska miljö tjafs är.... bara tjafs.

Nu diskuterar de huruvida de ska ta bort de "generösa" (skitsnack) parkeringsförmånerna för de som har miljöbil.

Se nedan artikel i Göteborgsposten:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=405791

För det första så finns det inga generösa parkeringsregler för de med miljötillstånd iom att man ändå inte får använda miljötilståndet där man behöver stå (mycket begränsat med parkeringsplatser där tillståndet gäller).

För det andra så äts de där 10k kronorna upp iom att biltilverkarna ändå höjer upp priserna så att en ny bil ändå är dyrare i inköp & dyrare i service.

Vänta bara, dröjer fan inte länge tills dess att politiker idioterna vill höja skatten proportionellt för CNG så att de kostar lika mycket som bensin OCH att de säkert på något sätt begränsa reglerna för miljöbilar & trängselskatt.

Har lust att köpa en gammal rysk drabant & köra runt runt i en cirkel kring kommun huset i Gbg ! Då ska de fan få se på skadligt utsläpp!

Om detta politiker förslag går igenom så innebär det att de succesivt tvingar ut all form av business från innerstan till ytterområdena. Det är redan så idag att jag personligen undviker innerstan som pesten... Varför? Jo, svindyrt att parkera (miljötillstånd gäller som sagt inte överallt, tvärtom), jävligt trånga parkeringsrutor (garanterade dörruppslag), butikerna som man vill åt ligger inte samlade i alla fall (opraktiskt & tidsödande). Vad göra? Jo, jag väljer mycket hellre stora shopping centra (typ lite amerikansk modell) där allt är samlat under ett tak, GRATIS parkering! (va fan ska jag betala för att parkera bilen utanför ett affärskomplex där jag ska spendera pengar?!?) bra space mellan parkeringsrutorna osv.
Det blir affärscentra som ex Kållered, Sisjön, Allum i Partille. Då kan alla jävla asfaltsindianer & bil fientliga Haga kommunister få ha innerstan för sig själva.
Håller delvis med, men jag som bor i centrala stan kan säga att det är riktigt ont om parkeringsplatser. Eftersom jag bor inne i stan har jag inget behov av att ta mig in till stan med bil, däremot behöver jag parkera någorlunda nära mitt hus. För mig är valet lätt: Parkeringsstillstånden skall gälla för de som bor i stan. Folk som jobbar utanför stan kan, och bör anser jag, ta sig in med kollektivtrafik. Med eller utan parkeringstillstånd så funkar det inte att alla skall ta bilen in till centrum och förvänta sig hitta en parkeringsplats där.

Men jag är i högsta grad part eftersom jag bor inne i stan och kanske inte har full förståelse för de som behöver ta sig in med bil, men spontant tycker jag det är rätt att parkeringstillstånd endast skall utfärdas för boende i göteborgs kommun. Och ju mer som skaffar sig miljöbil så borde det vara ganska självklart att detta inte håller i längden.

/Björn
bjorn_and skrev:Håller delvis med, men jag som bor i centrala stan kan säga att det är riktigt ont om parkeringsplatser. Eftersom jag bor inne i stan har jag inget behov av att ta mig in till stan med bil, däremot behöver jag parkera någorlunda nära mitt hus. För mig är valet lätt: Parkeringsstillstånden skall gälla för de som bor i stan. Folk som jobbar utanför stan kan, och bör anser jag, ta sig in med kollektivtrafik. Med eller utan parkeringstillstånd så funkar det inte att alla skall ta bilen in till centrum och förvänta sig hitta en parkeringsplats där.

Men jag är i högsta grad part eftersom jag bor inne i stan och kanske inte har full förståelse för de som behöver ta sig in med bil, men spontant tycker jag det är rätt att parkeringstillstånd endast skall utfärdas för boende i göteborgs kommun. Och ju mer som skaffar sig miljöbil så borde det vara ganska självklart att detta inte håller i längden.

/Björn

Jag förstår din ståndpunkt mer än väl. Jag är helt övertygad om att detta förslag bara är en i längden av politiska förevändningar till att dra in mer pengar (i det här fallet genom parkeringsavgifter som sugs upp i kommun budgeten). Grejen är den att om de (politikerna) tillåts att dra in redan lovade existerande förmåner för miljöbilar så är det inte långt till att avskaffa undantaget som miljöbilar nu har från trängselskatts avgifterna.

Man får ju inte glömma att med ett miljöbilstillstånd så står man (på de väldigt få parkeringsplatser där de är giltiga i Gbg) 2 (två) timmar gratis & 2 timmar utefter en boendeparkering där det står ex 15 min parkering. Detta gör att pendlare INTE har någon nytta av att använda sitt tillstånd iom att de naturligtvis arbetar mer än 2 timmar..... dvs, pendlaren med miljöbil får betala lika mycket som alla andra som har "vanliga" bilar. Ser ni nu.... detta förslag är bullshit & inget annat än en naiv politiker ursäkt.

Min uppmaning till de med miljöbil (& alla andra oxå för den delen); Bojkotta all business i innerstan ! så får vi se hur lång tid det tar tills dess att politikerna får påtryckning från näringslivet i innerstan.
V70BiFuel03 skrev:
Jag förstår din ståndpunkt mer än väl. Jag är helt övertygad om att detta förslag bara är en i längden av politiska förevändningar till att dra in mer pengar (i det här fallet genom parkeringsavgifter som sugs upp i kommun budgeten). Grejen är den att om de (politikerna) tillåts att dra in redan lovade existerande förmåner för miljöbilar så är det inte långt till att avskaffa undantaget som miljöbilar nu har från trängselskatts avgifterna.

Man får ju inte glömma att med ett miljöbilstillstånd så står man (på de väldigt få parkeringsplatser där de är giltiga i Gbg) 2 (två) timmar gratis & 2 timmar utefter en boendeparkering där det står ex 15 min parkering. Detta gör att pendlare INTE har någon nytta av att använda sitt tillstånd iom att de naturligtvis arbetar mer än 2 timmar..... dvs, pendlaren med miljöbil får betala lika mycket som alla andra som har "vanliga" bilar. Ser ni nu.... detta förslag är bullshit & inget annat än en naiv politiker ursäkt.

Min uppmaning till de med miljöbil (& alla andra oxå för den delen); Bojkotta all business i innerstan ! så får vi se hur lång tid det tar tills dess att politikerna får påtryckning från näringslivet i innerstan.
Det stämmer inte riktigt. Miljöbilstillståndet gäller dygnet runt på alla boendeparkeringsplatser, även där det står 10 minuters parkering i kombination. Det är bara där som det står endast parkeringstid under två timmar utan kombination med boendeparkering som man får stå gratis i max två timmar, och de platserna är inte så värst många. Så jag tycker faktiskt att miljöbilstillståndet är väldigt generöst. Och det är också därför som miljöbilarna är en direkt konkurrent till de boende som verkligen behöver sin parkering.

Du kan kolla denna länken för reglerna: http://www.trafikkontoret.goteborg.se/D ... TextSize=1

Det är dessutom så att om du har fått ditt parkeringstillstånd så gäller det i tre år från utfärdandedatum. Så skaffar du ett nu så kan åtminstone inga beslut de närmaste tre åren ta parkeringsstillståndet ifrån dig. Däremot kan villkoren förändras.

/Björn
bjorn_and skrev:
V70BiFuel03 skrev:

Det stämmer inte riktigt. Miljöbilstillståndet gäller dygnet runt på alla boendeparkeringsplatser, även där det står 10 minuters parkering i kombination. Det är bara där som det står endast parkeringstid under två timmar utan kombination med boendeparkering som man får stå gratis i max två timmar, och de platserna är inte så värst många. Så jag tycker faktiskt att miljöbilstillståndet är väldigt generöst. Och det är också därför som miljöbilarna är en direkt konkurrent till de boende som verkligen behöver sin parkering.

Du kan kolla denna länken för reglerna: http://www.trafikkontoret.goteborg.se/D ... TextSize=1

Det är dessutom så att om du har fått ditt parkeringstillstånd så gäller det i tre år från utfärdandedatum. Så skaffar du ett nu så kan åtminstone inga beslut de närmaste tre åren ta parkeringsstillståndet ifrån dig. Däremot kan villkoren förändras.

/Björn
Tack för den länken !

Ok, Björn... i stand corrected :) . Det där om boendeparkeringarna visste jag inte. Men, varför inte då ta & ändra ENDAST på just den biten & gör istället så att ALLA sk tomtmark parkeringsplatser gäller för miljöbilstillstånd. Vem fan vill parkera på Heden?!? Då tänker jag på den mindre långsmala parkeringsplatsen som börjar vid korvkiosken. Där är det ta mig fan så smalt mellan platserna att man knappt kommer ur bilen :x .

Jag har redan tillstånd för Gbg & Mölndal & de gäller ett par år till.....

En annan sak jag såg via din länk var att de nu genomfört så att vi med miljöbil måste ha friktionsdäck from 1 okt 2009 för att få ha kvar våra miljöbilstillstånd.
Senast redigerad av 1 V70BiFuel03, redigerad totalt 0 gånger.
V70BiFuel03 skrev: En annan sak jag såg via din länk var att de nu genomfört så att vi med miljöbil måste ha friktionsdäck from 1 okt 2009 för att få ha kvar våra miljöbilstillstånd.
DET stör mig däremot nåt så in i bänken. Jag har hus på Orust som jag åker till varje helg och längre ledigheter. Backen upp dit är inte att leka med på vintern när det frusit på, och egentligen hela vägen fram. Det blir inte kul utan dubbar. MEN å andra sidan, jag vet boende på Orust som helt gått över till odubbat och som tycker att det funkar nästan lika bra som med dubbar.

Jag kan kanske svälja detta, även om det tog emot i början. Tydligen är det en enorm miljöpåfrestning med dubbat, och ärligt talat, hur mycket snö och frost har vi haft den här vintern?

Och är det riktigt illa så får jag ändå sätta på snökedjor för att komma upp.

De är ju schyssta nog att låta oss slita ut våra gamla däck innan vi måste köpa nytt åtminstone. Den här förändringen har varit utannonserad sen ganska länge faktiskt.

/Björn
anp skrev:Alla de ekonomiska fördelar som en miljöbil ger, är nog högst temporära.
Om 5 år, hur stor andel av nybilsförsäljningen är miljöbilsklassad då?
Jag skulle tippa att man minskar fördelarna för etanolbilar, men kanske behåller den för bilar som drivs med biogas (som ju om gasen är rätt framställd har nästan ingen miljöpåverkan alls. Kolla gärna volvos miljöbilspel: http://www.volvocars.com/se/Documents/M ... llenge.swf) eller kanske elhybrider med alternativbränsle, eller eldrivna bilar som drivs av miljömässigt god framställd el (hur man nu skall kolla det :) Eller vad nu framtiden bär i sitt sköte...

/Björn
Tycker jag är rimligt att man tar bort. Vi har ju nästan inga miljöbilar i det här landet... Även om incitamentet var gott ifrån början så tänkte man nog inte på att etanoltankare lika ofta (minst) står och häver i 98 på tankstället.. Så inte ska skattekronorna gå till en privat inköpsrabatt och andra förmåner om jag fick välja.
Samma med gasbilarna; finns ju knappt med (inga?) gasställen ovanför Uppsala. Och nedanför så är det långt emellan!

En miljöbil borde väl vara den bilen som inte har samma alternativ som traditionella bensinbilar?! Möjligen kan jag sträcka mig till att en miljöbil har en 20 liters tank för ordinär bensin men inte mer. En "nödtank" så att säga.

Det enda bra som kom ur den statliga, skattefinansierade, miljörabatten är själva upplysningen till en bred publik om att man bör tänka på/kräva alternativ när man köper sin nästa bil. Och jag är glad för att SAAB kunnat presentera så fina etanolmotorer och säljer dom i ganska stor mängd i åtminstone Sverige.
Och lika oglad kan jag bli att Volvo är så långt efter med sina etanolalternativ..

Jag tror att just etanol är en övergångslösning i väntan på bättre/renare energikällor. Och det är ju bra! Så jag är inte emot etanolen i sig. Och glad att regnskogen slipper vika undan för produktionen.

För visst har väl de flesta av er sett en Flexfuel-ägare tanka sin bil med ordinär soppa?!? Och det var väl ändå inte tanken...

Alternativa drivmedel/energikällor är en annan fråga..För en annan tråd med ;-)

M V H
---< Matzen10
Senast redigerad av 1 matzen10, redigerad totalt 0 gånger.

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]

Var du hittar infon kvittar men du har ju lär[…]